Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 508 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36041 berichten
Ik zeg dat JanH in de juiste richting zoekt. gerritdevries is ook goed bezig.
Is het bij Col d'Izoard in de buurt?
bdr schreef: Ik zeg dat JanH in de juiste richting zoekt. gerritdevries is ook goed bezig.
bdr schreef:
za 02 nov, 2019 11:07
JanH heeft goed detective-werk verricht, Je moet op zoek naar een Col die -- vind ik -- een sprekende naam heeft.
Toch zit er ruim 100km (hemelsbreed) tussen de suggestie van gerritdevries (Pierra Menta) en van mij (col de la Traversette). Ik heb nog wat gezocht in Parc Naturel Régional du Queyras, maar wat is een Col met een "sprekende naam"?
Ik stop ermee. Graag eerst een richtinggevende hint.
Ik ben wat cols aan het nalopen.
Eentje die niet spreekt lijkt me de col d'Urine. Ik wist niet ... had zelfs niet willen weten ... :( :wink:
JanH schreef:
zo 03 nov, 2019 14:31
Toch zit er ruim 100km (hemelsbreed) tussen de suggestie van gerritdevries (Pierra Menta) en van mij (col de la Traversette). Ik heb nog wat gezocht in Parc Naturel Régional du Queyras, maar wat is een Col met een "sprekende naam"?
Ik stop ermee. Graag eerst een richtinggevende hint.
Je zat in de goede richting vergeleken met Spanje, het is niet in de Queyras maar wel vlakbij in een ander natuurgebied. De col is vernoemd naar de rots waar gerritdevries jullie opmerkzaam op maakte.

Ik heb de foto gekozen omdat het de eerste favoriet was die ik tegenkwam als ik Photos opende, niet om jullie te ambeteren. (Ik heb veel van dergelijke foto's). Maar ik ga niet verhullen dat reacties als
Leon schreef:
zo 03 nov, 2019 15:48
Ik ben wat cols aan het nalopen.
renel schreef:
vr 01 nov, 2019 12:16
Wel weer wat aardige fietsregio's ontdekt tijdens het zoeken. :)
voor mij wel de dingen zijn die Raadje Plaatje interessant maken.

De reden dat ik zo traag reageerde is dat er deze week iemand gestorven is en ik even geen zin had om mij met internetfora bezig te houden.
Gecondoleerd met het verlies van een dierbare.
Maar ik ben toch ook erg benieuwd naar de plek van het raadplaatje, omdat ik zelden zoveel tijd in het zoeken gestoken heb. Je antwoord is voor mij niet erg duidelijk. Is het antwoord van gerritdevries, de Col Tutu, juist? Dan zou de berg links op jouw raadplaatje toch de Pierra Menta moeten zijn? Daarvan zijn veel plaatjes op het internet te vinden, maar op géén zie ik die mooie regelmatige opbouw in lagen.
Ik kom er niet uit. Wat is 'sprekend'? Is het dan iets als een Pas Parland? Of gewoon een naam die bekend klinkt? Dichtbij een natuurgebied kan aan de westkant van de Alpen alleen betekenen dat het niet IN een natuurgebied is, want je bent daar altijd dicht bij een natuurgebied. Maar dan blijft er veel over. Er zijn daar vele honderden cols.

Hoe kan een col genoemd zijn naar een rots maar er niet in de buurt zijn? Ik vindt geen Col du Pierre Menta of een Col Vue-au-Pierre Menta of zo. Een col Menté vind ik in de Pyreneeën, maar dat is het ook niet.
Ik had als suggestie willen doen: Col de Péas, maar bdr schrijft dat het niet in de Queyras ligt en deze Col ligt op de grens.
bdr schreef:
zo 03 nov, 2019 17:16
Het is niet in de Queyras maar wel vlakbij in een ander natuurgebied.
Ik bedoel dus in een natuurgebied dat dichtbij de Queyras ligt.
Parc National Les Écrins?

of

Parc National du Mercantour?

(Parc Naturel Régional du Queyras ken ik nu wel als mijn broekzak :) )
Volgens een eerder bericht van bdr is hij in al die gebieden geweest. Kennelijk een echte Alpenfietser. Maarre. kun je op de bedoelde col wel fietsend komen?
Mercantour. Wij waren te voet, wel MTB'ers tegen gekomen maar niet voor de poes want stevig rotspad.
Inderdaad renel, ik had al veel vroeger verwacht dat iemand "col" en "roche" in één query zou steken. Roche Trouée is rots met opening.
Tijd voor een nieuwe plaatje dan:

Bijlagen

Kats is helemaal goed. Had wel verwacht dat deze wat sneller zou worden geraden dan het vorige plaatje.
De beurt is voor De tovenaar.
renel schreef:
ma 04 nov, 2019 16:16
Kats is helemaal goed. Had wel verwacht dat deze wat sneller zou worden geraden dan het vorige plaatje.
Deze wordt iets moeilijker hoop ik :wink:
water.jpg
De tovenaar schreef:
ma 04 nov, 2019 16:19
renel schreef:
ma 04 nov, 2019 16:16
Deze wordt iets moeilijker hoop ik :wink:
water.jpg
Eindelijk, het Raad plaatje komt weer op z'n toeren. Het lijkt meer alsof een soort oorlogstuig uit '14-'18 in het water is beland en verder vergeten....
Staat in dit artikel genoemd: https://dedemsvaartsecourant.nl/artikel ... erken.html

Er zijn veel kunstwerken in die omgeving in het water geplaatst, maar na even zoeken: https://www.google.nl/maps/@52.5904235, ... 6656?hl=nl