door
fud0 » do 12 sep, 2019 18:29
Ik ging naar de fietsbeurs om me te oriënteren op een nieuwe toerfiets. Dat werd een Cannondale destijds. De man van de stand zei, dat het de beste velgen waren die er op dat moment waren, in die Cannondale. Dus ik heb die Cannondale besteld met wielen, want ik wil zekerheid op de fiets ten aanzien van de wielen en toen ging ik fietsen met bagage en na 200 km brak er een spaak of meerdere? en kon mijn wiel niet meer rond.. zo groot was de slag dus dus. Ik weet niet eens hoe ik weer thuiskwam.. iig niet met een trein oid.
toen ging ik naar een fietsenmaker in mijn stad waar ik nog nooit geweest was en die veel racefietsen herstelde en grote beurten gaf aan vaste klanten en hij zweerde dat hij voor mij wielen kon maken met racevelgen! waar ik zonder problemen ook met bagage mee zou kunnen fietsen.
En dat werden rigida velgen, destijds de beste kwaliteit dp18 voor 700 euro. Op de snijpunten wikkelde hij zilverdraad en soldeerde dat voor extra stevigheid.
En idd. er vele duizenden km's mee gefietst en geen problemen mee gehad, wel problemen soms met de banden, waarvan de 'wangen' eerder versleten waren dan het profiel (door het gewicht van de bagage en ik zelf) en het leek of je een slag in je wiel had, maar ik dan wist; ik moet nu wel mijn buitenbanden vervangen.
Bredere banden hebben nu wel mijn voordeel en dus ook geen racevelgen meer, maar iets bredere, maar ik heb wat km's afgelegd op die rigidavelgen. Later nog een nieuwe set laten maken. Toen met een al wat afgereden wiel, wilde ik na druiven plukken bij Lyon nog naar Middellandse zee fietsen en weer terug, toen ik spaakbreuk kreeg in Grenoble en dacht, ik fiets niet naar de Midd. zee maar terug naar NL in de hoop dat ik het haal. Toen met een gebroken spaak, casettekant, helemaal terug naar NL gefietst, en later bij controle nog geen 1-2 mm uitwijking. Dat voelde goed.. dat het wiel dat dus gewoon kon hebben, zolang doorfietsen met een spaakbreuk.
En nu maak ik mijn eigen wielen. Ik wilde ook op de snijpunten dat zilverdraad gebruiken, omwikkelen ed. maar ik weet niet goed hoe ik het goed moet doen en de warmte die vrijkomt bij het solderen, mag niet te langdurig zijn anders worden de spaken juist weer slapper op dat punt.
Maar iemand zei, het is ook helemaal niet nodig het solderen op de snijpunten; als je de wielen goed maakt, zijn ze (ook) stevig genoeg en
gelukkig ben ik nu overtuigd dat ik ze zelf kan maken en ga ik altijd met een gerust hart weg, want spaakbreuk is zo vervelend, vooral met slechte wielen en je bij spaakbreuk meteen grote slagen hebt;
ik heb ze wel gezien onderweg, mensen die van fietsenmaker naar fietsenmaker gingen onderweg omdat ze wéér spaakbreuk hadden.