Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 21 aug, 2019 21:01
M'n vrouw vraagt zich af of de Eemshaven ook eraan gedacht zou hebben als hordes asielzoekers en vluchtelingen daarheen komen om zich in vrachtwagens te verstoppen. Wij zitten niet op een tweede Calais te wachten....
Een vluchtelingenjungle zoals die in Calais een tijd lang heeft bestaan, ontstaat niet zomaar. Op Google Earth kun je op luchtfoto's uit 2015 en 2016 goed zien hoe het sloppen- en tentenkamp daar steeds groter werd. In 2015 ben ik er bij toeval nog langsgefietst tijdens mijn veldwerk voor de Kanaalroute. Blijkbaar werd de 'jungle van Calais' een tijdlang genegeerd totdat het zo groot geworden was, dat er een onhoudbare situatie was ontstaan. In 2017 is er na de ontruiming op die plek alleen nog een zandvlakte te zien. Hoe de situatie in Calais nu is, weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat je daar nu ongestoord je tent bij de veerhaven op kunt zetten.
In Frankrijk zijn wel meer plekken waar gestrande vluchtelingen bivakkeren. Ik heb ze ook in enkele straten van Parijs zien kamperen (zie
dit artikel).
In Nederland wil niemand een situatie als in Calais. In veerhavens als Hoek van Holland en IJmuiden worden bij controles regelmatig verstekelingen in vrachtwagens aangetroffen (zie
dit artikel). Een deel daarvan komt in het asielzoekerscentrum van Ter Apel terecht. Voor hen zou de nabije Eemshaven misschien een aantrekkelijke tweede kans kunnen bieden. Na een Brexit zullen vrachtwagens echter meer controles ondergaan dan nu, dus makkelijker zal het voor verstekelingen vast niet worden.
Als twintiger heb ik wel eens wildgekampeerd in de duinen bij de haven van Zeebrugge, waar toen nog veerboten naar Dover vertrokken. Ook bij de haven van Hoek van Holland heb ik wildgekampeerd, toen ik daar op een herfstochtend in 1981 een groepje Britse fietsers wilde verwelkomen; om vervolgens met hen naar Amsterdam te fietsen waar de volgende dag een grote vredesdemonstratie was. Vandaag de dag zou ik in Zeebrugge en Hoek van Holland vast en zeker zijn opgepakt.