Na 2 dagen kopzorgen (zie draadje: viewtopic.php?f=28&t=33666&p=342300#p342300 ) vertrokken we met 2 fietsen, zonder reserveringen en geen idee over hoe het treinvervoer geregeld is richting België, naar het station van Venetië in de hoop op tijd terug in België te geraken.
Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).
We namen allemaal regionale treinen, en 1 internationale rit (Verona- München). We vertrokken in Venetië om 8.30 u op maandag, en dinsdag om 18.00 u stonden we in ons 'thuisstation' Leuven.
Toen we vertrokken, wisten we niet wanneer we gingen aankomen. 'overstapstress' hadden we niet, omdat we toch geen idee hadden wanneer we gingen aankomen.
Hier onze rit:
1. Venetië - Verona (regionale trein): 9,25 + 3,5 euro per persoon. Fietsen moeten opgehangen worden, bagage moet er dus af .
2. Verona - München: héél erg veel geluk gehad. Met onze fietsen naar het perron gegaan en gevraagd of we nog meekonden. Dat kon. Kaartje betaald op de trein zonder meerprijs. Fietsen niet moeten betalen (ongeveer 86 euro per persoon) . Bagage kan bij fietsen blijven, moet er wel afgehaald worden.
3. München - Ulm : trein 3,4 en 5 met een dagkaart voor regionale treinen. Zie hieronder.
4. ulm- Stuttgard
5. Stuttgard - Karslruhe (tot in Karlsruhe geraakt op 1 dag)
6. Karlsruhe - Mainz (trein 6 - 9 ook met een dagkaart voor regionale treinen)
7. Mainz - Koblenz
8. Koblenz - KÖln
9. Köln - Aachen
10. Aachen - Welkenraedt : 4,4 euro + 4 euro voor fiets per persoon. Fietsen ophangen, hoge opstap. Bagage moet er af (welkom bij de NMBS)
11. Welkenraedt - Leuven: railpass (tienrittenkaart, 7,8 euro per persoon). Dubbeldekker (lijn naar Kortrijk): je kan je fiets in de trein inrijden met bagage. Als je trein richting Oostende neemt, moet je fiets voor / achteraan op de trein gehesen worden, zonder bagage.
Financieel:
- we kochten op dag 1 ook een fietskaart voor de regionale treinen in Duitsland (11 euro voor 2 fietsen) . Op dag 2 vertelde de baliemedewerker dat dat niet moet. Ze konden me niet uitleggen wanneer je die kaart dan wél nodig had. Voor de zekerheid hebben ze op de achterkant van ons ticket een stempel gezet, dat gaf ons wat rust.
- Dagkaart Duitsland: Quer-durchs-land-ticket
Kost voor 2 personen 52 euro voor een hele dag regionale treinen (incl fietsen). als je met meer personen reist, wordt het steeds goedkoper. Voor 1 persoon 44 euro. Hier vind je meer info : https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/reg ... land.shtml
- Rit Verona - Munchen was duur. Als we het opnieuw zouden doen, zouden we ook dit traject met regionale treinen doen. We zouden dan 2,5 u langer onderweg zijn ongeveer, maar wel bijna 134 euro uitsparen.
In totaal voor ons tweeën kostte deze rit (exclusief extra overnachting) 338 euro. Dat is een dikke kleine 70 euro per persoon voor een erg ontspannende rit.
Ter info:
Uit de automaten bij DB kan je 'reiseplannen' halen én overzichtelijk afdrukken.
Ontspannend reizen!
Onderweg zagen we fantastische uitzichten, en dus ook alweer wat komende bestemmingen voor de komende jaren.
Vragen/opmerkingen? shoot!
Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).
We namen allemaal regionale treinen, en 1 internationale rit (Verona- München). We vertrokken in Venetië om 8.30 u op maandag, en dinsdag om 18.00 u stonden we in ons 'thuisstation' Leuven.
Toen we vertrokken, wisten we niet wanneer we gingen aankomen. 'overstapstress' hadden we niet, omdat we toch geen idee hadden wanneer we gingen aankomen.
Hier onze rit:
1. Venetië - Verona (regionale trein): 9,25 + 3,5 euro per persoon. Fietsen moeten opgehangen worden, bagage moet er dus af .
2. Verona - München: héél erg veel geluk gehad. Met onze fietsen naar het perron gegaan en gevraagd of we nog meekonden. Dat kon. Kaartje betaald op de trein zonder meerprijs. Fietsen niet moeten betalen (ongeveer 86 euro per persoon) . Bagage kan bij fietsen blijven, moet er wel afgehaald worden.
3. München - Ulm : trein 3,4 en 5 met een dagkaart voor regionale treinen. Zie hieronder.
4. ulm- Stuttgard
5. Stuttgard - Karslruhe (tot in Karlsruhe geraakt op 1 dag)
6. Karlsruhe - Mainz (trein 6 - 9 ook met een dagkaart voor regionale treinen)
7. Mainz - Koblenz
8. Koblenz - KÖln
9. Köln - Aachen
10. Aachen - Welkenraedt : 4,4 euro + 4 euro voor fiets per persoon. Fietsen ophangen, hoge opstap. Bagage moet er af (welkom bij de NMBS)
11. Welkenraedt - Leuven: railpass (tienrittenkaart, 7,8 euro per persoon). Dubbeldekker (lijn naar Kortrijk): je kan je fiets in de trein inrijden met bagage. Als je trein richting Oostende neemt, moet je fiets voor / achteraan op de trein gehesen worden, zonder bagage.
Financieel:
- we kochten op dag 1 ook een fietskaart voor de regionale treinen in Duitsland (11 euro voor 2 fietsen) . Op dag 2 vertelde de baliemedewerker dat dat niet moet. Ze konden me niet uitleggen wanneer je die kaart dan wél nodig had. Voor de zekerheid hebben ze op de achterkant van ons ticket een stempel gezet, dat gaf ons wat rust.
- Dagkaart Duitsland: Quer-durchs-land-ticket
Kost voor 2 personen 52 euro voor een hele dag regionale treinen (incl fietsen). als je met meer personen reist, wordt het steeds goedkoper. Voor 1 persoon 44 euro. Hier vind je meer info : https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/reg ... land.shtml
- Rit Verona - Munchen was duur. Als we het opnieuw zouden doen, zouden we ook dit traject met regionale treinen doen. We zouden dan 2,5 u langer onderweg zijn ongeveer, maar wel bijna 134 euro uitsparen.
In totaal voor ons tweeën kostte deze rit (exclusief extra overnachting) 338 euro. Dat is een dikke kleine 70 euro per persoon voor een erg ontspannende rit.
Ter info:
Uit de automaten bij DB kan je 'reiseplannen' halen én overzichtelijk afdrukken.
Ontspannend reizen!
Onderweg zagen we fantastische uitzichten, en dus ook alweer wat komende bestemmingen voor de komende jaren.
Vragen/opmerkingen? shoot!