door
123456 » zo 28 jul, 2019 14:03
Dank voor de suggesties!
Hieronder heb ik mijn wensenlijst samengevat op basis van meer nadenken, googelen en jullie reacties:
- Beoogd gebruik: 85% asfalt, 10% gravel, 5% slecht; veel klimmen en dalen
- Racestuur, ergonomisch; bekabeling liefst weggewerkt in het frame
- Aandrijving: 46/30 voor (of vergelijkbaar) en 11-36 achter (of vergelijkbaar). Geen voorkeur voor SRAM of Shimano.
- Schijfremmen (hydraulisch of mechanisch), geschikt voor lange afdalingen met bepakking
- Frame, voorvork en wielen geschikt voor 12-15kg bepakking; oogjes voor achterdrager
- Materiaal frame: staal of aluminium (geen sterke voorkeur)
- 28 inch frame (of vergelijkbaar)
- Met evt. spatborden geschikt voor banden tot 42 of zelfs 50mm
- Gewicht max. 12 kg excl. pedalen en achterrek
- Geschikt voor persoon van 1m89 met lange benen
Als confectiefiets komt de Canondale Topstone 105 tot nog toe het beste uit de bus. Misschien zou de Salsa Vaya 105 met een andere cassette ook kunnen, maar ik vind de kleuren (paars en groen) niet mooi, dus die valt af.
Ik zou de fiets ook zelf kunnen opbouwen, maar liever laat ik het over aan een specialist; ik heb al navraag gedaan. In elk geval ervaar ik zelf geen plezier aan zo'n klus (wel kan ik ervan leren natuurlijk).
Willem
P.S.
Ik overwoog ook nog een racestuur op de Avaghon te zetten, maar dat idee laat ik varen. Ik heb navraag gedaan: het is best prijzig, en de hydraulische Maguraremmen kunnen niet overgezet worden (dat worden dan V-brakes). En ik heb dan nog steeds een vrij zware fiets. Een mtb-stuur vind ik bovendien fijn voor echt steile offroadwegen waarbij je continu je evenwicht moet bewaren om niet van de fiets te vallen, zoals we onlangs nog in Kirgizie meemaakten; met een racebocht heb ik dan toch minder controle. Dus de Avaghon bewaar ik als pakezel voor Verweggistan, en de nieuwe fiets is voor relaxter toeren over voornamelijk goede wegen.