Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht

Velooms schreef:
za 27 jul, 2019 18:18
Hier schoenmaat 46 op een 56 croix de fer frame, nooit problemen gehad met ortlieb backrollers.. Wel de zakken beetje naar achter op het rekje gooien. Jammer dat die fiets gestolen is geraakt.

Met frontrollers achteraan zeker ruimte over.
Ik vind de Croix de Fer een mooie fiets. De Kona en Salsa zijn geschikt voor bredere banden (47mm) dan de Genesis en Cannondale (40mm), als ik het goed begrijp.

Ik heb nu op mijn Avaghon 1.75 (asfalt) en 2.00 (slechtere wegen), en dat bevalt best goed. Maar een zware pakezel (15kg zonder pedalen en rekken) vergelijken met de beoogde, lichtere touringfiets gaat misschien mank.
willem.m schreef:
za 27 jul, 2019 18:05
groverr schreef:
za 27 jul, 2019 16:44
Velotraum heeft de Speedster die je op verschillende wijzen kan afmonteren.
Mooie fiets en fijn van al die opbouwmogelijkheden. Maar dit gaat een beetje buiten mijn budget ben ik bang. Met 2x11 105 en 46/30 kom ik op 3499 euro.
Ik heb even met die velotraum configurator zitten spelen en kom met die Speedster afgemonteerd met 3x10 / 2x10 shimano op een 'grundpreis' van €2500.
Bel schreef:
za 27 jul, 2019 18:51
willem.m schreef:
za 27 jul, 2019 18:05
groverr schreef:
za 27 jul, 2019 16:44
Velotraum heeft de Speedster die je op verschillende wijzen kan afmonteren.
Mooie fiets en fijn van al die opbouwmogelijkheden. Maar dit gaat een beetje buiten mijn budget ben ik bang. Met 2x11 105 en 46/30 kom ik op 3499 euro.
Ik heb even met die velotraum configurator zitten spelen en kom met die Speedster afgemonteerd met 3x10 / 2x10 shimano op een 'grundpreis' van €2500.
Dat is met de SP-1 als basis (ik nam de SP-2 als basis), die maar liefst 15,9kg is, en Deore/Tiagra afgemonteerd (waar niets mis mee is, maar het is wel 'minder' dan 105). Ik heb al een fiets van 15kg (zonder pedalen en rekjes) en zou die voor een fractie van de vanafprijs van 2500 euro van een Velotraum kunnen upgraden met een racestuur (helaas wel van Magura naar V-brakes). Kortom, de Velotraum vind ik te duur.
Ik heb drie jaar geleden een Kinesis Tripster AT frame in Engeland gescoord en die geheel naar wens opgebouwd. Dat is een stuk duurder dan een complete fiets en daar bv de crank van vervangen. Er was toen nog niet veel verkrijgbaar maar als ik nu het aanbod zie en de bijbehorende prijzen dan zou ik willen dat de wens voor een gravel bike een jaar later was gekomen.
Zou ik nu iets kopen dan zou ik zeker ook Bombtrack op de shortlist zetten. Ik heb ze meermalen op events en tijdens tochten mogen bewonderen. Zeer fraai en doordacht.
Je hebt gelijk, ik zie het verschil nu ook :)
willem.m schreef:
za 27 jul, 2019 18:37
Velooms schreef:
za 27 jul, 2019 18:18
Hier schoenmaat 46 op een 56 croix de fer frame, nooit problemen gehad met ortlieb backrollers.. Wel de zakken beetje naar achter op het rekje gooien. Jammer dat die fiets gestolen is geraakt.

Met frontrollers achteraan zeker ruimte over.
Ik vind de Croix de Fer een mooie fiets. De Kona en Salsa zijn geschikt voor bredere banden (47mm) dan de Genesis en Cannondale (40mm), als ik het goed begrijp.

Ik heb nu op mijn Avaghon 1.75 (asfalt) en 2.00 (slechtere wegen), en dat bevalt best goed. Maar een zware pakezel (15kg zonder pedalen en rekken) vergelijken met de beoogde, lichtere touringfiets gaat misschien mank.


Om eerlijk te zijn, een opgetuigde croix de fer (bagagedrager, spatborden,... komt ook nog vlot aan 12 kg vrees ik. Ik heb nu een genesis day1 (zelfde geo, maar singlespeed, hier rohloff) en die tikt bijna de 13 aan. (ow, niet gezien dat je het over zonder had)

Op zich maakt dat gewicht niet zoveel uit, het moet namelijk ook wat kunnen torsen. Ik zou hem liever ook wat afslanken.

Ik vind de prijzen die hier altijd gegeven worden ook best hoog. Die croix de fer kocht ik overjaars bij een handelaar voor 700-800 als ik me niet vergis, en de day one met son en rohloff tweedehands tussen de 1200-1400. Een goede fiets hoeft niet per se 2000+ te kosten. Leuker is een groeiprojectje waar je gaandeweg geld instopt en naar persoonlijk ingevingen perfectioneert. Persoonlijke mening natuurlijk, op termijn steek je er eigenlijk mss wel hetzelfde budget in.

Qua bandenbreedte, breder als 40 heb ik nooit gebruikt, eer je dat nodig hebt ben je al een aardig eind aan het mountainbiken, niet ? Nu met 32mm door jutland gekard en dat lukte net op de stukjes gravel. Hangt er natuurlijk vanaf wat je wil/doet..

Ik volg, interessant draadje..
Gewoon een oldtimer.
Met onderstaande fietsen heb ik in de afgelopen jaren tochten gemaakt.
Dat, terwijl er een Koga WT Rohloff van 2003 klaar staat.
Ik heb ze nog steeds in m'n bezit.
Wel even wennen maar daarna voelt het heel vertrouwd aan.
Met een aanhanger (om te kamperen) in "Hollands" terrein is geen enkel probleem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Zie mijn laatste tochten: http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
2015 Duitsland 100 schlösser route (met aanhanger)
2017-4 tusssen Wadden en rivieren. Nostalgische tour met mijn good Old Koga
2018-4 Nrd en midden NL Met m'n Vintage Koga
2019-4 Friesland tot Nrd. Brabant en daar tussenin

Een ding is zeker: je moet niet te kritisch zijn.
Beste Jan, met respect voor jouw fietskeuze wil ik jou (en evt navolgers) verzoeken on-topic te blijven. Dus ingaan op de vraagstelling. Op deze manier krijg ik de juiste info, en kunnen anderen met vergelijkbare wensen en overwegingen mee lezen.

Dus s.v.p. niet suggereren dat ik beter oude fietsen kan blijven gebruiken. Dat weet ik zelf ook wel: één van de opties is, zoals ik aangaf, om mijn dertien jaar oude Avaghon van een racebocht te voorzien. Maar dát is hier dus niet de vraagstelling.
Rose backroad randonneur vond ik net. Wel carbon ? Maar beetje ultralight rondhaspelen moet wel kunnen?

Zelf ben ik niet voorzichtig genoeg voor zo'n fiets denk ik :)

In dat geval heb je de twee uitersten.
en had je de Rose Pro Cross randonneur, gezien goedkoper + alu?, succes
Ik kan het niet laten mijn eigen fiets te promoten. Ook ik heb een avaghon als echte pakezel en sinds ongeveer 1 jaar een genesis croix de fer. Ik vind het beide heerlijke fietsen. De Croix de fer rijd ik wel duidelijk lichter beladen dan de Avaghon. In de bergen kom ik anders, bij steile hellingen, een paar tandjes te kort om lekker rond te kunnen blijven malen. Ik heb de originele banden (35 mm cyclecross banden dacht ik) en kom overal prima doorheen tot mijn eigen verbazing. Tevoren was ook ik erg bezig met de gedachte dat het breder moest.
Nog even over gewicht: mijn Kinesis zit net iets boven de 10 kilo waarbij ik wel op gewicht heb gelet. Hij heeft wel een son naaf voor verlichting.

Tijdens mijn zoektocht heb ik afgezien van Genesis vanwege het 'zware' frame. Dat geldt ook voor Surly overigens, staal komt in deze prijscategorie met een weight penalty.
Bombtrack scoort beter door vaak een carbon vork te gebruiken.

Overigens heeft Planet X betaalbare titanium frames/fietsen.
Aantal suggesties:
All City Gorilla Monsoon
Bombtrack Audax
Van Nicholas Yukon
Fairlight Strael of Secan
Shand Stoater
Sonny schreef:
za 27 jul, 2019 20:42
Nog even over gewicht: mijn Kinesis zit net iets boven de 10 kilo waarbij ik wel op gewicht heb gelet. Hij heeft wel een son naaf voor verlichting.
Kinesis heeft een 1x drivetrain. Heb ik ook op mijn mtb (i.c.m. SRAM Eagle 12 achter) en is superfijn. Voor het beoogde gebruik als 'relaxte' reisfiets met lange stukken vlak of vals plat over redelijke wegen (stel: 85% asfalt, 10% gravel en 5% dirt road/wandelpaden) lijken mij de stapjes van één voorblad te groot. Vandaar de voorkeur voor 2x11 (of 2x10).

Sonny schreef:
za 27 jul, 2019 20:42
Tijdens mijn zoektocht heb ik afgezien van Genesis vanwege het 'zware' frame. Dat geldt ook voor Surly overigens, staal komt in deze prijscategorie met een weight penalty.
Bombtrack scoort beter door vaak een carbon vork te gebruiken.
De enige Bombtrack die geschikt zou zijn (de Beyond 1) weegt volgens de website 12,6kg. Of zie ik iets over het hoofd?

Sonny schreef:
za 27 jul, 2019 20:42
Overigens heeft Planet X betaalbare titanium frames/fietsen.
De fietsen die ik voor het beoogde gebruik vind hebben allemaal 1x drivetrain.
Het bezwaar tegen 1x snap ik. Daarom heb ik ook een Kinesist uitgerust met 2x, sinds een tijdje zelfs met 46x30.
Maar door de 1x trend valt er dan wel veel af. Zelf ombouwen?
Vorig jaar, zat ik in t zelfde schuitje. Ik trapte op een surly cross check met rohloff. Wilde lichter en weer een racebocht.

Het is een sonder al camino geworden.

Frame besteld. Rest bij oa. M-genoteerd mp, eigen schuur dat opgebouwd. 1100 euro.
3× 9 zeg ik uit mn hoofd.

Met son verlichting, titanium achterdrager.
Alleen heb ik geen plaatjes online...
Kijk ook eens naar dit topic
gravel bikes

Ik heb mijn fiets (Cannondale Touring 2) uit Engeland laten komen van Evans Cycling.
Prima service en goed verpakt.

Kijk ook eens naar de Pinnacle Arkose.
Dank voor de suggesties!

Hieronder heb ik mijn wensenlijst samengevat op basis van meer nadenken, googelen en jullie reacties:

- Beoogd gebruik: 85% asfalt, 10% gravel, 5% slecht; veel klimmen en dalen
- Racestuur, ergonomisch; bekabeling liefst weggewerkt in het frame
- Aandrijving: 46/30 voor (of vergelijkbaar) en 11-36 achter (of vergelijkbaar). Geen voorkeur voor SRAM of Shimano.
- Schijfremmen (hydraulisch of mechanisch), geschikt voor lange afdalingen met bepakking
- Frame, voorvork en wielen geschikt voor 12-15kg bepakking; oogjes voor achterdrager
- Materiaal frame: staal of aluminium (geen sterke voorkeur)
- 28 inch frame (of vergelijkbaar)
- Met evt. spatborden geschikt voor banden tot 42 of zelfs 50mm
- Gewicht max. 12 kg excl. pedalen en achterrek
- Geschikt voor persoon van 1m89 met lange benen

Als confectiefiets komt de Canondale Topstone 105 tot nog toe het beste uit de bus. Misschien zou de Salsa Vaya 105 met een andere cassette ook kunnen, maar ik vind de kleuren (paars en groen) niet mooi, dus die valt af.

Ik zou de fiets ook zelf kunnen opbouwen, maar liever laat ik het over aan een specialist; ik heb al navraag gedaan. In elk geval ervaar ik zelf geen plezier aan zo'n klus (wel kan ik ervan leren natuurlijk).

Willem

P.S.
Ik overwoog ook nog een racestuur op de Avaghon te zetten, maar dat idee laat ik varen. Ik heb navraag gedaan: het is best prijzig, en de hydraulische Maguraremmen kunnen niet overgezet worden (dat worden dan V-brakes). En ik heb dan nog steeds een vrij zware fiets. Een mtb-stuur vind ik bovendien fijn voor echt steile offroadwegen waarbij je continu je evenwicht moet bewaren om niet van de fiets te vallen, zoals we onlangs nog in Kirgizie meemaakten; met een racebocht heb ik dan toch minder controle. Dus de Avaghon bewaar ik als pakezel voor Verweggistan, en de nieuwe fiets is voor relaxter toeren over voornamelijk goede wegen.
Ik zou zeker een voorkeur voor Shimano willen uitspreken, al is het alleen al vanwege de kosten van onderhoud / vervanging.
Goedkoper maar wellicht ook goed bruikbaar:

de giant anyroad.

Heeft een hogere zit maar toch racebocht.