door
Carl » ma 22 jul, 2019 14:12
Leon schreef: ↑ma 22 jul, 2019 13:35
Ik heb eens een niet op te sporen lek gehad. [...] Pas toen ik op het idee kwam een reparatiepatch van een eerder lek daarbij te masseren bleek er door een slechte lijmverbinding toch lucht te kunnen ontsnappen.
Zoiets kan, blijkens mijn ervaring, ook gebeuren bij een beschadiging net naast het ventiel; bij gewoon onderdompelen niks te zien, maar als ik een beetje aan het ventiel wiebelde, zag ik belletjes.
Overigens weten we niet op welke manier het lek niet kon worden opgespoord: onderweg met wang/lip/lekzoeker/andere niet 100% zekere methode, of in bak water van voldoende grootte?
En om de volgende vraag van rob300 nog te beantwoorden:
Kan het zijn dat de buitenband soepeler is geworden na meer dan 2000 km en dat het daarom sneller lek gaat op een onverharde weg?
Zeker als het zoals gemeld om Marathon Plus gaat: nee. Banden gaan sneller lek als de buitenband versleten is, maar dat kan met deze band bij het gemelde kilometrage alleen het geval zijn als je de fiets met aangetrokken rem 2000 km lang over het asfalt hebt gesleept, of als je met 'meer dan 2000 km' ongeveer 40.000 km bedoelt.
Groetjes,
Carl