door
Swinden » wo 10 jul, 2019 22:18
Aansluitend nog even mijn ervaringen van vorige week, gefietst over de Lahntal Radweg, van Erndtebrück naar Lahnstein, iets ten Zuiden van Koblenz en vandaar langs de Rijn naar Amsterdam. Ik reed op een Koga E-Worldtraveller Signature met, wat de electra betreft, een 500W accu en Bosch Performance CX motor.
Als je in de bergen een echt steile helling op moet en je kiest de hoogste of op één na hoogste ondersteuningsstand dan loopt de accu bizar snel leeg: een volle accu gaf op de top van zo'n berg (ongeveer 600m.) een resterend bereik van 25 km. aan. Natuurlijk moet je dan eerder kijken naar het percentage aan vermogen dat in de accu nog aanwezig is want je gaat ook weer naar beneden en dan loopt het bereik uiteraard weer op. Maar het is slechts om aan te geven dat het bereik van een e-bike altijd een slag in de lucht is, afhankelijk van meerdere factoren. Het maximale bereik uit de folder kun echter je vergeten en voor de echte bergen lijkt een e-bike met één accu me ook niet geschikt.
Langs de Rijn had ik iedere dag forse tegenwind. Op het vlakke rijd ik nooit boven de Eco-stand maar zelfs dan verdween het eerste blokje op m'n Intuvia-display al na 25 km. Waar ik verreweg het meeste plezier aan beleefd heb is m'n Bosch snellader van 6A, z'n geld dubbel en dwars waard: tussen de middag ging ik op m'n gemak ergens eten, nam accu en lader mee, nooit meegemaakt dat opladen in een restaurant een probleem was, na een uurtje was de accu dan weer (bijna) vol en kon je relaxed verder fietsen. Zo kwam ik moeiteloos uit op een gemiddelde van 135 km. per dag, wat ik anders met die tegenwind niet gehaald zou hebben. Als ik iemand iéts zou aanraden zou het zo'n Bosch 'fast charger' zijn.
Lange tochten maken door verafgelegen, dunbevolkte gebieden, met weinig eetgelegenheden of behulpzame mensen zou ik niet zo gauw meer maken met een e-bike met maar één accu (van 500W). Ik vraag me sowieso af of dat verstandig is want gewone fietspech kan over 't algemeen wel gerepareerd worden maar met een e-bike ben je wel kwetsbaarder. Iedereen zal daar echter weer anders in staan; voor mij is de e-bike een luxe ding voor de luxe wereld (of je moet zeker weten dat je er onder alle omstandigheden op kunt vertrouwen).