door
Leon » zo 02 jun, 2019 16:43
Revanho schreef: ↑zo 02 jun, 2019 09:25
AndreM schreef: ↑za 01 jun, 2019 17:31
Eric op de Fiets schreef: ↑wo 29 mei, 2019 23:18
Is een grasveld per definitie niet onnatuurlijk?
"Grasfalt" hoorde ik laatst iemand zeggen toen hij sprak over de moderne weidevelden.
Gazons noem ik groene woestijnen. En hier een daar een stukje gazon (dat hoeft niet zuiver gras te zijn) om kinderen te laten spelen, een ligweide te creëren, een sportterrein te maken, ... kan ik nog begrijpen. Maar ik heb een allergie voor die gigantische gazons rond villa's en in grote tuinen, rond flatgebouwen, ... Het is een totaal nutteloos gebruik van waardevolle grond. (Waarbij nuttig gebruik niet enkel commercieel gebruik is maar ook gebruik voor een soortenrijk grasland, bomen, spelterrein, ...)
Renaat
Gazon is denk ik niet per definitie nutteloos. Het is qua wateropvang altijd nog beter dan welke verharding dan ook. Gooi eens een emmer water, of een stuk of tien, op een gazon leeg en kijk ... het water is in enkele tellen al onvindbaar in de bodem verdwenen.
Toevallig zat ik gisteren met een vriend van mij, die vrij veel beroepsmatige kennis van de Nederlandse natuur heeft, te kletsen en hij vertelde over een onderzoek waar hij bij betrokken was geweest. Het ging om tellingen van aantallen grassoorten. Men bakende daartoe een stuk gras af van 1m x 1m en begon te determineren. (Fijn dat sommige andere mensen dit werk leuk vinden!
) Het ging om gras rondom een veeboerderij die heel langs stond, denk aan een eeuw. Dichtbij de boerderij kwamen de koeien vaak en was de grond rijk aan voedingsstoffen. Er stonden 10 soorten grassen. Verderop lagen de
blauwgraslanden (
wikipedia waar de koeien nooit stonden maar die alleen als hooiland waren gebruikt, vele tientallen jaren lang. Zonder kunstmest. Het aantal soorten gras, op die ene m2, bedroeg meer dan 100!
Ik lees nu op wikipedia dat blauwgraslanden erg zeldzaam zijn en aangemerkt zijn als natuurreservaat.
Nu is blauwgrasland geen gazon, maar als je een gazon extensief beheert kun je het denk ik toch niet helemaal nutteloos noemen. Uiteraard moet het dan wel liggen op een plek waar iets grasachtigs wil groeien zonder intensief beheer.