Jan2855 schreef: ↑ma 06 mei, 2019 23:13
Okè. Ik had al het vermoeden dat het een gedateerd plaatje was. Een onverharde weg en een slagboom kom je niet meer tegen bij de sluisjes. De sluisdeuren worden wel hydraulisch bediend zag ik.
Het is een lange tijd geleden dat ik hier gevaren heb en toen was er op iedere sluis nog een sluiswachter en werden ze met de hand bediend.
Tja ... je moet hier (dwz daar) ook fietsen (nu ja varen is vast ook leuk).
Ik fietste er al in de 90-er jaren, het was toen net als in 2006 zeer wisselend, hele einden "veldrit" en soms ook echt experimenteel zoeken naar de beste keuze.
Als je er nu komt kan je je nauwelijks voorstellen dat er ooit - en dus eigenlijk nog maar kort geleden - sprake was van een "chemin tres dangereux". Sindsdien is dit Maas-fietspad al tot mooiste verkozen, en de laatste jaren zijn er nog weer verschillende verbeteringen (en een enkele verslechteringzoals een heel lelijk hek langs de spoorlijn) doorgevoerd.
Hoe lang er hier al geautomatiseerde sluisbediening is weet ik niet, ik weet wel dat er op veel plaatsen nog lang handbediening was ... en dat was soms ook een voordeel: de sluiswachters waren vaak heel ruimdenkend, kamperen op het sluiseiland werd dan geheel in tegenspraak met allerlei boze bordjes als vanzelfsprekend toegestaan. Nu moet je hopen dat het sluiswachtershuis bewoond wordt door een oud sluiswachter(es) of iemand die in deze traditie verder leeft.
De moderne balgstuwen hebben allerlei voordelen, maar ook het nadeel dat er voor die stuwen ook bijna geen persoonlijke interventie meer nodig is, dwz de bediening gaat automatisch/op afstand.
Groeten BSM
PS De Bevers werden waarschijnlijk geheel privé in een Ardennen-uithoekje geintroduceerd. Ze zijn inmiddels echt algemeen en ingeburgerd, zelfs al heel nog lang niet iedereen door hoeveel het er zijn. Ik sprak verschillende vissers die dan wel wisten dat ze "verderop" zouden zitten, maar dat ze bij wijze van spreke onder hun hengel doorzwommen hadden ze vaak niet door. (Ikzelf had dat overigens ook niet direct door ... maar ik houd ook niet van vissen anders dan goed gebakken.)