Ook al voel ik mij als winkelier niet aangesproken, toch wil ik je een kijkje in onze keuken geven:
1. Wij rekenen een arbeidsloon van 68 euro per uur. Bij iedere fiets die wij aannemen zijn we zeker 15 tot 30 minuten bezig met het aannemen (die tijd wordt niet gerekend). Bij de reparatie zit ook een testrit in en een inspectie (15 minuten) die wij ook niet rekenen. Als je dan een uur echt aan het sleutelen bent, ben je dus al twee uur kwijt, want het afrekenen en uitleggen wat er gedaan is, kost ook nog eens een kwartier. Vandaar wij op een werkdag per monteur slechts 5 uur reparaties inplannen, want de andere uren gaan op aan onbetaalde arbeid (er moet ook nog opgeruimd worden na een reparatie)
2. Van het arbeidsloon dat wij verdienen gaat de omzetbelasting af, dat is 9% die niet in onze zakken verdwijnt.
3. Als iemand bijvoorbeeld 15 euro netto per uur verdient, dan kost het mij bruto 40 euro per uur. Wij betalen veel belasting in Nederland en dat vind ik erg goed. Maar het grootste deel van het geld gaat naar de staat.
4. Ik betaal onze andere: omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, inkomstenbelasting, verpakkingsbelasting, precariobelasting, waterschapsbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, energiebelasting, reinigingsrechtbelasting, onroerendezaakbelasting voor eigendom en als huurder, overdrachtsbelasting, vermogensbelasting en huurbelasting.
(Oh ja, en ik heb nog mazzel dat ik leef, anders had ik ook nog erfbelasting moeten betalen)
5. Ik vind het overigens altijd goed als iemand zoveel mogelijk zelf doet. En soms zijn onderdelen in Duitsland via webshops veel goedkoper. Vaak zijn het restpartijen van fabrikanten die zelfs onder onze inkoopprijs verkocht worden. Dus sla zeker je slag! Kijk, een fabrikant besteld voor 10.000 fietsen onderdelen, en krijgt daarvoor een zeer zeer scherpe inkoopprijs (behalve bij Barbara Rohloff dan). Die worden vervolgens via webshops verkocht. Dus als je weet wat je nodig hebt, zou ik dat zeker via internet kopen.
6. Oh ja, we hebben het erg druk en nemen op dit moment geen fietsen aan die hier niet gekocht zijn. Wij hebben op dit moment zelfs een wachttijd van vier weken. Dus nogmaals; doe zoveel mogelijk zelf en voor fietsenmakers is er werk genoeg.
Eric Schuijt