door
math » ma 22 apr, 2019 23:24
KoenB schreef: ↑zo 21 apr, 2019 22:34
Wij willen deze camino in juli fietsen, gewone trekkingfiets (geen MTB). Kom je veel op autowegen, en is dat druk in deze periode?
Hier wordt over
deze Camino del Norte gesproken alsof het één vaststaande route is. Dat is zeker niet zo. Je kunt je talloze routes indenken die allemaal de kustlijn dicht volgen, sommigen geschikt voor een wegfiets en anderen alleen voor ATB. Eerder heb ik verwezen naar een
reisfietsroute op Wikiloc. Dan praat je wél over een concrete route.
Als je op deze route van 894 km tussen Irun en Santiago inzoomt met als achtergrondkaart de OpenCycleMap, dan zie je aan de wegcodering (getrokken of gestippeld) en de wegkleur vrij snel of het verharde en onverharde wegen zijn en provinciale of locale wegen.
Ik heb de hele route in een half uurtje gescand en gezien dat hij over stukken onverhard gaat. Ik ken de route niet en heb er geen idee van hoe goed die onverharde stukken berijdbaar zijn. Ik weet ook niet of de verharde wegen druk zijn, maar de kleurcode geeft wel een indicatie (volgorde grijs - groen - rose - geel - wit).
Als je dat niet wilt, moet je de gpx-file van de route naar een site importeren waarin je onverharde wegen kunt vervangen door verharde wegen en drukke wegen door minder drukke wegen. Ik gebruik hiervoor Ride-with-GPS. Ik heb het idee dat je eigenlijk overal vrij gemakkelijk vervangende wegen kunt vinden. Je krijgt dan vanzelf een nieuwe gpx-file met jouw routecorrecties. Het is een klusje dat wat handigheid vergt en zeker een paar uurtjes kost, maar je leert er ook de route en de pleisterplaatsen in detail door kennen.