door
Amboro » di 02 apr, 2019 15:49
Hallo Sabien,
Ik heb afgelopen Maart 2019 een rondje Ecuador gefietst. Een goede vriend van me in Quito heeft me een mountainbike geleend, uit Nederland heb ik een bagagedrager en een paar fietstassen meegenomen. Verder had ik helemaal niets gepland, geen route, alleen een beginpunt (Quito) en een eindpunt (Canoa waar ik de fiets moest inleveren). Vanuit Quito ben ik oost-waards gefietst richting Amazone. Eerst wilde ik de noordelijke route nemen naar de kust. Die werd mij echter sterk afgeraden door diverse Nederlandse hoteliers die goed bekent zijn in de streek: te gevaarlijk ivm ex-FARC-strijders die zich ophouden langs de Ecuadoraans/Colombiaanse grens. In Baeza heb ik besloten om naar het zuiden te fietsen. Ik ben over de Troncal Amazonica gefietst tot aan Zamora. Een prachtige nieuwe asfaltweg varierend in hoogte van 500 tot 2000 meter. Dit is een van de meest prettige wegen die ik ooit gefietst heb in Z-Amerika (en ik weet de weg in Z-Amerika na 40 jaar daar rondgereisd te hebben). Ik kan je deze weg zeer aan bevelen: heerlijk rustig, prettig klimaat, aardige mensen, overal slaapplekken, overal eten langs de weg, etc. Ik ken de Noord naar Zuid door Ecuador over de Andes ook en die is heel wat minder prettig om te fietsen: heel druk en overal bebouwing. De Troncal kent lange mooie stukken zonder huizen en veel natuur (foothills of the Amazon). De slaapplekken liggen op fiets afstand van elkaar en de hotelletjes zijn nooit vol.
Na de troncal ben ik naar Guaquil gefietst (een heel onprettig druk stuk) en daar langs de Ruta de Spondylus langs de kust weer naar het Noorden gefietst. Mooi langs de kust maar volledig volgebouwd op een paar kleine stukjes na. En heel erg druk met verkeer ! Ook een volledig andere bevolking, minder prettig en aardig dan de Shuar-indianen die langs de Troncal wonen. Ik heb de 1360 km in 20 dagen gefietst. Prima te doen zelfs in de regentijd, op een normale mountainbike. Als je meer info wilt neem dan contact met me op.