Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportieve en comfortabele fiets gezocht - Forum Wereldfietser

Sportieve en comfortabele fiets gezocht

Hallo allemaal,

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Voor dagtochten met bijna geen bagage maar ook voor tochtjes voor een week met minimale kampeerspullen.

Tussen de 50 en 150km per dag.
Afhankelijk van de stijgingen die ik tegenkom.

Ik zoek een fiets die een beetje sportief is maar nog wel comfortabel voor langere tochten.
Soms heb ik zin om vol uit te fietsen maar meestal spaar ik de krachten en rij ik een relaxte snelheid.

Onverharde wegen moeten geen probleem maar modderpaden vermijd ik.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Heel europa.

Wat voor vakanties worden dat?
Mini kampeer auto en ook hotels en huurhuisjes.
Dan doe ik fiets dagtochten en af en toe een langere tocht door natuurparken van maximaal een week.
Voor meerdaagse tochten neem ik minimale kampeerspullen mee.
Eigenlijk alleen een bivakzak, slaapmatje en slaapzak.

Je lichaamslengte?
187cm

Je gewicht?
91kg

Je lichaamsbouw?
Normaal denk ik, misschien iets kortere benen dan normaal voor mijn lengte

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
12kg

Waar woon je?
Midden nederland, betuwe.

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
Ja.

Wat is je budget?
Rond 1500,- Minder is altijd leuk. Meer als het nodig is.

Welke fietservaring heb je?
Ik fiets al jaren door europa.
Meestal een tocht van ca 3 weken met een paar rustdagen er bij.
Van 50km tot 150km per dag, meestal met een snelheid tussen 17km en 27km.

Welke fietsen heb je (gehad)?
Racefiets met bagage rekje, mountainbike met starre vork, Giant explorer, Avaghon rohloff.
En dan nog dagelijkse fietsen natuurlijk.

En wat was je ervaring met deze fietsen?
Racefiets had veel te hoge versnellingen en de houding was te oncomfartabel voor langere tochten.
Mountainbike was te zwaar.
Giant explorer is een geweldige fiets, snel, relatief licht en er kan veel bagage mee.
Avaghon rohloff, goede fiets met ultra lage versnellingen.

Wat kun je van fietsonderhoud?
Bijna alles.
Heb je er tijd voor?
Als het moet.
Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen?
Ja.
Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Niet nodig.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Als de prijs goed is.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Heb al flink lopen zoeken maar 'DE' fiets heb ik niet kunnen vinden.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Binnen een maand.

Ik zoek een fiets met';

Comfortabele zit maar wel ietsje sportief.
Zadel hoogte ongeveer gelijk aan stuurhoogte.

liefst geen carbon
liefst geen interne kabels
met bagagerek of oogjes hiervoor
geen vering
622 wielen maar 559 is ook goed

maximaal 14kg met bagagerek

recht stuur, race stuur mag ook maar die moet dan wel hoog zijn

ultra lage versnellingen 22x40
3x10 of 3x11
(grotendeels) Deore of hoger

liefst schijfremmen
liefst met hollowtech 2
liefst zonder naaf dynamo
liefst met oogjes voor een ringslot

achterwiel met 32 of 36 spaken
band van 4cm breed moet passen

online bestellen is okay, ook uit het buitenland


De perfecte fiets zal er wel niet zijn.
Cassette vervangen door een 40 is geen probleem, mits de derailleur lang genoeg is maar een fiets met een voor derailleur met 3 bladen met een 22 als kleinste is het grootste probleem.
Ik hoop dat iemand een tip voor mij heeft.
NurEinTier schreef:
zo 24 mar, 2019 12:54


Avaghon rohloff, goede fiets met ultra lage versnellingen.
Als je die nog hebt, is dat geen leuke basis om vanuit te beginnen? Schijfremmen kunnen erop, eventueel met een andere voorvork.
binnen wat je aangeeft, is er een boel te koop, ook tweedehands. waar te beginnen?
als je eens rondneust op de sites van je drie favoriete merken en daarbij per merk je twee favoriete/meest-geschikt-lijkende modellen aangeeft.
kijk dan eens wat testen door, die wat van jouw favorieten zeggen.
of je laat hier eens zien welke drie fietsen nu op marktplaats.nl het beste in de buurt komen, dan kunnen velen hier je tips of suggesties geven.
en wil iets met een recht of een krom stuur?
succes! hoogframe
Jurr schreef:
zo 24 mar, 2019 13:12
NurEinTier schreef:
zo 24 mar, 2019 12:54


Avaghon rohloff, goede fiets met ultra lage versnellingen.
Als je die nog hebt, is dat geen leuke basis om vanuit te beginnen? Schijfremmen kunnen erop, eventueel met een andere voorvork.

Ja die heb ik nog maar ik wil weer terug naar derailleur en voor mijn gevoel is het frame iets te klein voor mij.
Zit er wel aan te denken om alleen een frame of een goedkope fiets te kopen en er dan zelf de onderdelen op te zetten die ik wil.
Dank je voor de reactie.
hoogframe schreef:
zo 24 mar, 2019 13:42
binnen wat je aangeeft, is er een boel te koop, ook tweedehands. waar te beginnen?
als je eens rondneust op de sites van je drie favoriete merken en daarbij per merk je twee favoriete/meest-geschikt-lijkende modellen aangeeft.
kijk dan eens wat testen door, die wat van jouw favorieten zeggen.
of je laat hier eens zien welke drie fietsen nu op marktplaats.nl het beste in de buurt komen, dan kunnen velen hier je tips of suggesties geven.
en wil iets met een recht of een krom stuur?
succes! hoogframe
Op marktplaats heb ik nog niet echt gekeken.
Maar de grote fabrikanten heb ik allemaal afgelopen en daar zit niets tussen wat past.
Ik wil geen carbon, geen vering, minstens 3x10 en een 22 voorblad.
Kleine aanpassingen bv een grotere cassette is geen probleem.
De tandbladen voor vervangen zal ook wel nodig zijn want die zijn echt overal te groot voor mij.
En dan zal de derailleur ook wel niet meer passen.
Wow, de Avaghon in België die vanmorgen verkocht bleek was wel heel ideaal geweest.
Je wensen zijn niet kostbaar - integendeel - maar wel tamelijk specifiek, dus ik zou bij aanbiedingen goed opletten wat je zelf gemakkelijk kunt aanpassen of wat je iets lastiger kunt aanpassen of evt kunt laten doen.
Misschien zijn er wel onderdelen die je al hebt, evt op een andere fiets.
NurEinTier schreef:
zo 24 mar, 2019 12:54
Cassette vervangen door een 40t is geen probleem, mits de derailleur lang genoeg is maar een fiets met een voor derailleur met 3 bladen met een 22t als kleinste is het grootste probleem.
Ik hoop dat iemand een tip voor mij heeft.
Je ziet het veel te somber. Cassettes zijn er thans in 10v tot 40 en 42t. Shimano HG500-10. Ook combinaties met een triple crankstel 44t of 42-32-22 is gewoon mogelijk en verkrijgbaar. De derailleurlengte is het punt niet. Je gebruikt indien nodig een eenvoudige adapter, is overal na te lezen en geruime eigen ervaring: de Wolftooth Roadlink. Niet te gek schakelen en kettinglengte zorgvuldig bepalen. Komt allemaal goed. :D
Ik snap niet wat je met versnellingen lichter dan 22 voor en 34 achter zonder bagage zou moeten. Als je daarmee niet meer kunt fietsen is lopen ook een probleem.
Ik denk dat ie de lengte van de derailleur vóór bedoeld, ik kijk naar een gelijkaardig probleem, wil een sub compact dubble met 11 speed cassette op een mtb frame monteren met een 73mm BB en boost achterwiel, dat gaat dus niet omdat; road derailleurs niet de juiste kettinglijn halen / mtb direct mount derailleurs (top & down pull) geen voortandwielen groter als 38 willen zien en max 10 tanden verschil pakken, 46/30 kun je daarmee niet schakelen denk ik. Ik ga het wel uitzoeken, front derailleurs zijn zo duur niet, daar kan ik me er wel een paar van veroorloven.
De buiging van de kooi van een race-voorderailleur is afgestemd op (de maat van) een kettingblad van 46-52t. 44t gaat ook nog (eigen jarenlange ervaring), maar kleiner gaat niet of leidt tot stoten van de kooi op de liggende achtervork. En mtb voorderailleurs moeten te hoog worden gemonteerd, vanwege de sterkere kromming van de kooi.
Surly Stragler?