Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze van banden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

keuze van banden

Volgens mij was meneer Schermer ook tot de conclusie gekomen dat een lichte binnenband in een soepele band lichter loopt als diezelfde band tubeless en met een plas latexmelk erin. Voor mij was dat wel verhelderend iig. Een lichte, niet tubeless uitvoering van een band met binnenband is zo gek nog niet dus...
Bedankt voor de reacties. Na het lezen van deze gebruikerservaringen bestel ik uiteraard de non-tubeless versie om deze te monteren met een ouderwetse binnenband.

Ik had graag mijn Supremes tot op het canvas opgereden, maar toen ik mijn banden onlangs aan een nadere inspectie onderwierp kwam ik tot de conclusie dat ik daar waarschijnlijk vanaf zie. Deze Supremes zitten nu 5,5 jaar op deze fiets gemonteerd en hebben circa 10000 km afgelegd. Hoewel niet zwaar belast, hebben ze me nooit in steek gelaten. Nog nooit lek gereden en/of andere problemen gehad. Ze zijn ook nog nooit van de velg af geweest. Hulde!

Bijlagen

Zoek voor de grap eens op of er in je maat een extralight binnenband is of een latex versie, scheelt weer iets :D
Bel schreef:
vr 22 mar, 2019 20:45
k had graag mijn Supremes tot op het canvas opgereden, maar toen ik mijn banden onlangs aan een nadere inspectie onderwierp kwam ik tot de conclusie dat ik daar waarschijnlijk vanaf zie. Deze Supremes zitten nu 5,5 jaar op deze fiets gemonteerd en hebben circa 10000 km afgelegd.
Ik heb deze zomer op soortgelijk versleten/verdroogde Supremes 1100km met bagage afgelegd. De levensduur van de hele Marathon reeks is echt belachelijk lang, wat mij betreft te lang, uiteindelijk gooi je die banden weg omdat ze verdroogd zijn, niet omdat ze versleten zijn.
Shadow schreef:
vr 22 mar, 2019 20:54
Zoek voor de grap eens op of er in je maat een extralight binnenband is of een latex versie, scheelt weer iets :D
De Schwalbe SV18 past in 42-622 en weegt slechts 105gr. Naar mijn ervaring kloppen de gewichten van binnenbanden aardig.
Ja en een Tubolito weegt maar 85 gram voor die maat ( geen idee of die soepeler loopt btw )
De Almotion heb ik nodig in de maat 55-559. De Schwalbe SV14A XXLight zou misschien ook kunnen > 95 gr.

Zou het overigens toeval zijn dat je de Tubeless variant met gemak voor €35 (per stuk) her en der kunt bestellen en de niet-Tubeless een stuk moeilijker voordelig te vinden is? Misschien toch niet zoveel animo voor Tubeless?
De ouderdomscheurtjes op die foto vallen me nog mee, ik zou er gewoon mee blijven rijden. Die scheurtjes zien er mss vervaarlijk uit maar eigenlijk kunnen ze geen kwaad.

Nadeel van latex biba is dat je zo ongeveer elke dag moet bijpompen omdat deze snel lucht verliest. In de praktijk daarom niet handig, tenzij voor wedstrijdrijders oid.
Bel schreef:
za 23 mar, 2019 08:47
De Almotion heb ik nodig in de maat 55-559. De Schwalbe SV14A XXLight zou misschien ook kunnen > 95 gr.

Zou het overigens toeval zijn dat je de Tubeless variant met gemak voor €35 (per stuk) her en der kunt bestellen en de niet-Tubeless een stuk moeilijker voordelig te vinden is? Misschien toch niet zoveel animo voor Tubeless?
Het kan ook een marketing truuk zijn natuurlijk, mensen lekker maken met iets en dan later de prijs weer omhoog gooien. vergeet niet dat je naast de band ook vaak een geschikte velg, danwel velglint en antilek vloeistof nodig hebt, bij een overstap kan het zijn dat je dan toch niet goedkoper uit bent.
als je geen lage drukken zonder stootlekken wilt rijden is tubeless toch eigenlijk niet zo aantrekkelijk?
Speciale velg of velgtape, antilek vloeistof die regelmatig bijgevuld cq vernieuwd moet worden, plus het extra aan velgtape en latex melk maken het gewonnen gewicht van het weglaten van je binnenband weer ongedaan. Volgens mij had Jan Heine hier al eens een artikel over geschreven.
Gedoe met latex vloeistof houdt me inderdaad ook tegen. Voordeel zou zijn dat het een stuk lichter rolt en lekbestendiger is.
Volgens mij moet je op reis ook altijd een reservebinnenband meenemen voor mocht je toch lekrijden.
bast1aan schreef:
za 23 mar, 2019 19:03
Gedoe met latex vloeistof houdt me inderdaad ook tegen. Voordeel zou zijn dat het een stuk lichter rolt en lekbestendiger is.
Volgens mij moet je op reis ook altijd een reservebinnenband meenemen voor mocht je toch lekrijden.
Niet "zou zijn". Het IS lekbestendiger.
Lichter rollen valt mee;

https://janheine.wordpress.com/2018/03/ ... ll-faster/

Wim Schermer kwam ook al eens zoiets tegen in zijn tests;

http://wimschermer.blogspot.com/2015/11 ... istof.html

Dat verschil viel mee.
In zijn testen stond ook nog wat leuks;

http://wimschermer.blogspot.com/2015/10 ... al-gp.html

Waarin aangetoond werd dat een latex binnenband ook goede dingen doet.
Er werd ook aangetoond dat speciale Michelin radiaalbanden die niet vrij te koop zijn nóg sneller zijn, maar daar hebben wij niks aan.