door
Leon » ma 11 mar, 2019 09:16
Terra schreef: ↑ma 11 mar, 2019 07:45
Het ontbreken van spatborden zie ik veel bij Bikepackers en dus ook boj mountainbikers. Wat zijn de belangrijkste overwegingen? Lijkt me eerder kwestie van bezuinigen op luchtweerstand dan van gewicht? Die plastic stroken wegen namelijk niet veel. Daarbij neem je natte spullen en een streep op je achterste op de koop toe. Is dat de overweging om ze eraf te halen?
Ik heb ooit na een heel lange tijd mét spatborden van mijn toen nieuwe fiets de spatborden verwijderd en verkocht op de WF-beurs.
Voor verwijderen van de spatborden, niet in een bepaalde volgorde:
* Het scheelde een zelfgemeten 580 gram, wat meer is dan ik dacht. Het waren wel wat zware versies.
* Minder luchtweerstand.
* Minder kans op gerammel van het spatbord tegen de banden.
* De fiets wordt kleiner, wat met name erg fijn is als hij dan ineens wél binnenin de auto past.
* Geen kans meer op verbogen spatbortden na transport. Met name als een fiets met spatborden in een hete auto klem zit. Ook als je fiets met het vliegtuig moet lijkt me dit wel fijn.
* Minder kans op blokkerende wielen bij fietsen over klei.
* Gemakkelijker schoonmaken, zeker de binnenkant van de spatborden schoonmaken vind ik vervelend.
* Gemakkelijker onderhoud. Bij mij gaat het achterwiel er zo een stuk gemakkelijker uit.
Tegen verwijderen van de spatborden:
* Gespat vanaf het voorwiel tegen balhoofdstel, cranckset en jezelf.
* Gespat vanaf het achterwiel. Als je tassen achterop hebt die groot genoeg zijn heb je van dit euvel zelf overigens niet nat. Wel is het verstandig als die tassen dan waterdicht zijn en goed afspoelbaar.
Sinds ik twee fijne fietsen heb gebruik ik de fiets zonder spatborden eigelijk alleen als het wegdek droog is. Het aantal redenen vóór spatborden is dan best kort.
Edit: vastlopen in klei en schoonmaken ervan toegevoegd.