Volgens mij heeft je houding te maken met de balans tussen aerodynamica, comfort en waar je je ogen in hoofdzaak op richt.
Bij een racefiets is snelheid en aerodynamica het belangrijkste, dus zit je gestroomlijnd en richten je ogen zich op de steentjes en richeltjes voor je.
Op een MTB voor locale rondjes in het bos is stroomlijn al minder belangrijk en staat je zadel iets lager omdat je vaak even je gewicht van het zadel moet tillen bij hobbels, boomstronken, e.d. Je ogen zijn ook meestal gericht op de ondergrond tot een tiental meters vooruit, tot de volgende bocht.
Op een reisfiets is stroomlijn veel minder van belang, wegen zijn effen en ook bochten zijn nauwelijks aan de orde. Je kijkt dan het meest recht vooruit. Als je, vanwege een voorovergebogen houding, je hoofd urenlang moet optillen belast dat je nek en je schouders.
Bij een racefiets is snelheid en aerodynamica het belangrijkste, dus zit je gestroomlijnd en richten je ogen zich op de steentjes en richeltjes voor je.
Op een MTB voor locale rondjes in het bos is stroomlijn al minder belangrijk en staat je zadel iets lager omdat je vaak even je gewicht van het zadel moet tillen bij hobbels, boomstronken, e.d. Je ogen zijn ook meestal gericht op de ondergrond tot een tiental meters vooruit, tot de volgende bocht.
Op een reisfiets is stroomlijn veel minder van belang, wegen zijn effen en ook bochten zijn nauwelijks aan de orde. Je kijkt dan het meest recht vooruit. Als je, vanwege een voorovergebogen houding, je hoofd urenlang moet optillen belast dat je nek en je schouders.