Lees al enige tijd met veel plezier mee hier op het forum. Nu ook geregistreerd en meteen een eerste vraag.
Nieuwe stad en nieuwe baan op fietsafstand (15km enkel). Geïnspireerd door dit topic eens in mijn onderdelenvoorraad gedoken om te kijken of ik iets met een kon opbouwen. Verlanglijstje met ontbrekende onderdelen gemaakt en zoals altijd is dat duurder dan gedacht en niet echt wat ik wil. Eindresultaat: toch maar ns rondkijken op marktplaats en 2dehands naar een complete fiets.
Ondertussen meestal met de Brompton naar het werk. De favoriete route situeert zich voor 75% in het Zoniënwoud (met veel onverhard en hellingen). Erg leuk, maar niet gezond voor een dergelijke fiets. Dus nood aan een onderhoudsarme fiets die niet bang is van modder
Gezien: mooie fiets (uit 2006) met rohloff, ketting en schijfremmen. Betaalbaar maar in elk geval een opknapper.
Contact met de verkoper gehad en die vertelt het volgende: Rohloff werkt nog prima, maar 1 van de wiellagers moet worden vervangen. Volgende week ga ik de fiets bekijken/proefrijden maar ben benieuwd naar jullie mening.
Kan je stellen: Rohloff opentrekken. Verse lagers en keerringen monteren. Rohloff weer dichtschroeven. Of is dat iets te optimistisch?
De Rohloff manual diagonaal doorgenomen. Keerringen vervangen doen ze uit de doeken. Het vervangen van de lagers vind ik niet meteen terug. Te complex? (moet er bijv. uitgeshimd worden?) of gewoon onderdeel van hun policy waarbij voor reparaties de naaf terug naar de fabriek gaat?
Ik kwam wel hier en hier wat tegen maar hoe relevant is dit. Ook dit is leerrijk.
Wat blijft: aangezien de lagers in hetzelfde oliebad draaien als de rest van de naaf verwacht ik eigenlijk ook schade aan de versnellingsnaaf zelf. De verhalen op het internet lijken dit dan weer tegen te spreken. De naaf zelf begeeft het blijkbaar zelden, en als ze dat al doet is de schade vaak beperkt. De wiellagers geven -lijkt het- wel vaker de geest. Vervanging hiervan is haalbaar voor een handige doe het zelver?
Of gewoon niet moeilijk doen en naaf opsturen voor revisie naar Rohloff?
Wat denken jullie?
Bisvraag: ook een oude Rohloff naaf lijkt geschikt voor riemaandrijving? Enkel een ander tandwiel monteren op de oude naaf?
Tl;dr Zelf lagers Rohloff vervangen. Goed idee?
Nieuwe stad en nieuwe baan op fietsafstand (15km enkel). Geïnspireerd door dit topic eens in mijn onderdelenvoorraad gedoken om te kijken of ik iets met een kon opbouwen. Verlanglijstje met ontbrekende onderdelen gemaakt en zoals altijd is dat duurder dan gedacht en niet echt wat ik wil. Eindresultaat: toch maar ns rondkijken op marktplaats en 2dehands naar een complete fiets.
Ondertussen meestal met de Brompton naar het werk. De favoriete route situeert zich voor 75% in het Zoniënwoud (met veel onverhard en hellingen). Erg leuk, maar niet gezond voor een dergelijke fiets. Dus nood aan een onderhoudsarme fiets die niet bang is van modder
Gezien: mooie fiets (uit 2006) met rohloff, ketting en schijfremmen. Betaalbaar maar in elk geval een opknapper.
Contact met de verkoper gehad en die vertelt het volgende: Rohloff werkt nog prima, maar 1 van de wiellagers moet worden vervangen. Volgende week ga ik de fiets bekijken/proefrijden maar ben benieuwd naar jullie mening.
Kan je stellen: Rohloff opentrekken. Verse lagers en keerringen monteren. Rohloff weer dichtschroeven. Of is dat iets te optimistisch?
De Rohloff manual diagonaal doorgenomen. Keerringen vervangen doen ze uit de doeken. Het vervangen van de lagers vind ik niet meteen terug. Te complex? (moet er bijv. uitgeshimd worden?) of gewoon onderdeel van hun policy waarbij voor reparaties de naaf terug naar de fabriek gaat?
Ik kwam wel hier en hier wat tegen maar hoe relevant is dit. Ook dit is leerrijk.
Wat blijft: aangezien de lagers in hetzelfde oliebad draaien als de rest van de naaf verwacht ik eigenlijk ook schade aan de versnellingsnaaf zelf. De verhalen op het internet lijken dit dan weer tegen te spreken. De naaf zelf begeeft het blijkbaar zelden, en als ze dat al doet is de schade vaak beperkt. De wiellagers geven -lijkt het- wel vaker de geest. Vervanging hiervan is haalbaar voor een handige doe het zelver?
Of gewoon niet moeilijk doen en naaf opsturen voor revisie naar Rohloff?
Wat denken jullie?
Bisvraag: ook een oude Rohloff naaf lijkt geschikt voor riemaandrijving? Enkel een ander tandwiel monteren op de oude naaf?
Tl;dr Zelf lagers Rohloff vervangen. Goed idee?