CapoJan schreef: ↑wo 11 jul, 2018 20:48
Dat is één aanname. Mijn reden om meestal in de laagste stand en soms stand twee te rijden is economie. Het is namelijk niet de bedoeling om enkel die ene helling van 12% (of wat het ook is) op te raken, maar om een hele rit uit te rijden. Soms 50 km, soms 100, soms nog iets meer. Als je de hele tijd voordeel wil halen uit de ondersteuning, moet je er zuinig mee omspringen. Verder hou ik er wel van om zelf ook te werken en niet losjes mee te trappen.
Niet slecht bedoeld, hoor, maar vaak heb ik de indruk dat heel veel mensen willen meepraten zonder ook maar de minste kennis van zaken of ervaring met het onderwerp. Dat mag, maar zeg het er dan bij
Heb zelf een e-bike met bosch motor. Geen ervaringen in bergen nog maar dat komt deze zomer. Emmen-Spanje staat op het programma. Wat betreft een helling, als je op 12% helling gewoon de sport of turbo mode gebruikt voor zeg maar 5 kilometer, zal de accu niet gelijk leeg zijn. Als je afdaalt gebruik je geen stroom dus dat compenseert weer is mijn gedachte. Ik zal in vlakke wegen eco gebruiken, op heuvels tour of sport mode, en als het echt teveel word kan ik turbo doen.
Ik heb inderdaad geen verstand van e-bikes in de bergen nog, maar vanaf 1 augustus zal dat hopelijk veranderen. Heb de bosch range calcutalor gebruik en met 2 accu's kan ik dan in heuvelachtige terrein 194 km in eco doen, en in turbo 94km. Aangezien ik alle 4 standen gebruik, eco plat en heuvel af, sport en/of turbo heuvel op kom je dan op ongeveer 144km uit.
Maar dat is vooral de theorie. Hoop dat het zo ook in de praktij werkt.