Hier iets over 36 gaats naaf en een 28 gaats velg.
https://www.sheldonbrown.com/mismatch/index.htm
iets soortgelijks doen? Rekenen?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Mij lijkt dat het met een radiaal gespaakt wieltje "te doen" is, je hebt veel spaken, ± iedere 3 cm één._Peter_ schreef: ↑za 24 nov, 2018 20:11Nieuwe velg, en een stapel hele korte spaken en een handvol nippels? Ik weet niet hoe goed een naafdynamo het nog doet in hele kleine wielen, dat is misschien iets om eerst even uit te zoeken. Wordt wel een klus denk ik om dat zelf met de hand te spaken (20 inch wielen is al een krime, laat staan 16 inch)
Hans Keesom schreef: ↑za 24 nov, 2018 21:15Zou het een idee zou zijn als het wiel van de aanhanger een soort electrische rem bevat die in actie komt als de fiets geremd wordt.
Uiteraard als de fiets klaar is met remmen, dan hoeft er ook niet electrische meer geremd worden.
Zou je op deze manier niet veel meer energie kunnen genereren zonder dat het fietssnelheid kost?
Het gaat niet het afremmen op zich maar daar ligt natuurlijk wel veel energie voor het oprapen, het doel is je accu's op te laden. Als die eenmaal vol zijn mag er verder op gewone manier worden geremdBridgestone SM schreef: ↑za 24 nov, 2018 22:42Hans Keesom schreef: ↑za 24 nov, 2018 21:15Zou het een idee zou zijn als het wiel van de aanhanger een soort electrische rem bevat die in actie komt als de fiets geremd wordt.
Uiteraard als de fiets klaar is met remmen, dan hoeft er ook niet electrische meer geremd worden.
Zou je op deze manier niet veel meer energie kunnen genereren zonder dat het fietssnelheid kost?
Ja het kan, met een paar maren. Als je serieus wilt afremmen moet je serieus energie "aftappen".
Rijdt je met 36 km/u de helling af dan is de bewegingsenergie al het dubbele !!daulagari schreef: ↑zo 25 nov, 2018 09:40Afremmen met een naafdynamo zet geen zoden aan de dijk, bij normaal er komt maximaal iets van 15 Watt uit de dynamo, dus lijkt het me sterk dat een naafdynamo meer dan 50 Watt remvermogen kan leveren.
Als je 25,2 km/h fietst (7 m/s) en je fiets + bagage is 100 kg dan is de bewegingsenergie 0,5*100*7^2 = 2450 Joule. Als je binnen drie seconde stil wil staan dan heb je 816 Watt remvermogen gemiddeld nodig.
Bij een langere helling ontkom je niet aan een of andere manier van "bijremmen". Het gunstigst is dan de remwerking tgv de luchtweerstand maar soms ligt het evenwicht bij een snelheid die om andere (praktische) redenen te hoog ligt. Kom je met 72 km/u de helling af dan spreek je over 20 Kilo-Joule bewegingsenergie.Een ander probleem met remmen is dat, ik in ieder geval, het zo weinig mogelijk probeer te doen.
Een fietskar-naafdynamo heeft denkelijk een interessanter rendement door het snellere draaien van het 16inch wieltje. Als je afhankelijk bent van allerlei stroomvretende electrickery zoals navigatie en communicatie kan dan zo'n dynamo een leuke winst zijn. De gemiddelde vakantiefietser kent weliswaar zo nu en dan een voordeeltje van de potentiële energie die in een hoge snelheid omgezet wordt, het daarna weer (over)winnen van (de) hoogte gaat meestal traag waardoor ondanks de hoge topsnelheden de gemiddelde snelheid laag ligt.Wel in leuk idee een naafdynamo in een fietskar, ik ben benieuwd of het iets gaat worden.
bast1aan schreef: ↑wo 28 nov, 2018 21:02Mijn eigen ervaring met een shimano naafdynamo (HB-NX30) in een 20" wiel is slecht, namelijk dat het aanzienlijk vertragend werkt. Je komt al snel in een toerental dat de dynamo erg ongunstig wordt qua rendement en openklemverlies. Die van de HB-NX30 sowieso al vrij slecht was. Inderdaad, je zou er wat gegevens bij moeten zoeken.
Paneeltje boven op bob moet ook werken toch. Zie ook ander draadje over zonnepanelen.
Kort samen te vatten onder de term e-bike?Bridgestone SM schreef: ↑zo 25 nov, 2018 11:04Rijdt je met 36 km/u de helling af dan is de bewegingsenergie al het dubbele !!
Je hebt dan een enorme dynamo nodig en een aardige bundel vermogens-electrickery om de vermogens op te slorpen.
Knetterstijf. Ook omdat je, als je zelf spaken inkort, waarschijnlijk geen butted spaken gaat gebruiken maar rechte.
Zelfs bij een traditionele Hollandse band-dynamo kan de spanning enorm oplopen, dat gebeurt met name als er geen of nauwelijks een "belasting" op de dynamo-klemmen zit. Vroeger ging het dus nog wel goed als het achterlichtje stuk ging (want 0,05 Amp) maar het ging mis als het koplampje (van 0,45 Amp) stuk ging -- de belasting van alleen het achterlichtje was zo klein dat de spanning hoog opliep en daarmee uiteindelijk de stroo ook zodat het achterlichtje doorbrandde.frank bueters schreef: ↑vr 30 nov, 2018 16:19.... Maar pas wel op, bij hoge snelheid kan de spanning enorm oplopen. Er schijnt bij SON in een 26/28 inch wiel al eens 90 Volt te zijn gemeten. Daar moet de gelijkrichter wel tegen kunnen.