{ondertussen 2 nieuwe reacties}
quote="Frans & Dieuwertje"
> Enerzijds lijkt het erop alsof de Landenwiki niet bekend is of niet gevonden wordt.
Met destijds een miljoen pageviews in een jaar leek mij dat niet het punt.
Dat de wiki daarna verdween naar een andere website, van een andere vereniging, in een ander land vond (en vind) ik destijds onbegrijpelijk. Ik hoeverre het aantal pageviews daaronder geleden heeft heb ik niet onderzocht. De tellers van de wiki waren uitsluitend totaaltellers, dus als ik bezoekersaantallen wilde weten moest ik begin- en eindstand opnemen en met knip- en plakwerknaar een spreadsheet bregen etc. Dat doe je een aantal keer maar dan is het leuk geweest met het geklooi, want de kolommen moesten gesorteerd worden en als er een pagina bijgekomen was of verdwenen dan moest je de kolommen deels verplaatsen .... aaargh, echt niet meer!
> De landenwiki is niet gebruiksvriendelijk voor brengers van informatie
Idd.
>Het diverse keren moeten aantonen dat je een echt mens bent, bij elke kleine wijziging is niet fijn.
Dat was er destijds nog niet en ook toen waren er zwaar onvoldoende inbrengers.
>Als je bovendien zorgt voor een vorm die mensen in een mooi opgemaakt format 'dwingt'
> dan is er ook geen grote eindredactie nodig, die de boel op orde houdt.
De opmaak was toen niet het probleem.
>Je moet dan wel brengers van info de ruimte geven om gedateerde info weg te halen.
> Of beter een datum aan de bijdrage koppelen.
Bij elk document op de wiki zit een geschiedenisknop waarmee je een pagina te zien krijgt waar je na oefening uit kunt opmaken wie wat gedaan heeft, tot op de komma en met datum en tijdsdtip.
We hebben destijds een aardige campagne gevoerd om informatiebrengers te werven: een doorlopende stroom van berichten op dit forum, via de nieuwsbrief en direct via de mail. Ik geloof dat het zelfs in het tijdschrift stond.
Het leverde enkele tientallen reacties op waarvan het grootste deel uiteindelijk niets deed. Ongeveer eenderde was absoluut digitbeet maar ook een deel vond het gewoon frustrerend. Ik vond de manier van pagina opmaken met codes ook destijds als teleurstellend ouderwets toen ik het ontdekte. Sommigen van de mensen vabn toen zijn nog steeds actief. Vanwege de omvang is dit echter niet genoeg.
> En dan ook MEEER Ruimte voor visueel, zorgt ook voor kijkers en daarmee ook schrijvers.
Mening: Het was toen al een strijd om te voorkomen dat mensen vooral hun privé- of semiprofiplaatjes willen plaatsen.
> En dan ook : De algemene tendens/cultuur op dit forum is, is dat er heel veel aandacht
> naar techniek en kletspraat gaat. Veel minder naar reisverhalen en info.
Ik vind het nog steeds jammer dat het niet mogelijk is om via je instellingen te voorkomen dat je bepaalde deelfora ziet. Als je namelijk alleen via de pagina Actieve Onderwerpen binnenkomt heeft het hele systeem van subfora namelijk geen zin. En ik weet dat de pagina Actieve Onderwerpen met vette stip de meest pupulaire pagina is van de hele website.
>De brengers van reisverhalen en info lijken steeds meer af te haken
Ik weet niet zeker of dat een gevolg is of een oorzaak. Er zijn tegenwoordig veel meer manieren om verhaal te verspreiden dan destijds. Vooral het feit dat je niet meer naar een internetcafé (wie weet nog wat dat is?) hoeft heeft daar aan bijgedragen. Het betekent wel dat het ingeven van tekst wat minder voor de hand ligt dan foto's en filmpjes met een soms tenenkrommend steno-achtige tekstbijdrage. Het ikke-tijdperk zorg er daarnaast ook voor dat mensen minder bereid zijn om iets op internet te doen zonder dat hun naam erbij staat. Dat was in 2013 ook bij teksten al een
dingetje. Ik vraag me ook af of het wel redelijk mogelijk is om via een tablet of smartphone iets op de wiki te zetten. Veel mensen hebben namelijk helemaal geen desktopcomputer meer.
> De groep die reisverhalen schrijft en potentiële redacteuren voor reisinfo
> zijn, lijken hierom af te haken. Dit geldt in ieder geval voor ons.
Hopelijk ben je nog niet afgehaakt op de wiki. Die is namelijk niet op deze website.
Wat dé oplossing is weet ik niet. De landeninfo is ± rond 2000 ontstaan via landeninformatieforumulieren die daarna op dit forum werd gezet en een aantal jaren later weer naar de wiki zijn verhuisd.
In 2001-2004 heb ik zo de eerste aanzetten gegeven voor fietsinformatie oevr Portugal, Roemenië en Belgie.
Voordat de wiki er kwam was er spraken van een FLItS, een FietsLandenInformatieSysteem. Ik weet niet meer wat dat dan precies zou zijn geworden. De behoefte aan informatie was toen veel groter in vergelijking tot het aanbod. Zo leverde intikken van Fietsen Roemenië in Google toen nog geen tien hits en kwam je met Cycling Romania tot enkele tientallen. Google Translate was er nog niet. Na een halve dag had je dus alle informatie gelezen. De wereld nu is omgekeerd. Er is niet te weinig informatie maar teveel. Het vinden van informatie (en blogs) is heel gemakkelijk, maar alles lezen kan niet. De kunst is om redelijk onafhankelijke en niet persoonsgekleurde informatie te vinden. Daar zit denk ik nog steeds een nut van een wiki. Het ondanks alles nog steeds grote succes van Wikipedia vindt ik daarvan een voorbeeld. Hoe zorgt men op wikipedia overigens voor voldoende bijdragers? Dat lukt daar trouwens ook niet op alle vlakken want bijvoorbeeld de pagina Toerfiets (en dan bedoelt met een reis/vakantie/wereldfiets) is wel heel gedateerd. Ik heb er wel eens aan gedacht om die pagina aan te pakken maar ik wil geen ruzie met de wikipediacommunity als ik meer dan de helft van de tekst in de prullenbak zou gooien.
De frustratie van veel 'nieuwe' fietsers over de wiki begrijp ik best. Toe de wiki-nformatie in de basis is opgezet waren we veel gelijkvormiger. Zo waren er bijvoorbeeld geen geen e-bikes en zeker geen bikepackers. Daar is de informatie nog steeds nauwelijks op aangepast.