Fietsertje71 schreef: ↑di 06 nov, 2018 13:26
Is lichtgewicht niet vooral een mentaal probleem? Je fietst 75% van je tijd zonder bepakking door het vlakke Nederland en dan ga je weekendjes of langer met bepakking in het heuvelachtige rest van de wereld fietsen en wil je hoofd nog net zo snel.... dat gaat niet.
Het loont weldegelijk om voor die duizenden "wereld-kilometers"
(zelfs al liggen die dan alleen in Europa, of zelfs alleen W-Europa) de loze kilo's te beperken. Echter, als je daarvoor dan onderweg pech krijgt (of het nu fiets of tassen zijn) dan is je winst snel weer verdampt.
Voor velen van ons, en in ieder geval voor mij, loont het nog het meest om zelf kilo's thuis te laten, maar zelfs onderweg raak ik die kilo's maar moeilijk kwijt. Een titanium bestek-set spaart enkele tientallen grammen ... ik eet veel te graag lekker dus is er uiteindelijk teveel van mij.
Maar goed, als ik de prijzen zie, en (soms) de kwaliteit/duurzaamheid en repareerbaarheid, en ook als ik de nuttige inhoud en de gewichten zie dan ben ik nog steeds niet ontevreden over onze oude, iets verbeterde, canvas Slee-fietstassen.
Het enige wat blijvend een beetje onhandig is zijn de haken waaraan ze hangen, maar ze doen het al 30 tot meer dan 40 jaar goed (of goed genoeg). Ik heb zelfs 4 zulke tassen (dus ook achtertassen vóór), mijn wederhelft heeft voor een setje inmiddels ook al weer zo'n 20 jaar oud AGU-voortassen. En als stuurtassen hebben we nogal grote zo'n 25 jaar oude CarryMore tassen op Cordo-klickfix montage. Dus niks nieuws onder de zon, maar wel door de tijd bewezen kwaliteit en duurzaamheid.
O ja, de grootste "wereldverbterende" verbetering van de ouderwetse Slee-tassen bestaat uit eenvoudig twee stel nylon-riempjes met fastex-sluiting -- hiermee trek je de lading mooi strak en houd je de tas in model, en kan je nog wat los onder de klep wegstouwen zonder dat alles uit model zakt. De tweede verbetering is een "inzet" die ik om te beginnen uit bananendozen-karton fröbelde, en later ter vermindering van het gewicht uit "carton-plume" (dwz een soort nep-karton bestaande uit een dunne schuimkern en twee gladpapieren buitenlagen). Afhankelijk van het gebruik van de tas is de "inzet" meer of minder voorgevormd. Die voor de kleren, de slaapspullen en de tent zijn dus simpel, alleen een bodem of bodem+ruggetje. 't Weegt niks (of weinig), het beschermt zowel tas als inhoud, en het belangrijkste: het pakt veel beter in. Dat het "carton-plume" langzaamaan vormeloos wordt is geen punt. Na vele jaren maak je voor weinig een nieuwe set ... o ja de hoeken en "scharnieren" versterk ik met duct-tape. En wie moppert dat die canvas-tassen niet waterdicht zijn die heeft gelijk. Een vuilniszak (of vergelijkbaar) is waterdicht (genoeg) en het ademende van de canvas-tassen is ook een bonus: een nog niet helemaal droge lichtgewicht droogdoek of fietsbroek droogt prima bovenop de vuilniszak onder de klep.
BSM