Ik ben afgelopen zomer in Noorwegen wezen fietsen en het was een fantastische ervaring. Nu heb ik met volle bepakking gereden. 2x 20 liter tassen achter en 2 voortassen en een stuurtas. Dit is een set van Ortlieb. Mijn fiets zwabberde enorm in de afdalingen en vooral bij hogere snelheden. Zo erg af en toe dat ik mijn snelheid aan moest passen. Kan iemand mij vertellen wat ik niet goed doe? Zonder tassen heb ik er geen last van. Ik fiets op een Idworx all rohler travel spec maar wel een groot frame.
't Kan aan van alles liggen, maar leuk is het vast niet.
Ik heb geen ervaring met gezwabber, onze Bridgestones rijden nog stabiel met volle bepakking bij 60-70 km/u (en zelfs bij 80+).
Waar lijkt het "zwabberen" vandaan te komen ? Je beschrijft wel de tassen maar niet hoeveel gewicht daar in zit.
Bij een onhandige gewichtsverdeling kan het stuur in resonantie raken.
De bagage(drager) achter kan zwabberen en daarmee de hele fiets in resonantie brengen.
En het fietsframe kan te slap zijn (ik ken de Idworx niet dus verder geen idee).
Ik neem aan dat de fietsgeometrie wel deugt en de bandenmaat conform de bedoeling is (sinds ik iets grotere banden op de Bridgestone heb is ie stabieler, net iets meer naloop, oorspronkelijk was ie wat nerveuzer, zonder echter te gaan zwabberen)
BSM