Het is tien jaar geleden dat de laatste directe treinverbinding tussen het Italiaanse Triëst en Ljubljana in Slovenië werd gesloten.
Sinds 9 september 2018 is deze lijn echter hersteld, en wel met treinstellen van het Spaanse CAF. De Italiaanse regio Friuli-Venezia Giulia heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in nieuwe treinen van het type Civity voor internationale diensten naar Slovenië en Oostenrijk en daar kunnen nu eindelijk de vruchten van geplukt worden. Trenitalia is de verantwoordelijke vervoerder in Italië, de Sloveense spoorwegen (SZ) zijn dat in eigen land.
CAF leverde acht vijfdelige treinstellen van de serie ETR 563 (de ETR staat voor Elettrotreno = elektrische trein), die verwant zijn aan de nieuwe SNG-Sprinters in Nederland. In april 2015 was de toelating rond en nu pas kunnen de stellen internationaal gaan rijden. De maximumsnelheid van de treinen bedraagt 160 km/u; ze bieden aan 297 mensen een zitplaats.
Bron: Rail Magazine, oktober 2018
Sinds 9 september 2018 is deze lijn echter hersteld, en wel met treinstellen van het Spaanse CAF. De Italiaanse regio Friuli-Venezia Giulia heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in nieuwe treinen van het type Civity voor internationale diensten naar Slovenië en Oostenrijk en daar kunnen nu eindelijk de vruchten van geplukt worden. Trenitalia is de verantwoordelijke vervoerder in Italië, de Sloveense spoorwegen (SZ) zijn dat in eigen land.
CAF leverde acht vijfdelige treinstellen van de serie ETR 563 (de ETR staat voor Elettrotreno = elektrische trein), die verwant zijn aan de nieuwe SNG-Sprinters in Nederland. In april 2015 was de toelating rond en nu pas kunnen de stellen internationaal gaan rijden. De maximumsnelheid van de treinen bedraagt 160 km/u; ze bieden aan 297 mensen een zitplaats.
Bron: Rail Magazine, oktober 2018