door
Swinden » ma 01 okt, 2018 21:09
willem.m schreef: ↑za 25 aug, 2018 11:33
Voor fietsers die graag door de bewoonde wereld (elke dag supermarkten, campings, terrasjes, hotels) fietsen is een ebike prima, als dat je keuze is. Voor de wat uitdagender etappes waar je meer op je zelf bent aangewezen valt een fiets die je elke dag moet opladen simpelweg af - no matter the looks or disguise.
Dat valt te bezien: twee jaar geleden ben ik met een tot e-bike omgebouwde Azor naar de Zwarte Zee gefietst, geslapen in B&B, ho(s)tels enz. enz. en ook op campings. Opladen van de accu was nooit een probleem. Eénmaal geen stroom door noodweer, dan fiets je de volgende dag zonder ondersteuning, ook geen ramp.
Wat betreft de reacties op de e-bike in het algemeen: ook ik ken natuurlijk de opmerking: 'zo kan ik het ook', mag van mij hoor, maar in de praktijk werkt het zo niet: gemiddeld rij ik 125km. per dag, dat betekent dat je maar mondjesmaat gebruik kunt maken van de ondersteuning. In bergachtig, of zelfs al heuvelachtig gebied, rij ik op het vlakke helemaal zonder ondersteuning omdat de accu, als je omhoog gaat, voor je ogen leegloopt. Natuurlijk kun je de ondersteuning op z'n hoogste stand zetten en dan 'kan iedereen het', maar dan doe je minstens 5x zo lang over een tocht van 3000+km., nog afgezien van het feit dat je soms wel lange afstanden móét fietsen om weer bij een volgende slaapplaats te komen.
Maar het blijft vreemd: als je met een vervuilende auto of motor naar verre oorden gaat zeggen de mensen: 'gôh, leuk', als je met een e-bike gaat is het ook weer niet goed, want 'onsportief'. Het is me wat