door
123456 » za 01 sep, 2018 09:31
Roomijsje schreef: ↑za 01 sep, 2018 03:58
janenliseth schreef:
De Prins Willem-Alexanderbrug een tuibrug gecombineerd met een kokerbrug over de Waal
tussen Echteld en Beneden-Leeuwen
Interessante brug. Deze kwam ook ter sprake na instorten van de brug in Genua die ook betonnen tuien had. In tegestelling tot de Morandibrug heeft de Prins willem Alexanderbrug een dubbele tui en daarmee een tweede draagweg voor als de eerste draagweg het begeeft. Toch zijn die betonnen puien voor de gemiddelde bouwkundige een beetje vreemd aangezien het brugdek aan de tuien hangt en de tuien daarmee voornamelijk op trek belast worden, terwijl beton het vooral goed doet bij druk krachten
. Die betonnen puien zullen ook vast wel wat windbelasting ondervangen, maar toch is beton niet het voor de hand liggende materiaal
en dat maakt het niet tot een mooie maar wel tot een interessante brug
+ Dit is voor mij de pauzeplaats als ik van Den Bosch naar de heuvels bij Arnhem fietsen. En dat doe ik geregeld. Ik kom dan van de dijk vanaf Dreumel aangereden, loop de trap omhoog naar de brug, en zie daar de heuvels, de kerk van Rhenen, de Wageningse berg, de windmolens... Een mooi uitzicht. Even een boterhammetje wegwerken, en daarna weer verder.
Ik hoop dus dat-ie nog niet instort. De brug heeft de afgelopen jaren een tijd in de steigers gestaan.