Omdat het forum tenslotte leeft van bijdragen van gebruikers, leek het me wel leuk om mijn eerste ervaringen met een Pinion p.18 drive eens te vermelden, nu ik er een 1500 km mee gefietst heb.
Basis-situatie: 5x per week woon/werk plm. 11 km, 2x dijk op/af, 1x brug op/af, 1x sluis op/af en 2x stoplicht, geen grote groepen scholieren, gemiddeld 24 km/h, gewicht 95 kg + fietstas met pomp, slot, regenpak, brooddoos.
Ik kwam van een derailleur-fiets met schijfremmen (een antieke Union SIlver Valley, waar van origine een Shimano Nexave half-electrische derailleur versnelling 3x8 op zat), met 47 mm Schwalbe Marathon Plus met een half-open kettingkast. Mijn onderhoudssysteem was simpel, als de ketting piept of er droog uitziet ging er olie over. Als de ketting te veel oversloeg, ging de fiets naar de locale fietsenmaker, Dat was meestal 1x in het jaar, waarbij achterkransje, ketting en voor het midden- en buitense blad vervangen werden.
De achterderailleur is, na het Nexave gedoe, 2x vervangen, op het laatste was het een Deore LX.
De fiets reed fijn, maar binnen een paar maanden na de jaarlijkse onderhoudsbeurt kon je er donder op zeggen dat de versnellingen net niet lekker meer liepen: 2 opschakelen aan het stuur om 1 achter op te schakelen, en dan weer 1 terug om ratelen te voorkomen, dat soort dingen.
Maar goed, er kwam een nieuwe fiets, met Pinion versnelling. De verkoper probeerde me een 12-versnellingen versie van de Pinion aan te raden, dat was minder draaien, vond hij. Verder een groot aluminium frame, normale ketting, 28" wielen met 55 mm Schwalbe Almotion.
Na 1500 km kan ik het volgende zeggen:
1) het feit dat je even spanning van de pedalen moet halen is me zeker meegevallen. Ook bij de derailleur deed ik dat al, om geratel en gekraak te voorkomen
2) de naaf schakelt erg gemakkelijk nu, behalve versnelling 12. Daar worden kennelijk binnenin ploteling 2 dingen tegelijk verschoven, en dat kost even wat nadrukkelijker voeten van de pedalen.
3) het bereik is prima, ik accelereer de dijk op in 8, rij kruissnelheid 25 in 14, 27 in 15. Dat betekent wel dat ik boven de 35 km/h een beetje klaar ben, langdurig de brug af met wind mee kan best een tandje meer gebruiken. Ik ben wat huiverig om iets aan de tandwielen te veranderen, want ik zou voor het dagelijks gebruik niet graag bij 12 uitkomen.
4) gewicht van de naaf: ik fiets met de nieuwe fiets niets langzamer dan met de oude, terwijl ik me toch verplicht voel zware een Abus Ivy 9100 ketting mee te sleuren - het verschil valt in het niet bij het gewicht van mij + frame.
5) wegrijden bij een stoplicht o.i.d. is even wennen (soms probeer ik met links nog op te schakelen van het midden- naar het buitenste blad voor), maar van 8 naar 12/13 gaat in 1 draai. Dan even vaart maken en door naar 14/5 werkt prima.
6) geluid: valt mee, zit ergens tussen 'derailleur met net vervangen onderdelen' en 'derailleur met versleten onderdelen' in. De ketting is niet geluidloos, en de banden zingen harder.
7) misschakelen: ja, dat kan. De indexering zit in de naaf, en het is mogelijk om, zeker als je meerdere versnellingen tegelijk verdraait, half in een versnelling te komen. Vaak schakelt de naaf dan 1 terug op het moment dat er even wat minder kracht op staat, wat natuurlijk een handig moment is, maar qua geluid niet onderdoet voor een derailleur die niet lekker loopt. Soms fiets ik een week zonder, soms heb ik dit 2e per dag.
te veel schakelen (12 vs 18 versnellingen): ik heb geen last van de 18 versnellingen. Alleen op vlak terrein zouden er wel wat versnellingen uit mogen, maar ik kan ook in de winter tegen de storm in de brug op moeten, en misschien is versnelling 11 dan wel precies wat ik zoek.
9) de naaf rijdt niet merkbaar zwaarder of inefficiënter t.o.v. een derailleur - mijn gemiddelde ging omhoog, maar dat kan ook komen doordat het nu lekker weer is.
Achteraf heb ik geen spijt van de overstap, die ik na 1 proefritje van 10 minuten gemaakt heb.
Basis-situatie: 5x per week woon/werk plm. 11 km, 2x dijk op/af, 1x brug op/af, 1x sluis op/af en 2x stoplicht, geen grote groepen scholieren, gemiddeld 24 km/h, gewicht 95 kg + fietstas met pomp, slot, regenpak, brooddoos.
Ik kwam van een derailleur-fiets met schijfremmen (een antieke Union SIlver Valley, waar van origine een Shimano Nexave half-electrische derailleur versnelling 3x8 op zat), met 47 mm Schwalbe Marathon Plus met een half-open kettingkast. Mijn onderhoudssysteem was simpel, als de ketting piept of er droog uitziet ging er olie over. Als de ketting te veel oversloeg, ging de fiets naar de locale fietsenmaker, Dat was meestal 1x in het jaar, waarbij achterkransje, ketting en voor het midden- en buitense blad vervangen werden.
De achterderailleur is, na het Nexave gedoe, 2x vervangen, op het laatste was het een Deore LX.
De fiets reed fijn, maar binnen een paar maanden na de jaarlijkse onderhoudsbeurt kon je er donder op zeggen dat de versnellingen net niet lekker meer liepen: 2 opschakelen aan het stuur om 1 achter op te schakelen, en dan weer 1 terug om ratelen te voorkomen, dat soort dingen.
Maar goed, er kwam een nieuwe fiets, met Pinion versnelling. De verkoper probeerde me een 12-versnellingen versie van de Pinion aan te raden, dat was minder draaien, vond hij. Verder een groot aluminium frame, normale ketting, 28" wielen met 55 mm Schwalbe Almotion.
Na 1500 km kan ik het volgende zeggen:
1) het feit dat je even spanning van de pedalen moet halen is me zeker meegevallen. Ook bij de derailleur deed ik dat al, om geratel en gekraak te voorkomen
2) de naaf schakelt erg gemakkelijk nu, behalve versnelling 12. Daar worden kennelijk binnenin ploteling 2 dingen tegelijk verschoven, en dat kost even wat nadrukkelijker voeten van de pedalen.
3) het bereik is prima, ik accelereer de dijk op in 8, rij kruissnelheid 25 in 14, 27 in 15. Dat betekent wel dat ik boven de 35 km/h een beetje klaar ben, langdurig de brug af met wind mee kan best een tandje meer gebruiken. Ik ben wat huiverig om iets aan de tandwielen te veranderen, want ik zou voor het dagelijks gebruik niet graag bij 12 uitkomen.
4) gewicht van de naaf: ik fiets met de nieuwe fiets niets langzamer dan met de oude, terwijl ik me toch verplicht voel zware een Abus Ivy 9100 ketting mee te sleuren - het verschil valt in het niet bij het gewicht van mij + frame.
5) wegrijden bij een stoplicht o.i.d. is even wennen (soms probeer ik met links nog op te schakelen van het midden- naar het buitenste blad voor), maar van 8 naar 12/13 gaat in 1 draai. Dan even vaart maken en door naar 14/5 werkt prima.
6) geluid: valt mee, zit ergens tussen 'derailleur met net vervangen onderdelen' en 'derailleur met versleten onderdelen' in. De ketting is niet geluidloos, en de banden zingen harder.
7) misschakelen: ja, dat kan. De indexering zit in de naaf, en het is mogelijk om, zeker als je meerdere versnellingen tegelijk verdraait, half in een versnelling te komen. Vaak schakelt de naaf dan 1 terug op het moment dat er even wat minder kracht op staat, wat natuurlijk een handig moment is, maar qua geluid niet onderdoet voor een derailleur die niet lekker loopt. Soms fiets ik een week zonder, soms heb ik dit 2e per dag.
te veel schakelen (12 vs 18 versnellingen): ik heb geen last van de 18 versnellingen. Alleen op vlak terrein zouden er wel wat versnellingen uit mogen, maar ik kan ook in de winter tegen de storm in de brug op moeten, en misschien is versnelling 11 dan wel precies wat ik zoek.
9) de naaf rijdt niet merkbaar zwaarder of inefficiënter t.o.v. een derailleur - mijn gemiddelde ging omhoog, maar dat kan ook komen doordat het nu lekker weer is.
Achteraf heb ik geen spijt van de overstap, die ik na 1 proefritje van 10 minuten gemaakt heb.