Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen gevraagd mbt “rondje” Schotse Hooglanden - Forum Wereldfietser

ervaringen gevraagd mbt “rondje” Schotse Hooglanden

Hallo, misschien is er al reeds het een en ander over gepost maar zijn er fietsers die ervaring hebben met een “rondje” Inverness - John O’Groats - Durness - Ullapool - Fort William? Dat is een route (links- of rechtsom) waar ik over heb zitten denken, maar nog wat onderzoek naar moet doen hoe en wat, terrein, tijd etc., maar waar ik nieuwsgierig naar ben of er fietsers zijn die deze route hebben gedaan en wat hun ervaringen hierover zijn.

zoals gezegd, misschien is er al wel het een en ander over geschreven op het wf forum, hier of in een ander subforum, maar ik wilde in ieder geval de vraag vast eens droppen. Dit lijkt me namelijk wel een interessante route (de western highlands ken ik deels al wel van persoonlijke wandeltochten, maar ik vraag me bijv. af of de kustroute langs de genoemde plaatsen veel wisselt in hoogteligging of misschien juist niet, en in hoeveel dagen dit te doen is, uitgaande van bijv. een 70-80 km op een dag, wat natuurlijk ook weer afhankelijk is van hoogteverschillen maar goed anyway, ik zou graag eens wat reacties lezen van mensen die hier op de fiets zijn geweest. Zelf heb ik overigens nog niet zoveel ervaring met veel wisselende hoogtemeters fietsen, en in de schitse hooglanden is dat natuurlijk zonder meer een feit.
Je kunt op allerlei websites, waaronder Google Maps, een hoogteprofiel zien van de route. Vul dat eens in en je weet al veel meer!

En hoe mensen klimmen ervaren is heel persoonlijk. De een trapt 150 km en 2500 hoogtemeters op een dag weg, en vele anderen de helft of minder.

Wij hebben destijds in Schotland gefietst (http://themeeg.nl/index.php?option=com_ ... 60&lang=en) en ik zie nu dat we meestal 90-100 km (en ik denk iets van 1000 hm) per dag fietsten. Het was soms steil, maar elders in de UK hebben we wel erger meegemaakt.
dank je voor je reactie Willem, leuk om je verhaal van een paar jaar geleden in Schotland te lezen ook. Ben wel benieuwd of er nog anderen zijn met wat schotland-ervaringen. Het zou mooi zijn wanneer er een soort app of site bestaat waar je een bepaalde route kan invoeren (bijv. land en dan een route tussen bepaalde plaatsen) waar dan vervolgens een hoogteprofiel uit komt. Geen idee of zoiets bestaat, maar dat zou meteen een mooi beeld geven van de verwachte route op hoogte meters tov zeeniveau.
Zo'n site is Ride-with-GPS. Als je inlogt kun je onder Find een startpunt opgeven en ook de minimum lengte van de route die je zoekt. Met Inverness als startpunt en een minimum lengte van 200 km reduceert het aantal routes al tot ca. 1000. Dat is natuurlijk nog enorm veel, maar er zitten vast al voor jou interessante routes tussen, zoals https://ridewithgps.com/routes/15972144 .
Het hoogteprofiel krijg je er bij en als je in het kopje van het hoogteprofiel grade in plaats van ele aanklikt zie je de hellingspercentages.

Ik vermoed dat je ook in een half uurtje een eigen route kunt maken door de genoemde plaatsen. Je moet je waarschijnlijk eerst registreren (kostenloos).
top! dank je :) ik ga het straks in mijn lunchpauze eens uitproberen, ben heel benieuwd !
@njanse: Ken je ''Schotland rond'' van de Europafietsers, https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... tland-rond.

Jan
Ik ben er een poosje geleden geweest.
viewtopic.php?t=25105
In mei van dit jaar vijf weken gefietst. In ons rondje zat ook Ullapool etc. Kijk hier ff voor de route en wat foto's: https://www.cyclingaroundtheworld.nl/de ... /scotland/
allereerst nogmaals dank voor alle reacties, heel inspirerend en waardevol om mijn voorgenomen fietstocht te plannen. Vooral ook die link om een route te plannen met een hoogteverloop is heel tof en praktisch.

Zoals het er nu naar uitziet, ben ik voornemens op 22 sept. naar Inverness te vliegen en dan resp. de oost-, noord- en westkust te volgen van Inverness naar John O’Groats naar Durness, verder naar Ullapool, dan (mits de weersverwachting goed is) naar Stornoway en middels een “rondje” naar Tarbert, ferry terug naar Skye, dan rondje Skye incl. het westelijke deel (altijd al eens willen opzoeken, desolaat en afgelegen dus heel aantrekkelijk om eens te exploren), dan terug het vaste land op ofwel binnendoor terug naar Inverness, of, bvk., via Fort Augustus langs de lochs (en natuurlijk onderwge hoopvol uitkijkend naar een glimp van “Nessie” terug naar Inverness, gedurende een week of drie (vlgs mij moet dat relatief makkelijk kunnen qua afstand?) om ergens tegen de 12 okt. weer terug te vliegen.

Moet nog wel uitzoeken of ik op Inverness een fietsdoos op de luchthaven kan laten opslaan, hopelijk tegen lage kosten (iemand hier ervaring mee?) anders moet ik een B&B bereid zien te vinden, maar dat is dan qua vervoer weer lastiger vrees ik... Het is de 1e keer dat ik mijn fiets in het vliegtuig ga meenemen, dus voor mij wel heel spannend (onervaren als ik hier nog mee ben :) ). Ik ben van plan mijn fiets te preparen op de bike-packing manier ipv met mijn reguliere vaudé zijtassen. Dat zou aanmerkelijk in gewicht moeten achelen (hoop ik tenminste) en wellicht kan ik dan zoveel mogelijk bp-bags aan en op mijn fiets laten zitten, leek mij makkelijker en praktischer ~ is dat verstandig? Mijn idee is nl. hoe meer ik aan de fiets kan laten en in de fietsdoos kwijt kan, hoe praktischer en eenvoudiger het hele reisproces met in- en uitchecken etc. is. Zijn er mensen die middels bike-packing dit ook op zo’n manier gedaan hebben? Ben benieuwd....
oops, sorry voor de enorme emoticons... foutje, kan het helaas niet meer corrigeren
Wij hebben in dit deel van Schotland gefietst, maar alweer 10 jaar terug. Goed te doen, prachtige route vanuit Glasgow langs de westkust omhoog. Via Mull door naar het meest westelijke deel van het vasteland met een onuitsprekelijke naam (pontje), en via Oban en Fort William naar het midden van de highlands, via Edinburough, Berick Upon Tweed langs de oostkust naar NewCastle. Soms lastig om accomodaties te vinden, en last gehad van midges en regen, desondanks een aanrader. Vr groeten, Gemma Kenter
heeft iemand ervaring met het tijdelijk opslaan van een fietsdoos op luchthaven Inverness? (ben nog aan het uitzoeken, w.o. het al dan niet telefonisch benaderen van inverness airport, maar wellicht heeft iemand hier al recente ervaring mee)
ik heb nog een paar vragen aangaande mijn aanstaande fietstocht in schotland, met name mbt het “reis”gedeelte:

waar kan ik een goede reisverzekering afsluiten? zijn de meeste verzekeringen voldoende dekkend? ik ben sinds kort lid van de anwb, wellicht is een reisverzekering bij hen voldoende?

tips mbt het vervoer van mijn fiets per vliegtuig, in mijn geval KLM. Ik vraag me af of de KLM fietsdozen groot genoeg zijn voor een idworx off-rohler? Hoe kan ik die het beste verpakken? is het nodig bepaalde delen extra goed te beschermen? (geen derailleur scheelt kans op verbogen delen, lijkt me) maar een extra fietshoes? een rol bubbeltjesplastic noodzakelijk? Hoe wordt er bij KLM doorgaans met fietsdozen omgesprongen? Ik heb al even hier op het forum gezocht maar vond er niet veel over. Dit deel vd reis baart me nl. nog wel wat zorgen...)
njanse schreef:
zo 22 jul, 2018 13:08
Zoals het er nu naar uitziet, ben ik voornemens op 22 sept. naar Inverness te vliegen en dan resp. de oost-, noord- en westkust te volgen van Inverness naar John O’Groats naar Durness, verder naar Ullapool, dan (mits de weersverwachting goed is) naar Stornoway en middels een “rondje” naar Tarbert, ferry terug naar Skye, dan rondje Skye incl. het westelijke deel (altijd al eens willen opzoeken, desolaat en afgelegen dus heel aantrekkelijk om eens te exploren), dan terug het vaste land op ofwel binnendoor terug naar Inverness, of, bvk., via Fort Augustus langs de lochs (en natuurlijk onderwge hoopvol uitkijkend naar een glimp van “Nessie” terug naar Inverness, gedurende een week of drie (vlgs mij moet dat relatief makkelijk kunnen qua afstand?) om ergens tegen de 12 okt. weer terug te vliegen.
Het mooiste stuk Schotland is de (noord) Westkust vanaf pakweg Bettyhill tot Skye. Zorg dat je daar genoeg tijd voor neemt. De Oostkust is saai (alleen dolfijnen aan Inverness) en aan John O'Groats is werkelijk niets te zien. Persoonlijk zou ik van Inverness via het binnenland naar Bettyhill rijden om dan De Weg langs de westkust naar benenden te zakken (er is maar één weg). Na de prachtige westkust is Skye druk en toeristisch, dus als je Skye niet meer haalt is dat geen ramp. Skye heeft nog wel aparte gevormde bergen die je in de rest van Schotland niet vind.

Ik vraag me af je route niet te groot is. Houdt ook rekening met slecht weer, wij hebben in Schotland elke dag regen gehad. Wij hebben 5 dagen aan de Kyle of Tongue in het Noorden gekampeerd en gewandeld en dat is één van de toppunten in onze vakantiehistoriek.
dank voor je aanvulling; ik was al een beetje aan het twijfelen of ik wel helemaal noordoost om wilde, aangezien dat deel idd (op streetview te zien) niet echt een boeiend stuk lijkt te zijn. Ik heb besloten om bij Helmsdale NWestelijk via Kinbrace en Achentoul richting Melvich te fietsen, dat lijkt op streetview te zien heel wat leuker. Wat de route betreft verwacht ik een behoorlijk rondje te kunnen maken en toch wel een ca. 500 km in de week te kunnen fietsen en dat over drie weken resulteert in een flinke route rondom. Skye heeft heel wat mooie plekken die (zeker in okt.) niet echt touristisch meer zijn, daarbij wil ik m.n. weer langs de Quirang zuidwaarts en helemaal naar het oosten richting Glendale en milovaig, juist omdat het zo afgelegen en leeg is en ik wel benieuwd ben om daar eens wat rond te toeren. Of ik al dan niet nog via Harris ga, is afhankelijk van de weersomstandigheden, is het tegen die tijd zonnig goed weer, dan wel; is het een paar dagen regenachtig en grauw (zoals een aantal jaren terug toen ik even naar Harris ging) dan sla ik het over en fiets ik zuidwaarts om via Kyle of Lochalsh Skye in te trekken. Ik ben overigens al diverse keren in het westen geweest en weet dus al wel een beetje waar ik wat kan verwachten (behalve het weer, dat is altijd weer een verrassing :D )
Ik vind het best wel moedig, Schotland in oktober, en ik hoop idd dat het wat rustiger is dan in de zomer, want Quiraing op Skye was in stoet wandelen en van Glendale herinner ik me alleen een lange file omdat iedereen naar Neist Point lighthouse wou wegens vermeld in de Lonely Planet...
och, oktober is redelijk stabiel en mooi herfstweer; en waarschijnlijk (hopelijk) rijdt er geen kip meer tegen die tijd en is het heerlijk rustig en verlaten (behalve hier en daar wat locals) :D
njanse schreef:
ma 03 sep, 2018 12:06
och, oktober is redelijk stabiel en mooi herfstweer; en waarschijnlijk (hopelijk) rijdt er geen kip meer tegen die tijd en is het heerlijk rustig en verlaten (behalve hier en daar wat locals) :D
Knap dat je nu al het weer in oktober weet te voorspellen....
njanse schreef:
ma 03 sep, 2018 12:06
(behalve hier en daar wat locals) :D
Die rijden wel best door...

Wij hebben bij onze eerste keer Schotland eens een local meegenomen die stond te liften: twintig keer gevraagd waar de jongeman naartoe moest. Uiteindelijk hebben we hem maar laten wijzen. Ik dacht dat ik Engels verstond maar Schots is toch nog iets anders ;-)
Wij zijn net een weekje terug van dit avontuur.

Wat mij is bijgebleven:
- de Westkust is echt wel een stuk mooier dan de Oostkust van Schotland, vanaf Skye wordt het inderdaad zoals reeds eerder vermeld nog mooier
- Schotten rijden inderdaad snel, maar houden rekening met fietsers...
- buitenlandse toeristen met de wagen kan je beter op voorhand dekking gaan zoeken... :twisted: en dan voor, sorry Nederlanders, de Nederlandse kampertoeristen :roll: een paar keer bijna van de baan gereden omdat ze geen enkele rekening houden met trage klimmende fietsers. Net iets wat die Schotten wel deden.
- probeer ook de grote touringcars in het oog te houden, ook zij denken dat ze alleenheersers zijn... :evil:
- het weer? Tja, wij zijn 31 juli vertrokken en hebben maar 2 dagen van ons verblijf droog gehouden. Wel steeds iedere dag de tent droog kunnen opzetten en terug opbreken.
- de campings zijn vrij prijzig in vergelijking met de Oostkust, maar wildkamperen is een optie, alleen mis je dan na een koude regenachtige dag die lekker warme douche
Ons gemiddelde afstand was 56km, echt niet veel, maar wat wil je met klimmetje van regelmatig 13-14-17% en meer. Vooral de regio rond Applecross :? Maar het zicht maakt de klim weer superieur. (Wij hadden de zuidenwind in onze rug en ja er zaten dagen tussen van 85km, maar dan ging de pret er van af als je nog iets gezien wilt hebben)
- geen aparte Sustrains, dus hou er rekening mee dat je vaak op de grotere wegen fietst, zorg dat je zichtbaar bent voor het verkeer.
- ga je van Skye naar Malaig, dan heb je net voor je de Ferry op gaat een zeer kleine bistro, maar verdomd lekker :lol: ( wij kwamen van Malaig en hadden dan mss iets meer tijd)
- veel campings op de Westkust geven aan dat ze vol zijn, althans toch in de zomermaanden, maar de meesten nemen backpackers wel aan.
- ik kan het niet vaak genoeg herhalen, wat een prachtige regio!!!! Wij zijn verkocht en keren nog eens terug voor de hybride eilanden


Geniet er van! En doe de mensen van het hostel in Torridon de groeten van de biketourer met zijn Border Collie, wat een topmensen!