Graag wil ik opmerken dat alhoewel een elektrische fiets in aanschaf dan wel duurder is, het is in gebruik vervolgens ook veel breder inzetbaar dan een normale fiets. Daardoor kan je (inderdaad) heel veel ritjes die je anders per auto zou doen, nu met de fiets doen*. Dat levert je allereerst geld op door dat je jaarlijks veel minder geld in de tank van je auto stopt en de auto ook minder slijt, het voordeel is dat je meer tijd kan besteden aan gezond bezig zijn op de fiets. Tijd zittend in de auto wordt dan vervangen door tijd in het zadel.
Of je de auto er helemaal uit kunt doen hangt natuurlijk af van de ritten die nu maakt met de auto en de mate waarin ze kunnen worden vervangen door een fietstocht. Maar ook of je gemakkelijk een auto kunt lenen/huren/sharen op het moment dat je er toch echt eentje nodig hebt.
Ik bof, ik heb zowel auto's van Greenwheels als Ionic carsharing binnen een kilometer van mijn woning klaarstaan.
*Bijvoorbeeld de ritjes die je nu niet fietst omdat :
-1. Je dan bezweten aankomt en dat niet gewaardeerd wordt door de mensen waar je naar toe gaat.
-2. De afstand te ver is voor je conditie en je moet ook nog terug
-3. De spullen die je moet meenemen ervoor zorgen dat het wel heel lang gaat duren om aan te komen.
-4. Er zoveel wind staat dat het heen of terug wel een erg zware tocht gaat worden.
-5.De rit niet past in je trainingsschema.
-6.Gezinsleden hebben geen elektrische fiets.
De truc met een elektrische fiets is dan om
-1 Zet de ondersteuning op de hoogste stand en blijf een beetje rechtop zitten. Niet teveel kleding aantrekken en niet te hard trappen. Je gaat om een goede 25 km/h fiets dan toch ongeveer 25 km/h. Hou je eigen inspanning laag.
-2. Gebruik je de methode hierboven kom je met een middenmotor en 400 wH accu al gauw aan de 50 km en onbezweten. Als je maar een beetje eet en drinkt onderweg kan je altijd wel die 50-70 km afleggen en terug, ongeacht je conditie.
Heb je een (opzet)stuur waarmee je wat voorover kunt liggen, is zweten niet erg en lever je zelf een inspanning dan kom je net zoveel verder als dat je zonder accu zou komen op die fiets. Ik kom zonder ondersteuning dus op eigen kracht 50 km ver op mijn fiets. Met ondersteuning is dat dus 50 + 50-70 = 100-140 km.
Mijn eigen inspanning kan ik echter maar 1 keer gebruiken op een dag, dus als ik dezelfde dag terug moet kan ik fietsend naar bestemmingen die 50-70 km van huis liggen.
Ik kan er dan wel voor kiezen om op de heenweg zoveel mogelijk op de accu te rijden, de accu tijdens mijn verblijf op bestemming op te laden met de meegenomen lader en op de terugweg te kiezen of hoeveel inspanning ik wil leveren.
-3. Dit raakt aan mijn keuze voor een zwaargebouwde elektrische fiets. Deze heeft veel meer laadvermogen dan een "elektrische racefiets". Goede mogelijkheden om vracht mee te nemen, eventueel op een aanhanger, zorgen ervoor dat een auto minder nodig is. Een stel bungee's, fietsentassen, vouwkratten en fietstassen doen wonderen. Natuurlijk rijdt de fiets dan zwaarder, maar door het bijschakelen van de elektrische ondersteuning is het nog goed te doen. Het aantal kilometers dat je op je accu kunt doen loopt dan wel terug natuurlijk maar even iets ophalen dat 20 km verder op staat is geen probleem.
-4. Tijdens die dag in januari dat vrachtwagens omvielen, had ik op mijn elektrische fiets ook wel moeite om tegen de win in te komen. Maar waar gewone fietsers bijna stil stonden, haalde ik 20 km/h i.p.v. 25 km/h. De accu ging wat sneller leeg, maar ik was nog steeds op tijd op mijn werk.
Voor de wind terug was ik blij dat ik een zware (elektrische) fiets had gekocht.
-5. Door je versnelling en elektrische ondersteuning aan te passen kan je je eigen inspanning redelijk regelen, ongeacht de afgelegen afstand en snelheid waarmee je dat wilt.
-6. Een lastige voor mij om te beantwoorden aangezien ik single door het leven ga. Loknor heeft wellicht meer ervaring. Je kan kinderen in een aanhanger plaatsen, zoveel mogelijk bagage op de elektrische fiets doen en tenslotte is er ook nog iets als een bicycle bungee
https://www.twowheelingtots.com/bicycle-bungee-review/