Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg toegankelijk Kashgar-Ali-Saga-Lhasa???? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Weg toegankelijk Kashgar-Ali-Saga-Lhasa????

Hoi Stijn,

In mijn boekje Tibet Overland lees ik dat het visum verkregen in Amsterdam, recentelijk(?) verhuisd naar Den Haag een 3 maands visum afgeeft.
Her adres is :
Cinese ambassade
Willem Lodewijklaan 10
2517 JT Den Haag
070-3065060

He Marco en Lisette, wat jammer dat het werk niet meewerkt.
Nu ja, wat in het vat zit verzuurt niet he !
Succes verders.

Groetjes Lars

Ook wij zijn aan het denken aan Tibet. Het schijnt dat de NORTHERN Sichuan-Tibet highway (G317) nu open is.
Heeft iemand anders deze route al wel eens gefietst?
Ook de route vanaf Xining naar Lhasa via golmud schijnt open te zijn. Weer hier iemand meer van?
In ieder geval badankt.

Hoi Stijn,

Volgens info uit het boekje Tibet Overland kan je in Den Haag een 3 maanden visum krijgen.

Groetjes
"Ook heb ik gelezen dat het pontje bij Saga alleen in November vaart, anders moet je via Lhatse om rijden of de kabel brug bedwingen."


Even een update.
Het pondje bij Saga is reeds vervangen door een brug!!!

Groet, Walt

Hoi Marco,

Hier een berichtje uit Pakistan, van Karin en Peter.
We staan op het punt om via de KKH naar Kashgar te fietsen, waarvandaan we via de 219 naar Lhasa willen fietsen.
Een antwoord op jouw vraag hebben we dus nog niet, maar over enkele maandjes wel. Dankzij jouw vraag en de reacties hebben we in ieder geval veel antwoorden gekregen op onze eigen vragen.
Misschien komen we elkaar onderweg nog tegen, zou leuk zijn!

Veel plezier op jullie tocht!

Hoi Marco en andere toekomstige Tibet-gangers!

Wij zijn op dit moment in Ali, west-Tibet. Drie-en-een halve week geleden vertrokken vanuit Kashkar en op weg naar Kathmandu (en misschien nog een omweg naar Lhasa...).

Wij hebben ons Chinees visum aangevraagd in Tashkent en daar krijg je helaas maar 2 maanden. Dat moet voldoende zijn voor het traject Kashkar-Kathmandu. Een drie-maand visum is gemakkelijk te krijgen in Dushanbe, Tajikistan, kan je gelijk een beetje wennen aan de hoogte van het Pamir-gebergte.

Wij kregen zonder problemen onze permit hier in Ali. Was wel een grappige ervaring: je moet je op het PSB-bureau verantwoorden tegenover 4 PSB'ers, maar de sfeer is erg relaxed! na dat je de boete hebt betaald en een aantal vingerafdrukken hebt achtergelaten werden we moederlijk toegesproken: "you know that the winter is coming and it can be very cold in the mountains, be very carefull". In Domar, een beruchte PSB plek, hadden we geen enkel probleem.

De route is werkelijk prachtig en mensen onderweg erg vriendelijk. Er is niet heel veel te verkrijgen (koekjes, noodles, Chinese Cola) dus vertrek vanuit Kashkar met een flinke lading eten (melkpoeder, noten, gedroogde vruchten, CHOCOLA!).

Op internet zijn goede roadbooks te vinden (de al eerder genoemde Raize.ch), dat werkt errug goed. Het is fijn te weten waar een truckstop te vinden is of een winkeltje. Het Tibet-overland boek voegt niet echt veel toe aan dit roadbook. Wij hebben het roadbook van Raize (2003) onderweg een beetje aangepast (tussen Domar en Ali wordt op dit moment geasfalteerd!). Mocht daar interesse in zijn...

groetjes Sander en Jessica

(op ons weblog hebben we wat foto's staan van het trajekt Kashkar - Ali)

Sorry, iets vergeten: nog een interessante website voor Tibet :: www.adserballe.com

Martin heeft elke weg in Tibet zo'n beetje gefietst en is op dit moment met een verlengde fiets en 100kg baggage in west-Tibet onderweg. Wij ontmoeten hem hier in Ali. Hij weet echt veel over de regio en heeft veel info op z'n pagina...

groetjes

Deze mensen hebben t stuk net gefietst, zie er leuk uit

oostwaarts.blogspot.com

kan niet wachten....nog een paar maandjes........

Dag alle medefietsers!
Sinds een aantal weken hobbelen wij op de 219, van Kashgar naar Kathmandu. Een fantastische route, zwaar, maar erg de moeite waard. In Ali hebben we op advies van een stel dat de route vorig jaar heeft gefietst, geen permit aangeschaft. Dat leverde tot nu toe (we zijn in Saga, aan het einde van de 219) geen enkel probleem op, niet in Domar, niet bij de checkpoint na de Maryum La. Van anderen hoorden we dat de officiele lijn vanuit Bejing is dat er voor individuele fietsers (van west naar oost in ieder geval) geen permit meer noodzakelijk is. De PSB, die je zelf notabene op moet gaan zoeken om een boete te betalen die niet nodig meer is, casht wel gewoon het geld van degenen die zich komen melden. En drinken er waarschijnlijk een Lhasa-biertje op 's avonds.
Dat doe ik liever zelf.
De enige controles die we hebben gehad op de hele route is die van paspoort en visum.

Ons advies: houdt het geld (5 euro permit, 30 euro boete) lekker in je zak en koop er een doos legerkoeken voor. Voedzaam en gezond.

Groeten uit Tibet!
Wij hebben juist deze route gefietst (sept-okt 2006) en de route is volledig open. De checkpoints zijn verdwenen en je hebt overal vrije doorgang, als je een permit hebt. Je moet dus het stuk Kashgar - Ali zonder permit fietsen en aldaar je aangeven bij de psb. Je wordt dan ondervraagd, vinger afdrukken, etc. boete betalen en even later krijg je van de overvriendelijke agenten je permit. Daarna ben je in regel en moet je enkel in Darchen je permit laten afstempelen voor de verdere route naar lhasa.

Onderweg zijn er geen checkpoints meer, behalve 1 hele grote in SAGA. Dus je permit wordt nooit gecontroleerd. Wel is het handig dat je hem hebt als je bv. even transport willen nemen.

Ik raad aan om de permit te kopen, ondanks de boete 300 yaun/30 Euro) die de chinese dicatoriale kas spijst. Zonder heb je gewoon een grotere kans om tegen de lamp te lopen. En neem het van ons aan ... als je teruggestuurd wordt is alle moeite voor niks en het kost grote moeite om de hoge bergen te veroveren.

groetjes

Polle

www.elsenpolleoverzijde.be

Om nog maar eens een nieuwe vraag te stellen die 'op de route' ligt: onze fietsreis voert ons vanuit Dali richting west Tibet, Kashgar en verder. Vanuit daar zouden we verder willen fietsen naar Kazachstan, de grensovergangen ken ik inmiddels. Maar waar regel je in dit geval je visum voor Kazachstan? Iemand enig idee?

groet,
Peter.

Ik denk dat Bishkek een goede basis is om je visum te regelen. Ook een fijne kleine hoofdstad.
In September 2004 kon ik in Urumqi, in het Noorden van xinjiang gemakkelijk een visum voor Kazakhstan bekomen. Ik weet niet hoe de situatie voor Nederlanders is, maar als Belg kon ik in 3 dagen een visum bekomen voor 35 US Dollars. Hiervoor was geen 'Letter of Invitation' nodig.

groeten,
Wim

Hoi allemaal,
Momenteel reizen wij met de fiets door Laos. We zijn daar vanuit China naar toe gegaan.
In China zijn we verschillende fietsers tegen gekomen die vanuit Kashkar naar Lhasa (via Ali en Saga) zijn gefietst. Je moet bij Ali een permit kopen en dan heb je tegenwoordig niets geen problemen meer, ook niet meer met checkpoints die je 's nachts zou moeten nemen.
Vanaf die kant is het dus redelijk makkelijk om in Lhasa te geraken. Vanuit Lhasa door naar Sichuan is geen probleem.
Vanuit Sichuan of Qinghai als individuele reiziger Tibet in levert nog steeds wel problemen op. Dat wordt nog steeds niet toegestaan. We hebben van fietsers gehoord dat ze teruggestuurd werden.

Wij willen zelf in mei van Bangkok naar Tashkent vliegen. We willen dan via Oezbekistan naar Tadjikistan en dan via de Pamir Highway naar Kirgizië. Dan waarschijnlijk via de Irkenstampas naar Kashgar (de Torugart is nog steeds gesloten of je moet het georganiseerd doen). En dan naar Lhase en door naar Kathmandu.

We hebben gehoord dat je in Dushanbe makkelijk een 3 maanden visum voor China kunt krijgen. In Kirgizië krijg je maar twee maanden.

Misschien heeft iemand van jullie ook iets aan deze informatie.

Groetjes, Ilse (www.opdetrappers.nl)

Ok....dit kan wellicht voor sommigen een gek verhaal worden, maar toch...

In 1995 stonden wij op de Khunjerab pass met rechts van ons het toen nog moeilijk bereikbare Tibet. Mensen die toen Tibet in trokken deden dat vooral vanuit Kathamanu naar Lhasa of omgekeerd.
Het leek ons schitterend m van west zijde Tibet in te trekken.

Nu in 2007 hebben we de mogelijkheid om het te doen maar hoe meer het seizoen dichterbij komt hoe meer de twijfel komt opzetten.
Vanaf Kashgar naar Kathmandu loopt er in principe een weg en het lijkt wel alsof "iedereen" die weg in 2007 wil gaan fietsen.
Een ook van 2006 hebben we het gevoel dat er hele groepen die weg op fietsen. Verhalen van fietsers die in Kashgar wachten op andere fietsers om gezamelijk de weg naar het oosten te fietsen lijken meer regel dan uitzondering te zijn.

Nou hebben we daar in principe helemaal niets op tegen. Maar het resultaat van "veel" toerisme is vaak wel dat het voor individuele reizigers moeilijker wordt om kontakt te maken met de lokale bevolking. En laat dat laatste nou net voor ons de sjeu van het reizen bevatten.
Ik weet het, het is heel paradox om gebieden op te zoeken die nog "uniek" zijn en vervolgens tegen iedereen te vertellen hoe mooi het daar is en ik weet ook dat ik me daar nogal eens aan zondig. Maar dat wil ik graag voor een andere discussie laten.

Onze twijfel over de weg Kashgar naar Kathmandu gaat over het volgende:
* Is het kontakt met de bevolking nog authentiek?
* Hoe ver is het toerisme op getrokken in het algemeen?
* Is het nog steeds een ontdekkingsreis?
* Hoe ver is het toerisme opgetrokken rond de hotspots?
* Zijn er groepsreizen in dit gebied?

Nogmaals, ik weet het, het is tegenstrijdig en ik vraag heel subjectieve dingen maar omdat het een weg is die je niet halverwege even wilt afbreken ben ik wel benieuwd hoe jullie ervaringen op dit gebied zijn.

Groet,
Marco

hoi Marco

We spraken elkaar even op de fiets- en wandelbeurs en ik zei toen dat er hele groepen in Kashgar op elkaar staan te wachten. Dat moet je wel in perspectief zien. Ik heb het dan over fietsers. Wij zijn zelf niet richting Tibet gegaan maar hebben wel veel contact gehad met een aantal die dat wel deden.

Het is de laatste jaren makkelijker geworden om naar Lhasa te fietsen dus wordt meer en meer van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Een groot aantal fietsers die wij tussen Europa en China tegenkwamen wilde die weg naar Tibet gaan fietsen. Ik zeg dan al snel: "bijna iedereen die we tegen zijn gekomen wil naar Tibet". Het gaat echter alleen over fietsers en dat zijn er dan maar een handvol. Dus als je gewoon met zn tweeen uit Kashgar vertrekt hoef je bijna niemand tegen te komen. Volgens mij is er echt geen sprake van massatoerisme en is het gewoon nogsteeds meer dan 1000 km afzien.
Polle en Els: www.elsenpolleoverzijde.be en Sander en Jessica www.oostwaarts.blogspot.com, kunnen je misschien meer vertellen. Zij zijn afgelopen najaar van Kasgar naar Tibet gereden dus zij kunnen je wel wat meer vertellen misschien.

groet
Joris

:wink: :wink: :wink:

Hoi Marco,
Vanaf Kashgar naar Kathmandu loopt er in principe een weg en het lijkt wel alsof "iedereen" die weg in 2007 wil gaan fietsen.


Toon en ik rijden dit jaar ook die route omdat dit zo uitkwam met mijn studie. Twijfels over de route heb ik niet, de bergen zijn nog steeds zo hoog, de omgeving nog net zo mooi en de wegen nog steeds zo slecht.
Die weg ligt er in principe gelukkig wel want anders kan je er niet fietsen :)
Ach, en die paar fietsers die je misschien tegenkomt... Je zou ook vanaf Ali de noordroute kunnen nemen, die is veel verlatener.

Als je van afgelegen gebieden houdt waar echt nooit een mens heeft gefietst zijn er gebieden in Tibet te over, alleen niet op het stuk Kashgar-Ali of Golmud-Ali want dat zijn de hoofdroutes van Xin Yang naar Tibet.

Een paar retorische vragen :wink:
Onze twijfel over de weg Kashgar naar Kathmandu gaat over het volgende:* Is het kontakt met de bevolking nog authentiek?
Hoe authenthiek is authentiek? Fietsers en toeristen hebben ze daar zeker vaker gezien maar waar niet in China?
* Hoe ver is het toerisme op getrokken in het algemeen?
In hoeverre is men als reisverslag schrijvende en fotograferende fietser daarvoor medeverantwoordelijk?
* Is het nog steeds een ontdekkingsreis?
Wat is een 'ontdekkingsreis'? Alles op de wereld is al ontdekt. Voor jou is het echter nieuw.
* Hoe ver is het toerisme opgetrokken rond de hotspots?
Bus toerisme overwegend in Lhasa en de bekendere kloosters voor zover ik gehoord heb. Maar waarom de hotspots bezoeken? Er zijn zoveel onbekende mooi plekjes.
* Zijn er groepsreizen in dit gebied?
Ja, sporadisch 4WD jeep touristen. Groepsfietsers af en toe en dan vooral op de de Friendship Highway. Massaal zal het zeker niet ziin.

Mocht je net als ik niet houden van massatoerisme en de daabij horende culturele veranderingen dan kan je beter nu fietsen als over 10 jaar :-) Ik verwacht dat er van massaliteit nu nog niks tot weinig te merken is.

Fiets de wereld (ook geen fan van massatoerisme),
Whisky

joop schreef:hoi Marco

We spraken elkaar even op de fiets- en wandelbeurs en ik zei toen dat er hele groepen in Kashgar op elkaar staan te wachten. Dat moet je wel in perspectief zien. Ik heb het dan over fietsers. Wij zijn zelf niet richting Tibet gegaan maar hebben wel veel contact gehad met een aantal die dat wel deden.

Het is de laatste jaren makkelijker geworden om naar Lhasa te fietsen dus wordt meer en meer van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Een groot aantal fietsers die wij tussen Europa en China tegenkwamen wilde die weg naar Tibet gaan fietsen. Ik zeg dan al snel: "bijna iedereen die we tegen zijn gekomen wil naar Tibet". Het gaat echter alleen over fietsers en dat zijn er dan maar een handvol. Dus als je gewoon met zn tweeen uit Kashgar vertrekt hoef je bijna niemand tegen te komen. Volgens mij is er echt geen sprake van massatoerisme en is het gewoon nogsteeds meer dan 1000 km afzien.
Polle en Els: www.elsenpolleoverzijde.be en Sander en Jessica www.oostwaarts.blogspot.com, kunnen je misschien meer vertellen. Zij zijn afgelopen najaar van Kasgar naar Tibet gereden dus zij kunnen je wel wat meer vertellen misschien.

groet
Joris

:wink: :wink: :wink:
De homepagelink www.elsenpolleoverzijde.be is volgens mij vervallen.
Ga naar http://www.instanta.be/polels/site.html