door
loknor » vr 01 jun, 2018 10:57
derdekeer schreef: ↑do 31 mei, 2018 21:26
Nu het toch over die drukken blijft gaan, een vraagje.
Omdat lagere druk tegenwoordig moet, heb ik het ook geprobeerd, vooral op de racefiets (23 en 25 mm banden).
Comfortabeler is het. Sneller? Daar merk ik niets van, en Vittoria Zaffiro's (25 mm) gaven me zelfs een heel duidelijke indruk trager te zijn bij lagere drukken.
Maar mijn vraag gaat hierover: als ik de druk op de achterband te ver onder de 7 bar liet zakken, leek die band minder stabiel.
Komen anderen hier iets gelijkaardigs tegen? Ik weeg 65 kg en heb niet bepaald de dijen van Marcel Kittel. Alles wat ik beschrijf gebeurde terwijl ik in het zadel zat.
Niks moet
Vooral zo fietsen als jij lekker vind. Toch is het interresant om mijn ervaring hier tegenover te zetten:
Ik weeg 65 kg+ Fiets kleren 10 kg. 75kg totaal.
GP 4000 Achterband op 6 bar, redelijk hoge noteringen in zowel massasprints als heuvelritten. Ik ben ook niet Marcel Kittel, maar zwabberen met 6 bar? Nee. En gemeten net zo snel als met 7 bar, terwijl het best stugge banden zijn t.o.v. Vittoria's. Wat ik wel merkte was dat dit prettiger was als ik met 40+ klinkers (gewoon klinkers, geen kasseien) op spoot (toegegeven, zodra ik mijn omslagpunt aantikte hield ik me niet meer bezig met diepere vragen behalve bijten^^)..
Ik weet dat het sneller verhaal niet land, deze discussie hebben we nu al jaren, maar de meet gegevens van meerdere publicaties bevestigen het. Dat mensen
denken trager te zijn is een bekend verschijnsel, maar heeft meer te maken met gevoel dan gemeten realiteit (met alle respect). Het verschil is op zijn best marginaal (en dan vaak in het voordeel van lagere spanning).
Nogmaals, als jij het rot vindt fietsen vooral niet doen, maar met name het snelheids argument is zoals het er naar uit doet zien een mythe. Knetterharde banden rijden matig en zeker niet sneller. Het valt me op hoe hard mensen pompen (totaal ander idee hierover dan Leon).
Betreft vakantiefietsen: afhangend van je bepakking ga je uiteraard (veel) hoger in je spanning zitten, anders krijg je last van een kwispelende achterkant