Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dan maar een kinderfiets misschien? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Dan maar een kinderfiets misschien?

Mooie fiets zeg...
Shadow schreef:
vr 25 mei, 2018 09:14
Mooie fiets zeg...
Dank je! ('t mannetje is er ook heel erg blij mee :D )
Hij is ook prima afgeleverd, gebruiksklaar in een loopkarton.

De accessoires die ik er aan toegevoegd heb zijn: een ringslot, stuurtashouder, kompasbel, bidonhouder met bidon, batterijverlichting van de Action (alleen vind ik de koplamp niet zo mooi smoelen), fietscomputer en er komen nog andere (kleinere) pedalen op.
De achtervorkstandaard is niet vermeld in de specs, maar zat er wel op :D

Als mijn zoon ooit met voortassen gaat fietsen kunnen er nog lowriders op gemonteerd worden.

...wat ik maar wil zeggen is dat er voor kleinere volwassenen best wel keuze is uit fietsen met een kleinere framemaat en je je niet te snel moet focussen op een kinderfiets.
Hoi,

Het is gelukt! :D :D :D Ik heb via marktplaats een tweedehands Koga Myata mountainbike aangeschaft, waarvan de framelengte 1 cm. langer is en de afstand stuur/zadel hetzelfde als bij mijn 'model'-fiets.

Oké, nu dus nog het stuur vervangen en een bagagedrager monteren. Ik wil dit graag zelf doen. Hebben jullie nog tips of aandachtspunten? Wat is een goede maar niet te dure bagagedrager bijvoorbeeld? Welke websites kan ik het beste bezoeken om me te oriënteren of om bij te kopen? Ik zal zo nog even wat foto's posten.
Foto's!

Bijlagen

Empo schreef:
wo 30 mei, 2018 16:40
Oké, nu dus nog het stuur vervangen en een bagagedrager monteren. Ik wil dit graag zelf doen. Hebben jullie nog tips of aandachtspunten? Wat is een goede maar niet te dure bagagedrager bijvoorbeeld? Welke websites kan ik het beste bezoeken om me te oriënteren of om bij te kopen? Ik zal zo nog even wat foto's posten.
Bij rose.nl hebben ze veel, de prijzen zijn goed en het is een betrouwbare winkel.
Aangezien (toch?) het een 26" fiets is zou een 26"drager wel welkom zijn. Een 28 steekt hoger boven je achterwiel uit. Kan wel.
Een Tubus drager kopen kan ook, dan kun je die drager vervolgens meenemen naar je volgende fiets (en die daarna en daarna en daarna).

Aandachtspunten? Mwa, stalen schroefjes. RVS kan. Zelfborgende moertjes kan ook, maar passend bij de fiets is het al gauw. Hou je aan het aanhaalmoment, dwz niet heel hard aandraaien. De versnellingscommandeurs en remhendels aan het stuur zijn waarschijnlijk van stelen bouwjes in gespuitgiet aluminium. Die mag je een stuk minder hard aandraaien!

Hou er rekening mee dat je niet elk wulps gebogen stuur door deze stuurpen krijgt want het is een éénboutsversie.

Als je deze fiets in de stromende regen parkeert krijg je na verloop van tijd het typische mixedframeprobleem dat het regenwater in de remkabel loopt, onder het zadel. Ach, af en toe een frisse kabel is niet erg.
Hoi Leon,

Bedankt voor je reactie! Het zijn inderdaad 26'' wielen.

Hou er rekening mee dat je niet elk wulps ( :wink: )gebogen stuur door deze stuurpen krijgt want het is een éénboutsversie.

Wat bedoel je precies met éénboutsversie?
ik kan je als stabiele, sterke en betaalbare achterdrager aanbevelen:
- van Racktime de Add It, bijvoorbeeld hier: https://www.bike-components.de/en/Rackt ... ck-p22077/
- van ToPeak de DX Super Tourist, bijvoorbeeld hier: https://www.athleteshop.nl/topeak-super ... gJF3PD_BwE
met de verzendkosten er bij heb je dan voor rond de 40 euro een prima drager, die maximaal zo'n 25 kg aan bagage aankan.
groet! hoogframe
Als best tip kan ik deze Tubus-bagagedrager aanbevelen voor minder dan de helft van hun normale dragers:

https://www.bike-components.de/en/tubus ... --o201817/
bdr schreef:
wo 30 mei, 2018 18:31
Als best tip kan ik deze Tubus-bagagedrager aanbevelen voor minder dan de helft van hun normale dragers:

Goede tip, bedankt!
He da’s zeker een mooie tip!
Ik zou trouwens die wielen eens goed nakijken, lagers even voelen, banden zien er redelijk oud uit, als je met bagage op pad gaat moeten je remmen ook tiptop zijn, mag allemaal niet falen bergaf zeg maar.
Empo schreef:
wo 30 mei, 2018 17:45
Hou er rekening mee dat je niet elk wulps ( :wink: )gebogen stuur door deze stuurpen krijgt want het is een éénboutsversie.
Wat bedoel je precies met éénboutsversie?
Als je bij jouw fiets het stuur uit de stuurpen wilt halen moet je één bout losmaken, handvat, remhendel en schakelcommandeur aan een kant verwijderen en moet je het stuur helemaal door de opening halen.

Jij hebt een stuurpen die hier op lijkt:
http://www.m-gineering.nl/kalloystem.jpg

Je hebt ook modernere die hier op lijken:
http://www.m-gineering.nl/kalloyuno.jpg
(Het is me wel een lelijkerd :cry: )
Je zie rechts twee bouten. Als je die dan losmaakt komt het kapje er af en kun je het stuur er direct op zetten.
(Waar je dan wel goed op moet letten is dat je de bouten gelijk aandraait, anders krijg je een crack-and-buy-again)

Maar ik neem aan dat je het overgrote deel van je budget van 850 euro nog over hebt na de aanschaf van deze fiets?
Dat hoop ik wel :shock:
Bedankt voor de tips weer allemaal!!

@ Leon: zeker heb ik nog een fors deel van het budget over (en met mijn kleine portemonnee en de dure miskoop eerder is dat alleen maar fijn). Al lezend en surfend op dit forum en met mezelf sparrend ben ik erachter gekomen dat het vooral in mijn hoofd zat dat een vakantiefiets duur moest zijn. Maar het maakt me eigenlijk niets uit of een fiets lelijk of oud of goedkoop is. Als ie maar past! Dat is het allerbelangrijkst!
Als hij goed fietst wordt hij vanzelf mooi! Of je koopt zoiets

https://www.pimpjefiets.nl/fietsaccesso ... tsslingers

of zoiets

https://www.halfords.nl/kinderen/fietsa ... ersiering/
@djveer: ik pluk wel wat bloemen onderweg...
Het vervolg van dit topic:

Ik heb de tweedehands Koga laten ombouwen zodat ie zoveel als mogelijk op mijn oude Empo lijkt (de enige fiets tot nu toe die mij voortreffelijk past en waar ik zonder pijn kilometers mee kan vreten, wat helaas alleen maar kan op vlak terrein vanwege geen versnellingen en terugtraprem).

Ik ben met de Koga op fietsvakantie gegaan in Nederland om te testen of de fiets aan mijn verwachtingen voldeed. Helaas maar voor een deel. Ik krijg ondanks alle aanpassingen toch te veel last van mijn zwakke polsen. De fiets voldoet voor woon-werkverkeer, 15-20 kilometer enkele reis, maar meer dan dat is vragen om problemen. De conclusie lijkt onontkoombaar: als ik op vakantie wil met een fiets én 6 tot 8 uur per dag op de fiets wil zitten (minder vind ik te saai) moet dat kennelijk een stadsfiets zijn, met een 'klassieke stuurbocht' (zie Empo) en een redelijk rechte zit.

Ik hoop dat er mensen op dit forum zijn die met me mee willen denken over een oplossing. Het prijskaartje mag voor dit moment buiten beschouwing blijven. Voor de goede orde nog wat antwoorden op vragen, en een paar extra opmerkingen.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakanties

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Niet per se keihard stampen maar wel liefst de hele dag in het zadel, een kantoordag zeg maar

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop, vanwege zwakke polsen

Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoevaak?
Nee, niet per se.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen en hoe zwaar?
Ja, mits enigszins comfortabel voor het lichaam (stugge frames bevorderen mijn fietsplezier niet, ik lever met genoegen extra energie als ik het maar comfortabel kan houden).

Waar gaan de vakanties naar toe?
Europa, Ardennen, Eiffel, kust, Engeland

Wat voor vakanties worden dat?
Kampeervakanties

Lichaamslengte, gewicht en bouw
1.65, 65 kg, lenig (daardoor snel overbelast) en iets langere armen dan normaal

Hoeveel kg bagage?
15 kilo

Waar woon je?
Zuid-Oost Brabant

Wat is je budget?
Nu niet relevant, ik sta open voor alle adviezen

Fietservaring?
België, Duitsland en Denemarken op de Empo (zie foto)

Wat kun je zelf aan onderhoud?
Ik ben niet superhandig en helaas ook niet sterk, wel geïnteresseerd en leergierig. Als er iemand in de buurt van Eindhoven/Helmond het leuk vindt om mij wat dingetjes te leren, zou dat heel welkom zijn.

Tweedehands?
Ligt eraan, onderdelen moeten nog lange tijd verkrijgbaar zijn

Heb je al bepaalde fietsen op het oog?
Nee.

Opmerkingen/overig

- minder is meer, wat er niet op zit kan ook niet kapot
- geen "65+" fiets(houding)
- vermoedelijk is staal het comfortabelst. Hoewel ik snap dat het gewicht van fiets (+bagage+fietser) heel belangrijk is, lever ik graag extra energie ter compensatie in ruil voor het gewenste en noodzakelijke comfort.
- "klassieke" stuurbocht
- Wat betreft stadsfiets: is zwabberen echt zo erg? Wat kan er gebeuren?

Groetjes!

Bijlagen

En de Empo:

Bijlagen

Ik denk dat het goed is om eerst vast te stellen dat een 'klassieke stuurbocht', een stuur met meer "back sweep", de oplossing is. Dat zou ook met de Koga moeten kunnen, voor prijs hoef je het niet te laten.

Iets duurder maar misschien tegelijk met het stuur de stuurpen vervangen.
inderdaad, het grote verschil dat je nu nog hebt is de stand van je handen door de vorm van het stuur:
ik denk dat het bijna 90 graden scheelt tussen deze twee fietssturen. het maakt ook voor je armen, schouders en (boven)rug aardig wat uit wat de stand van je handen is.
en mooi wat je al bereikt hebt!! :shock:
zoals daulagari al aangeeft kun je dit met een verstelbare stuurpen en een meer gebogen stuurbocht naar je zin maken. je kunt zelfs op bijvoorbeeld [urlhttps://www.internet-bikes.com[/url] of andere webshop een stuurbocht uitzoeken met (bijna) dezelfde handenpositie als het stuur op je Empo.
bijvoorbeeld: https://www.internet-bikes.com/48199-er ... -mm-zwart/ of https://www.internet-bikes.com/4056-vwp ... mm-zilver/ (en in verschillende breedtes te koop).
let bij het bestellen van stuur en vooral stuurpen op de diameter die je moet hebben. veelal is het bij de stuurpen of 22,2 of 22 mm (7/8 inch) of 25,4 mm (1 inch) voor de dikte van de stuurpen (schacht).
succes! hoogframe