door
Leon » ma 07 mei, 2018 12:53
trooper schreef: ↑ma 07 mei, 2018 12:25
Ik heb een methode bedacht om de rolweerstand van de ene band met de andere te vergelijken.Hier in de buurt is een viaduct . Daar ga ik dan heen met de ene fiets,ik laat hem dan spontaan naar beneden uitrollen en markeer dan het punt waar hij dan helemaal uitgerolt is , Dan neem ik mijn andere fiets met pas aangeschafte nieuwe banden en zorg eerst dat het eigen gewicht van de fietsen hetzelfde zijn. vervolgens doe ik hetzelfde met de andere fiets. deze methode werkt perfect,want als je het op het gevoel doet kan het placebo-effect je parten spelen. Mogelijk dat sommigen van jullie deze methode ook kennen.
Ja ik heb deze methode ook wel eens bedacht. Ik heb hier in de buurt namelijk een zeer gelijkmatige helling van meer dan een kilometer lang die voor zo'n doel handig zou kunnen zijn: de rijksweg naar Cadier en Keer.
Je moet echter alle andere viariabelen constant houden.
De luchtweerstand van de tweede fiets moet dezelfde zijn. Dat zou je kunnen oplossen door de banden van de ene naar de andere fiets te verplaatsen, of het zouden identieke fietsen moeten zijn natuurlijk.
De zit moet hetzelfde zijn. Als je op een fiets iets dieper zit gaat die harder.
De lastigste is dat de wind constant moet blijven. Ik heb daar eens aan gerekend en tot de slotsom gekomen dat de kleinste verandering van wind, bijvoorbeeld een nauwelijks merkbare verandering van van 2,1 naar 2,4 Bft, de meting zou verpesten. Ook een nauwelijks waarneembaar windje van 0,2 Bft (rook beweegt met 8,3 cm/s) is al een probleem.