Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike voor camper en tochten. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

E-bike voor camper en tochten.

[Wellicht moet je de e-bike zien als een gateway-fiets naar lange afstand fietsen.

Als mensen eenmaal ervaren dat ze met een e-bike een prachtige reiservaring kunnen hebben in slechts 5 keer zoveel tijd als met een auto of 2 keer zoveel tijd als het OV dan gaan ze dat wellicht meer en meer doen. En zijn ze op termijn in staat om het met minder elektrische ondersteuning en op een lagere snelheid nog meer te genieten.

Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
[/quote]

Mij lijkt dat de doorsnee gezonde fietser eerder conditie verliest dan wint door een Ebike te gebruiken voor tochten. Wie ook op iets gevorderder leeftijd op de fiets naar het werk gaat en er af en toe boodschappen mee doet heeft toch al een heel aardige basisconditie. De volgende stap is dan om gewoon op diezelfde fiets gedurende een paar maanden in het voorjaar wat langere ritten te gaan maken. Dan ben je heus klaar voor een niet al te woeste vakantietocht, zeker als je jezelf in de eerste week wat ontziet.
Wie nooit op de fiets zit heeft op oudere leeftijd wel een probleem, en moet er dus gewoon meer tijd voor uittrekken om fit te worden, maar ook dat kan als je verder gezond bent op een gewone fiets.
Fietspaden heb ik eigenlijk alleen nodig in heel drukke verstedelijkte gebieden. Op de langere tochten in Europa gaat het met de bekende routeboekjes in de praktijk meestal om kleine weggetjes en onverharde paden. Dat is veel leuker dan zo'n voormalige spoorbaan.
Wim schreef:
ma 30 apr, 2018 15:01
[Wellicht moet je de e-bike zien als een gateway-fiets naar lange afstand fietsen.

Als mensen eenmaal ervaren dat ze met een e-bike een prachtige reiservaring kunnen hebben in slechts 5 keer zoveel tijd als met een auto of 2 keer zoveel tijd als het OV dan gaan ze dat wellicht meer en meer doen. En zijn ze op termijn in staat om het met minder elektrische ondersteuning en op een lagere snelheid nog meer te genieten.

Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
Mij lijkt dat de doorsnee gezonde fietser eerder conditie verliest dan wint door een Ebike.....
[/quote]

Je begint met als uitgangspunt "de doorsnee gezonde fietser".
Zou het kunnen dat de kopers van een e-bike :
-niet helemaal doorsnee gezond zijn maar dat willen worden door wat vaker naar hun werk te fietsen,
-liever niet bezweten aankomen en nog niet de conditie hebben voor de afstand die ze moeten afleggen?
-nadat ze wat conditie hebben opgedaan zich in het weekend afvragen of ze de auto kunnen laten staan en een aantal bezoekjes ook per fiets kunnen doen.
- zoveel genieten van een lange tocht dat ze besluiten een fietsvakantie te doen met hun e-bike
Hans, ik weet niet wat je jezelf of de mensen hier probeert wijs te maken, maar het is gewoon niet waar dat de meeste E bikers zo'n slechte gezondheid hadden dat een gewone fiets niet meer mogelijk was. Dan zou het wel heel treurig gesteld zijn met de volksgezondheid, al ontken ik echt niet dat er mensen zijn die wel een onoverkomelijk probleem hebben. Maar gewoon ontspannen fietsen is geen topsport. Mijn stelling is en blijft dat je daarvoor in de meeste gevallen beter traint op een gewone fiets dan op een Ebike, ook al zullen je bereik en snelheid zeker in het begin wat minder groot zijn. En van 5-10 km fietsen kom ik ook op mijn vijfenzestigste nog steeds niet bezweet op mijn werk aan.
Als ik op fietsvakantie ben ergens in Europa zie ik overal Nederlandse stellen op leeftijd op de (gewone) fiets, en als ik op de Fiets en Wandelbeurs mijn lezingen geef over de eerste keer op fietsvakantie, dan zit de zaal vol met vooral ouderen. En eigenlijk nooit krijg ik daar vragen over Ebikes, en gelukkig maar.
Fedor schreef:
ma 30 apr, 2018 14:12
Een dergelijke ontwikkeling is nu in Z-Limburg gaande: Daar wil men een aantal onverharde weggetjes en paden omvormen tot een fietssnelweg tussen Maastricht en Aachen. Daar is de lokale bevolking en zijn de lokale fietsers fel op tegen (gewoon geen behoefte aan en slopen van het landelijke karakter). Ik woon daar (nog ;)) niet maar anders zou ik er ook tegen ageren denk ik.
Ik woon hier wel...
Voor vóór en tegen is wat te zeggen. Er zijn wel een paar kanttekeningen: het is voor het eerst sinds de aanleg van het Julianakanaal in de jaren dertig van de vorige eeuw dat er in Zuid-Limburg sprake is van een lange fietsverbinding, voor de rest is er knap weinig anders gebeurd dan vaak smalle en slecht verharde paadjes langs het asfalt om te zorgen dat auto's geen last hebben van fietsers. Ondertussen zijn er tal van vierstrooks autowegen aangelegd die bij elkaar vele miljarden kostten. Dat kon allemaal en heeft een groot deel van Zuid-Limburg onder het asfalt gelegd. Een van de laatste nieuwe waar men nu nog mee bezig is is de Parktstadring.
Nu spreekt men van een fietsverbinding, niet eens overal van asfalt en toeristisch van doel, en de lokale bevolking staat briesend tegen te zijn. Het is daarbij alleen de bevoling die de in de achtertuin over het pad kijkt en geconfronteerd zou kunnen worden met een uitzicht op een fietser.

Wie de 'gigantische overlast' waar men mee te maken denkt te krijgen wil meemaken moet eens op een doordeweekse dag op de Vennbahn gaan staan: deze gigantische fietsverbinding tussen Aken en Luxemburg is in de praktijk bijna altijd een groene doodstille stille oase. Alleen op zondagen en zomerweekenden zoeven er elke twintig seconden - joh, bah! - fietsers voorbij. Soms stoppen ze zelfs om een botemham te eten - walg walg.

De lokale fietsers in ruime zin qua afstand zijn volgens mij ook niet tegen, de Fietsersbond in ieder geval niet.

Wel is het zo dat de overheid die dit plan bedacht heeft er niet voor gekozen heeft om een bescheiden plan met groeimogelijkheid te maken en presenteren, maar meteen een geweldige projectvisie liet zien, met dikke dure folders in zeskleurendruk en een website die pak geld heeft gekost, waarbij het inderdaad lijkt alsof grondverzetmachines het aanzien van het landschap komen wijzigen en daarna drommen fietsers de achterkanten van de weinige overgebleven boomgaarden omveilig maken, dassen doodrijden en zwijnen* verstoren. "Het zijn immers vooral Hollanders, toeristen en studenten die fietsen. Mensen van hier doen zoiets niet."
Maar welbeschouwd is het nog de vraag of het plan wel gaat werken omdat omdat de omrijfactor in het oostelijke deel door de vele haakse bochtjes en stukjes hier-en-daar veel te groot is. Er zullen vast veel toeristen zijn die het eens gaan doen, maar plaatselijke veelfietsers zoals i kdoen dat een keer en gaan de volgende keer wel weer gewoon langs de rijksweg als ze die kant op moeten.
In het westelijk deel is er één stuk waar toeristische fietsers wél een groot voordeel hebben en dat is het doortekken van de Zwarte Weg. Uitgerekend dat stukje lijkt men nu al uit het plan geknipt te hebben waardoor je alsnog een stuk tegen een steile helling op moet. Utilitair zou dit routedeel niet goed zijn omdat het sociaal onveilig is. (Lees: in de nacht totaal donker en afgelegen waardoor je je dochter van 14 en je moeder van 73 ondanks het volledig ontbreken van autoverkeer daar toch niet durft te laten fietsen op - zeg - 22 november om 08.10 u)

Er zullen echt wel een paar duizend vierkante meter grond van een halfverharding worden voorzien, maar tijdens het ageren van deze groep verdwijnen er vele tienduizenden vierkante meter van het Zuid-Limburgse landschap onder het beton van niet alleen autowegen maar ook enorme fabriekshallen (Aviation Valley, ten noorden van Ulestraten langs het vliegveld) en lijken landbouwbedrijven ook steeds meer vergunningen te krijgen om uit te breiden zoals tussen Cadier en Honthem, wat dan anno 2019 ook inhoudt dat er enrome hallen komen te staan die enige vorm van uitzicht voorgoed verleden tijd maken. Zelf vindt ik dat van een andere orde dan een fietspad.
Ik vergat nog de grindgaten die inhouden dat het halve Maasdal waar eerst bronsgroen eikenhout stond niet is aangetast maar verdwenen onder water, een stuk of 25 meter lager - daar kunnen de Groningers nog een puntje aan zuigen.

P.s. volgens mij wil de lokale bevolking de zwijnen liever weg hebben, maar da's weer een ander verhaal.
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 15:25
Hans, ik weet niet wat je jezelf of de mensen hier probeert wijs te maken, maar het is gewoon niet waar dat de meeste E bikers zo'n slechte gezondheid hadden dat een gewone fiets niet meer mogelijk was. Dan zou het wel heel treurig gesteld zijn met de volksgezondheid, al ontken ik echt niet dat er mensen zijn die wel een onoverkomelijk probleem hebben. Maar gewoon ontspannen fietsen is geen topsport. Mijn stelling is en blijft dat je daarvoor in de meeste gevallen beter traint op een gewone fiets dan op een Ebike, ook al zullen je bereik en snelheid zeker in het begin wat minder groot zijn. En van 5-10 km fietsen kom ik ook op mijn vijfenzestigste nog steeds niet bezweet op mijn werk aan.
Als ik op fietsvakantie ben ergens in Europa zie ik overal Nederlandse stellen op leeftijd op de (gewone) fiets, en als ik op de Fiets en Wandelbeurs mijn lezingen geef over de eerste keer op fietsvakantie, dan zit de zaal vol met vooral ouderen. En eigenlijk nooit krijg ik daar vragen over Ebikes, en gelukkig maar.
Beste Wim,
Je doet stellige uitspraken over een groep waarvan je zelf aangeeft weinig mee te maken te hebben. Vervolgens doe je een aanname over de te fietsen afstand die nogal willekeurig is.

Ik kan daar alleen maar tegenover stellen dat sinds ik een ebike heb ik per week dubbel of meer zo veel tijd* op de fiets zit en mijn gezondheid er op vooruit lijkt te gaan.

Verder hou ik hier op met de discussie.

Veel fietsplezier toegewenst.

*Autoritten worden nu op de fiets gedaan. Dat gaat dan soms om 100 km heen en 100 km (de volgende dag) terug.....
Hans Keesom schreef:
wo 02 mei, 2018 14:36
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 15:25
Hans, ik weet niet wat je jezelf of de mensen hier probeert wijs te maken, maar het is gewoon niet waar dat ...
Je doet stellige uitspraken over een groep waarvan je zelf aangeeft weinig mee te maken te hebben.
Ik vermoed dat er gewoon nog weinig kennis beschikbaar is over e-bikers en hun motivaties en dat jullie beiden jullie waarnemingen doen in selecte groepen die best wel eens aardig zouden kunnen (!) afwijken van het gemiddelde.
De zestigers die Wim ziet, die met de fiets op vakantie willen, zijn volgens mij toch een bevoorrechte groep.
De waarneming van Hans bij zichzelf is duidelijk, maar het is een n=1-experiment.
Kunnen we het daar over eens worden?
Leon schreef:
wo 02 mei, 2018 14:46
Hans Keesom schreef:
wo 02 mei, 2018 14:36
Wim schreef:
di 01 mei, 2018 15:25
Hans, ik weet niet wat je jezelf of de mensen hier probeert wijs te maken, maar het is gewoon niet waar dat ...
Je doet stellige uitspraken over een groep waarvan je zelf aangeeft weinig mee te maken te hebben.
Ik vermoed dat er gewoon nog weinig kennis beschikbaar is over e-bikers en hun motivaties en dat jullie beiden jullie waarnemingen doen in selecte groepen die best wel eens aardig zouden kunnen (!) afwijken van het gemiddelde.
De zestigers die Wim ziet, die met de fiets op vakantie willen, zijn volgens mij toch een bevoorrechte groep.
De waarneming van Hans bij zichzelf is duidelijk, maar het is een n=1-experiment.
Kunnen we het daar over eens worden?
Daar kan ik het prima mee eens zijn, zij het dat iemand als loknor nog veel meer ervaringen heeft met e-bike en lange afstanden en als je een beetje rondkijkt, je mensen als Gary en Rachel** vind die hun ervaring delen.

Gezien het onderwerp van deze discussie en de oorspronkelijke vraag*, lijkt het me gepast het te hebben over ervaringen met e-bikes en het zoeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van e-bikes op een constructieve manier.

* "Ik ben me als nieuw lid momenteel aan het oriënteren op een nieuwe e-bike voor het dagelijks woonwerkverkeer. Maar ook voor de recreatieve tochten wanneer we op trektocht zijn met de camper.

Nu gebruik ik af en toe de Batavus Dinsdag E-Go (model 2017) met Nexus-8 naaf van mijn vrouw en heb met de motor van Yamaha al zeer goede en fijne ervaringen. Hoog tijd om mijn oude Gazelle Medion Trekking aan de kant te zetten."

**https://www.youtube.com/channel/UCz8KTd ... d38Y3sjzPg
Ik hou er ook maar mee op. Laat ik nog zeggen over de groep ouderen die gezien hun leeftijd wat mij betreft in veel gevallen op een gewone fiets zouden moeten kunnen dat vrijwel al mijn buren rond de 65 jaar zijn (we zijn hier bijna allemaal zo'n twintig jaar geleden komen wonen). Twee achterbuurmannen (net boven de 65 en iets eronder) maken de meeste zomers een snelle tocht op de racefiets, van het soort Barcelona naar huis in een week. Een andere doet dat niet maar rijdt wel elke week een stevige rit met zijn racefiets vriendjes. Weer een andere zojuist gepensioneerde buurman gaat elke zomer met zijn vrouw fietsen, zoals naar Praag, de Groene route etc. En de andere buurman wandelde laatst nog met zijn vrouw in een paar zomers naar Santiago. En ja, eentje kocht laatst om gezondheidsredenen heel terecht een Ebike.
Ik werk in de Groningse binnenstad, en vrijwel al mijn collega's (ook de ouderen) komen net als ik op de fiets, en dat zijn goeddeels gewone fietsen.
Iedereen nu maar lekker fietsen, want het wordt mooi weer.