door
CapoJan » ma 15 jan, 2018 20:39
Terug naar de basisvraag. Ik heb ondertussen een collectie van allerlei soorten fietsen, van vouwfiets tot velomobiel. Drie daarvan zijn elektrisch ondersteund. De essentie: naar mijn gevoel heb je met 250 W ruim voldoende, zeker indien het om een middenmotor gaat.
Het is hier al nog gezegd: die motor maakt, net zoals jijzelf, gebruik van de versnellingen. Als je verzet klein genoeg is, raak je zelfs zonder motor op flink steile hellingen. De meeste fietsers kunnen maar heel kort 250 W leveren. Goed, hier zitten wellicht behoorlijk wat geoefende fietsers tussen en die zullen dat wat langer kunnen. Die motor voegt tot 250 W toe aan jouw eigen vermogen, dus laat ons dat afronden op zowat 350 W.
Een ervaring uit de praktijk. Mijn velomobiel (een Flevobike E-Orca) weegt droog aan de haak net geen 50 kg. Op reis zit die vol bagage en er hangt een Radical Cyclone achter, ook vol (ik hou van 'luxekamperen'). Tel mezelf erbij en je zit aan pakweg 150 kg (ikzelf ben een lichtgewicht). Daarmee raak ik met die 250 W ook hellingen van 12 % en meer op. Jawel: ik help op die hellingen ook flink mee en snel gaat het niet, maar het lukt zeker.
Een ander argument: die Bafang BBS 01 van 250 W zal je aandrijflijn veel minder belasten dan de BBS 02 (500 W). Op termijn betekent dat ook een economisch voordeel.
Een andere fiets, een Heinzmann Pen ETR-U, kan afgesteld worden op 25 of op een hogere snelheid. Die fiets dateert namelijk van voor de huidige wetgeving en toen was het nog zo duidelijk niet. Daarmee kun je, ook weer met 250 W, tot 40 km/u gaan. Dat doe ik niet: het verbruikt te veel, het haalt op korte en middellange afstanden - tot 20 km - amper iets uit en het mag gewoon niet. Het toont wel aan dat je met 250 W heel wat aan kunt.
Nog een punt: als je het extra vermogen van een krachtiger motor gebruikt, zal die logischerwijs ook meer energie vragen. Je gaat dan wel sneller en trekt sneller op, maar je accu raakt sneller leeg. Dus heb je een accu met een grotere capaciteit nodig: zwaarder en vooral duurder! Anderzijds (lees het maar na op tweakers): een zwaardere accu heeft - mits dezelfde kwaliteit - een langer leven.
Kortom: ik zou voor de 250 W versie gaan. Wettelijk ben je veilig en het is ruim voldoende. Het leuke aan die Bafang (die ik niet zelf heb) is dat je heel wat parameters kunt (laten) instellen. Mooi product.