De speedpedelec is inderdaad verantwoordelijk, ervan uitgaande dan jij gewoon zat op te letten en geen rare dingen deed.jeroen_ schreef: ↑za 14 apr, 2018 23:37
Ik ben groot voorstander van een verbod van voertuigen die met dergelijke snelheden op fietspaden rijden. Onlangs is een bekende van mij in de stad Groningen bijna aangereden door zo'n speed-pedeltec bestuurder toen deze van achteren naderde en bijna tegen mijn bekende opreed. (fout van e-biker).
Ik zou het verbod dat je noemt in twee delen willen splitsen. Als je op een fietspad rijdt met welk smal voertuig dan ook moet je snelheid terug naar 20/25/30 km/h*. In ieder geval binnen de bebouwde kom, daarbuiten kan het sneller als de breedte het toelaat en op de momenten dat het rustiger is, bijvoorbeeld buiten de spits. Met 35 km/h buiten de bebouwde kom een groep schoolgaande puber naderen is idioot, dat zal iedereen duidelijk zijn.
Aanvullend zou men op een aantal wegen binnen de bebouwde kom het autoverkeer qua snelheid kunnen beperken tot 30/35/40 km/h zodat je daar als speedpedelec de keuze hebt. Wil je sneller moet je de weg op en daar kan je dan ook meekomen. Wil je dat niet dat pas je je aan aan het verkeer op het fietspad.
In Zwitserland schijnen speedpedelecs alleen met de motor uit op het fietspad te mogen. Lijkt me wat onnodig ver gaan, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker als het binnen de bebouwde kom is aangezien een speedpedelec zijn winst toch vooral buiten de bebe
*Kies maar uit welke snelheid je denkt dat werkt.