door
Leon » wo 11 apr, 2018 09:11
Fedor schreef: ↑di 10 apr, 2018 20:43
Vraag is (althans voor mij) wanneer je tekenrisico loopt. Bij MTB'en in hoog gras en met korte broek lijkt me logisch, bij wildkamperen in bossen ook. Maar hoe dit het met bijv. reguliere campings ("grasveld"). Zijn er mensen die hier ook al teken hebben opgelopen?
Vast en zeker. Uiteraard verschillen campings nogal. Sommigen zijn glas als een golfbaan en sommigen hebben grasvelden die ook als wildkampeerplek maar matig in trek zouden zijn.
Dus je zult zelf je overwegngen moeten maken.
* Zit je in een risicogebied mbt
FSME? (Zuid Duitsland en een groot deel van Oost Europa) Het vervelende van FSME is dat verwijderen van een teek die gebeten heeft te laat is en dat er geen behandeling mogelijk is.
* Ben je aan het wildkamperen wat inhoudt dat je je niet elke dag gaat douchen, wat een gemakkelijke geegenheid is om je helemaal af te tasten?
* Ben je überhaupt aan het kamperen?
Zelf denk ik dat wildkamperen in een FSME gebied zonder inenting niet verstandig is. Zelf heb ik vrienden die uit Zuid Duitsland kmen en die zeggen dat de mensen die daar in de bossen komen allemaal ingeënt zijn. Wellicht zijn wandelaars die netjes op zijn Duits over de paden lopen dat niet, maar als wildkampeerder behoor je otch tot de hevige risicogroep net als boswachters en houtkappers.
Als er bij de ingang van een camping of gebeid gewaarschuwd wordt voor teken dan weet je dat het er waarschijnlijk zwermt van de teken.
Handig is inieder geval als je je van tevoren op de hoogte stelt in wat voor risicogebied je je gaat begeven.