Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg vervangen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Velg vervangen

math schreef:
vr 30 mar, 2018 19:08
Ik stelde niet voor om "met de hand te voelen", maar om een smartphone-app te gebruiken en ook eerst te controleren of je daarmee consistente meetresultaten krijgt bij het voorwiel.
De toonhoogte is met grote kans bij het voorwiel anders omdat de naafdiameter en daardoor spaaklengte en kruispunten van de spaken anders zijn. Bij gelijke spaakspanning heb je met een kortere snaar immers een hige toon. Ook spaakdiktes, vaak twee per spaak bij een geconificeerde spaak, moeten ovrreenkomen. Daarna moet de app nog de juiste conclusie trekken.

Ik heb met dezefde park tool ook wel eens de spaakspannjng gemeten bij lege en opgepompte band. Ook geen verschil gemeten. Zijn onze velgen te hard?
Mijn eerste middag fietsen over ook onverharde paden met de nieuwe velg zit erop. Ik heb geen problemen gehad. Ook de iets afgevijlde remblokjes liepen niet meer aan. De komende weken ga ik de fiets weer normaal gebruiken en bij de eerstvolgende cursusavond doe ik nog een meting van de spaakspanning.

Allen dank voor het meedenken en de tips and tricks!
Ik neem aan dat de app bij het berekenen van de spaakspanning rekening houdt met de spaaklengte, dus dat je die vooraf moet ingeven, net als het materiaal, dikte, e.d. Maar het kruispatroon en als spaken op kruisingen soms-wel-soms-niet tegen elkaar liggen zal zeker effect hebben.

Ik had expres een wiel met een half-hoge velg (DT-Swiss 466d) en een wiel met een lage velg (SARI T-19R) genomen, maar het resultaat was hetzelfde: geen effect van druk.
Zoals toegezegd, zou ik me nog even in de tabel verdiepen met de waarden van de spanningsmeter.

Eerst een paar algemene zaken:

-de waarde die de spanningsmeter laat zien is in mm (verticale waarden)
-de tabel zet de waarde om in kgf(=kilogram force) (horizontale waarden)
-de minimaal benodigde spanning volgens Rohloff is in N (=Newton)
Van N naar kgf is een kwestie van door 10 delen.

Rohloff schrijf voor met een opgepompte band (dat is inmiddels zo) een spanning van minimaal 1000 N = 100 kgf

Ik moet de tabel erbij pakken voor Butted Spokes (zie plaatje).
Ik heb spaken die aan het begin en einde verdikt zijn (2 - 1.8 -2 mm) dat is dan spaak b (lichtblauw)
Dan zou ik dus volgens de tabel een waarde van minimaal 2.87 mm moeten meten met de spanningsmeter.

Klopt dit alles, heren?

Ik heb nog wel een paar vragen:
-waarom geeft Rohloff geen waarden voor de maximale spanning?
-waarom houdt de conversietabel geen rekening met de lengte van de spaak?

ScreenShot028.jpg
Ik zou de waarden van dt swiss comp aanhouden; en gemiddeld 110kgf; het is verder vooral belangrijk dat de spaakspanningen zo gelijkmatig mogelijk zijn; hoewel dat met oude spaken wat lastiger gaat worden
Als ik de Benutzerinfo (https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... web_de.pdf, zoek op het woord Speichenspannung) van Rohloff goed begrijp bedoelen ze met minimaal 1000 dat je de spaken zo ver moet spannen, dat de slapste spaak van het geheel de 1000 N haalt. In de praktijk zullen namelijk niet alle spaken even strak staan op het moment dat je wiel rond en recht is; mij is dat in ieder geval nog niet gelukt, meestal zit er een variatie in van tot 200 N verschil.
Ik denk niet dat ze bedoelen dat er géén bovengrens is, anders zou je er bij de juiste velg ook 1400 N op kunnen zetten, dan was het halen van het minimum gemakkelijk en zou je een comfortabele marge hebben.
Ik vind diverse Duitstalige fora die dit ook hebben opgemerkt:
http://globike.net/topics/776410
https://www.mtb-news.de/forum/t/optimal ... re.492083/
joha59 schreef:
za 31 mar, 2018 10:13
-waarom houdt de conversietabel geen rekening met de lengte van de spaak?
Omdat de meetwaarde niet afhangt van de lengte van de spaak. De indrukking is alleen afhankelijk van de kracht F waarmee de spaak wordt ingedrukt, van de afstand L tussen de twee oplegpunten, van de spaakdikte D, van de elasticiteitsmodulus E van het spaakmateriaal, en natuurlijk van de spaakspanning. Als de spaakspanning 0 is krijg je de bekende formule voor de doorbuiging van een balk die rust op twee vaste punten en in het midden wordt belast: doorbuiging evenredig met L^3 en omgekeerd evenredig met D^4 .

Afbeelding

Jouw spaakspanningsmeter meet niet de indrukking netto, maar indrukking min spaakdikte.
De spaakspanningsmeter die Jobst Brandt ontworpen heeft meet wel de netto indrukking, maar die is nog iets duurder dan de mooie, dure meter waarmee jij op de cursus werkt. Voor veel wielbouwers is de Park Tools meter al goed genoeg.
math schreef:
za 31 mar, 2018 19:11
Als de spaakspanning 0 is krijg je de bekende formule voor de doorbuiging van een balk
Zij het dat de spaak een balk is die veel langer is en ergens op de eindjes nog ergens vastzit. Met de spanning erbij is het denk ik niet anders dan een matsfactortabel, niet daar daar ook maar iets mis mee is; liever een goede matsfactor dan een formule die het net niet is.