Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Genesis Croix de Fer 2015: ombouwen naar echte tourer/randonneur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Genesis Croix de Fer 2015: ombouwen naar echte tourer/randonneur?

Allereerst wil ik jullie erg bedanken voor de reacties. Ik heb even gewacht om te reageren om te kijken wat er allemaal uit de bus kwam.

De meningen blijken een beetje verdeeld. Budget is niet echt een issue. De aanpassingen kosten natuurlijk wel centen maar aangezien het valt wel te behappen. Gebruiksgemak mag me wel wat kosten. Ik hoop dan wel te kiezen voor de beste langetermijnskeuze. Het mag ook gerust degelijk zijn.

Er werd nog gevraagd wat ik net van plan was. Ik ben er nog niet helemaal uit maar van thuis uit of richting Rome of de groene lus in Ierland lijken me een fijn begin voor een eerste tocht. De aanpassing die ik nu doe, doe ik wel liefst met in het achterhoofd een goede fiets bij elkaar te krijgen voor ook steviger/langer/diversere werk. Ik wil vlot kunnen rijden op de baan, karresporen en bospaden. Echt ploeteren, technisch en het betere bochtenwerk ben ik niet van plan. Het mag natuurlijk wel kunnen.

Contacten leggen met een goede fietsenmaker is natuurlijk opportuun. Ik had echter graag het zelf wat opgezocht en liefst gemonteerd zodat ik toch geen complete leek ben qua materiaal of mezelf verder helpen in nood. Zolang ik hier zulke antwoorden kan vergaren, zelf wat kan opzoeken (en alle kleine bijvraagjes dit weekend kan stellen op de beurs ;) ) kom ik er mogelijks wel.

Kleine samenvatting:

Ik heb geleerd over een compact met bergcassette te beschikken en dat een alleskunner niet bestaat. Daarnaast besef ik dat mijn kennis van fietsmechaniek wel erg erg beperkt is. Maar alle begin is een begin :). Ik was al blij een uitgebreid antwoord te krijgen.

Triple
Een triple(46,34,24) is de meest ingrijpende aanpassing maar wel degene die de meeste zekerheid biedt. In dat geval heb ik een nieuwe crank, voorderailleur en sti-hendel nodig. Zelf monteren lijkt me niet zo evident. Een triple monteren met een tandwiel minder lijk me nog minder evident. Dan gaat het plots over kettinglijnen van MTB en road en dat lijkt m’n petje te boven te gaan.

Dit lijkt me ook een fijne oplossing om te kijken/, ik weet wel niet wat er bedoeld wordt met het plaatsen van een kortere as of vierkante as. Lijkt een combinatie van goedkoop en veel opties ?
Wat ik altijd deed was een goedkoop shimano mtb crankstel kopen met vierkante as (€30 oid), kettinglijn opzoeken en een navenant kortere as er in zetten (€15). Buitenste blad verwijderen of gewoon niet gebruiken. Werkt prima, is goedkoop.
Compact
Een ander dubbel crankstel lijkt eenvoudiger en minder aan de prijs. Een mountainbikecrank van 36-24 werd geopperd. Het crankstel dat stef opperde (BCD50.4: wat betekent dit eigenlijk ? ) leek me ook wel wat. 40/26 lijkt een goed compromis. Peter’s opmerking om niks ter veranderen buiten een kleiner groot voorblad is handig maar ik vermoed me dat te gaan betreuren op het eind van een dag windop de heuvel op. :) Daarnaast kan ik momenteel niet zeggen veel fietservaring te hebben. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een berg of lange klim opgereden. Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar 40-26 crank voor en te kijken hoe ver ik kom. Als ik het goed begrepen heb, kost me dat enkel de crank.Iemand een suggestie wat dan zou passen ?

Cassette
Er werd aangegeven dat de cassette 11-32 ‘erg beperkt’ is. 12-36 zou een beter alternatief zijn. Maken die enkele tandjes zo’n verschil ?

Remmen
De standaard organic remblokjes waren inderdaad erg snel weg achteraan. Eerste setje is vervangen voor metallic blokjes van een euro of 10. Hopelijk gaan die langer mee. De bedoeling is niet om er echt mee te gaan mountainbiken dus grotere remschijven zijn niet echt aan de orde. Ik moet wel eens kijken of ik de hendels niet wat praktischer gezet krijg want ik vermoed dat daar het grootste probleem zit qua slecht kunnen remmen. Ik kan er vanaf de ‘hoods’ moeilijk bij. Vanuit de drops is dat eigenlijk al hetzelfde. Ik vermoed dat er wel een soort van spacertjes kan worden tussen geplaatst zodat het allemaal wat handiger komt.

Banden
Almotion werd aangeraden, maar als ik kijk, lijkt het profiel van de marathon of de marathon GT ietsje meer gericht te zijn om ook op onverhard beter uit de voeten te kunnen. Er kan nog wel wat breders op, dat was ik ook van plan.. Breder betekent mss wel op zoek gaan naar andere spatborden of om ze gewoon thuis te laten. Ze hangen er nu voornamelijk op om de broek te sparen in het rond de kerktoren verkeer. Dat is op tocht misschien minder belangrijk/

Er kwam ook een opmerking over ‘het hollowtech’ gedoe te vervangen door een vierkante as. Maar wat dat net inhoudt (en waarom) weet ik helaas niet
“Je gaat ook het hollow tech gedoe moeten vervangen door een vierkante as (wat geen slechte zaak is). Velo duo raadt op hun website aan om eentje van 118mm te steken, maar op mijn racefiets was 113 beter.”
BTW: ik ben al ingeschreven voor een avondopleiding fietsreparatie/fietsenmaker, die start echter pas na de zomer. De vakantiefietserscursussen zijn te ver. :)
Uit de combinatie dat je deze zomer een goede fiets wilt, het budget niet echt een punt is, je weinig sleutelervaring hebt en de cursus te laat trek ik de conclusie dat je een goede fietsenmaker zou kunnen gebruiken.
Het lijkt me niet ideaal om je eerste sleutelervaring op te doen met je 'goede' fiets. Ik heb al een aantal keren cranckstellen van mijn eigen fietsen vervangen en ik weet inmiddels dat er meer rottige kleinigheden mis kunnen gaan dan je je kunt voorstellen.

Waar woon je ongeveer? Misschien dat iemand op dit forum daar een geschikte fietsenmaker kent. Zomaar naar een willekeurige fietsenmaker gaan zou ik niet doen.
Velooms schreef:
di 27 feb, 2018 16:28
Allereerst wil ik jullie erg bedanken voor de reacties. Ik heb even gewacht om te reageren om te kijken wat er allemaal uit de bus kwam.
In ieder hartelijk bedankt om de reacties op te volgen want het gebeurt teveel dat er iemand iets post en daarna niets meer laat horen.
Velooms schreef:
di 27 feb, 2018 16:28
Een triple(46,34,24) is de meest ingrijpende aanpassing maar wel degene die de meeste zekerheid biedt. In dat geval heb ik een nieuwe crank, voorderailleur en sti-hendel nodig. Zelf monteren lijkt me niet zo evident. Een triple monteren met een tandwiel minder lijk me nog minder evident. Dan gaat het plots over kettinglijnen van MTB en road en dat lijkt m’n petje te boven te gaan.
Triple vind ik overbodig, net omdat je dan een nieuwe crank, voorderailleur en rem-schakelgreep nodig hebt. Als je bij double blijft moet je alleen cranks vervangen. Op zich is dit allemaal niet zo duur en kan je voor 50 à 60€ gesteld zijn (Shimano vierkante trapas en Alivio crankstel of zo...), MAAR dan moet je weten wat je nodig hebt.

Als het niet past sukkel je in eem mooie cirkel met onderdelen terugsturen, terug proberen, enz... Daarenboven heb je ook een paar tools nodig om cranks te kunnen monteren en demonteren. Ik zou dus naar de fietsenmaker stappen om een 40-26 double te laten monteren.

En bovenal zou ik gaan fietsen, het is mooi weer.
Voor wat betreft een grotere cassette: 32 is officieel het maximum van je achterderailleur. In de praktijk zal 34t ook nog wel lukken maar 36t zou ik echt niet proberen. Persoonlijk zou ik kijken naar de Sunxcd cranks. Daarmee kun je een 42/26 combinatie maken en dat lijkt me ideaal voor dit doel. Het zijn anders dan mtb cranks ook lekker smalle cranks (lage Q heet dat) en dat is wel zo fijn op een fiets met race wortels. Maar ik zou wel goed informeren bij een deskundige leverancier welke lengte trapas je nodig hebt met de achternaaf die je hebt, of deze cranks geschikt zijn voor 9 of ook 10 speed, en hoe het gaat uitpakken met je voorderailleur (kan die voldoende omlaag, en heb je geen andere nodig voor kleinere tandwielen?). Dat zijn toch geen dingen voor de fietsenmaker om de hoek.
Gelukkig zijn er ook fietsenmakers gespecialiseerd in racefietsen. Zeker waard om daar langs te gaan en daar de mogelijkheden te bekijken. Zelf (uit)zoeken kan natuurlijk ook maar als niet-kenner (zoals de TS zelf aangeeft) is een miskeuze zo gemaakt.
Velooms schreef:
di 27 feb, 2018 16:28
Een ander dubbel crankstel lijkt eenvoudiger en minder aan de prijs. Een mountainbikecrank van 36-24 werd geopperd. Het crankstel dat stef opperde (BCD50.4: wat betekent dit eigenlijk ? ) leek me ook wel wat.
BCD 50.5 staat voor 'bolt circle diameter' (50,4 mm) oftwel de afstand tussen de boutjes waarmee je de tandbladen vastzet. Bij een racefiets (compact) is dat dikwijls al 110mm, wat het onmogelijk maakt om kleinere tandbladen dan 34 tanden te bevestigen.

Een triple crankstel lost dat op door met verschillende 'bolt circle diameters' te werken voor de twee buitenste tandwielen en de binnenste. Daardoor kan je daar zelfs tot 22 tandjes gaan.
Velooms schreef:
di 27 feb, 2018 16:28
40/26 lijkt een goed compromis. Peter’s opmerking om niks ter veranderen buiten een kleiner groot voorblad is handig maar ik vermoed me dat te gaan betreuren op het eind van een dag windop de heuvel op. :) Daarnaast kan ik momenteel niet zeggen veel fietservaring te hebben. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een berg of lange klim opgereden. Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar 40-26 crank voor en te kijken hoe ver ik kom. Als ik het goed begrepen heb, kost me dat enkel de crank.Iemand een suggestie wat dan zou passen ?
Dan heb je nodig
- cranks (bv. http://sunxcd.net/cranks/)
- nieuwe (vierkante) as (bv. https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... %5B9%5D=50 (113 voor racefiets, 118 voor andere, ingeval van SunXCD, JIS tapered)
- twee tandwielen (bv. 26 en 40): https://www.veloduo.co.uk/collections/s ... nner-outer
- boutjes om de tandwielen op de cranks vast te zetten (http://sunxcd.net/chain-rings-bolts/)

Al bij al prijzig, ik denk +- 200 EUR.
Dat ziet er toch niet uit zo'n klassieke zilveren road compact crank op die fiets.

Als je dan toch geld wil uitgeven doe het dan gelijk goed en zet er een zwarte White Industries VBC crank op; kun je alle tandwielcombinaties mee maken die je maar wil...
Matthieee schreef:
do 01 mar, 2018 09:02
Dat ziet er toch niet uit zo'n klassieke zilveren road compact crank op die fiets.

Als je dan toch geld wil uitgeven doe het dan gelijk goed en zet er een zwarte White Industries VBC crank op; kun je alle tandwielcombinaties mee maken die je maar wil...
Uiteraard voor zover mogelijk. (welke vraag een nogal groot onderdeel van het probleem is)
Uiteraard binnen de capaciteit van de derailleurs, wat ik bedoel is dat je de crank kan laten zitten en de tandwielen kan aanpassen van 26-40 tot 34-50 (als je dat wil)