Allereerst wil ik jullie erg bedanken voor de reacties. Ik heb even gewacht om te reageren om te kijken wat er allemaal uit de bus kwam.
De meningen blijken een beetje verdeeld. Budget is niet echt een issue. De aanpassingen kosten natuurlijk wel centen maar aangezien het valt wel te behappen. Gebruiksgemak mag me wel wat kosten. Ik hoop dan wel te kiezen voor de beste langetermijnskeuze. Het mag ook gerust degelijk zijn.
Er werd nog gevraagd wat ik net van plan was. Ik ben er nog niet helemaal uit maar van thuis uit of richting Rome of de groene lus in Ierland lijken me een fijn begin voor een eerste tocht. De aanpassing die ik nu doe, doe ik wel liefst met in het achterhoofd een goede fiets bij elkaar te krijgen voor ook steviger/langer/diversere werk. Ik wil vlot kunnen rijden op de baan, karresporen en bospaden. Echt ploeteren, technisch en het betere bochtenwerk ben ik niet van plan. Het mag natuurlijk wel kunnen.
Contacten leggen met een goede fietsenmaker is natuurlijk opportuun. Ik had echter graag het zelf wat opgezocht en liefst gemonteerd zodat ik toch geen complete leek ben qua materiaal of mezelf verder helpen in nood. Zolang ik hier zulke antwoorden kan vergaren, zelf wat kan opzoeken (en alle kleine bijvraagjes dit weekend kan stellen op de beurs ) kom ik er mogelijks wel.
Kleine samenvatting:
Ik heb geleerd over een compact met bergcassette te beschikken en dat een alleskunner niet bestaat. Daarnaast besef ik dat mijn kennis van fietsmechaniek wel erg erg beperkt is. Maar alle begin is een begin . Ik was al blij een uitgebreid antwoord te krijgen.
Triple
Een triple(46,34,24) is de meest ingrijpende aanpassing maar wel degene die de meeste zekerheid biedt. In dat geval heb ik een nieuwe crank, voorderailleur en sti-hendel nodig. Zelf monteren lijkt me niet zo evident. Een triple monteren met een tandwiel minder lijk me nog minder evident. Dan gaat het plots over kettinglijnen van MTB en road en dat lijkt m’n petje te boven te gaan.
Dit lijkt me ook een fijne oplossing om te kijken/, ik weet wel niet wat er bedoeld wordt met het plaatsen van een kortere as of vierkante as. Lijkt een combinatie van goedkoop en veel opties ?
Een ander dubbel crankstel lijkt eenvoudiger en minder aan de prijs. Een mountainbikecrank van 36-24 werd geopperd. Het crankstel dat stef opperde (BCD50.4: wat betekent dit eigenlijk ? ) leek me ook wel wat. 40/26 lijkt een goed compromis. Peter’s opmerking om niks ter veranderen buiten een kleiner groot voorblad is handig maar ik vermoed me dat te gaan betreuren op het eind van een dag windop de heuvel op. Daarnaast kan ik momenteel niet zeggen veel fietservaring te hebben. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een berg of lange klim opgereden. Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar 40-26 crank voor en te kijken hoe ver ik kom. Als ik het goed begrepen heb, kost me dat enkel de crank.Iemand een suggestie wat dan zou passen ?
Cassette
Er werd aangegeven dat de cassette 11-32 ‘erg beperkt’ is. 12-36 zou een beter alternatief zijn. Maken die enkele tandjes zo’n verschil ?
Remmen
De standaard organic remblokjes waren inderdaad erg snel weg achteraan. Eerste setje is vervangen voor metallic blokjes van een euro of 10. Hopelijk gaan die langer mee. De bedoeling is niet om er echt mee te gaan mountainbiken dus grotere remschijven zijn niet echt aan de orde. Ik moet wel eens kijken of ik de hendels niet wat praktischer gezet krijg want ik vermoed dat daar het grootste probleem zit qua slecht kunnen remmen. Ik kan er vanaf de ‘hoods’ moeilijk bij. Vanuit de drops is dat eigenlijk al hetzelfde. Ik vermoed dat er wel een soort van spacertjes kan worden tussen geplaatst zodat het allemaal wat handiger komt.
Banden
Almotion werd aangeraden, maar als ik kijk, lijkt het profiel van de marathon of de marathon GT ietsje meer gericht te zijn om ook op onverhard beter uit de voeten te kunnen. Er kan nog wel wat breders op, dat was ik ook van plan.. Breder betekent mss wel op zoek gaan naar andere spatborden of om ze gewoon thuis te laten. Ze hangen er nu voornamelijk op om de broek te sparen in het rond de kerktoren verkeer. Dat is op tocht misschien minder belangrijk/
Er kwam ook een opmerking over ‘het hollowtech’ gedoe te vervangen door een vierkante as. Maar wat dat net inhoudt (en waarom) weet ik helaas niet
De meningen blijken een beetje verdeeld. Budget is niet echt een issue. De aanpassingen kosten natuurlijk wel centen maar aangezien het valt wel te behappen. Gebruiksgemak mag me wel wat kosten. Ik hoop dan wel te kiezen voor de beste langetermijnskeuze. Het mag ook gerust degelijk zijn.
Er werd nog gevraagd wat ik net van plan was. Ik ben er nog niet helemaal uit maar van thuis uit of richting Rome of de groene lus in Ierland lijken me een fijn begin voor een eerste tocht. De aanpassing die ik nu doe, doe ik wel liefst met in het achterhoofd een goede fiets bij elkaar te krijgen voor ook steviger/langer/diversere werk. Ik wil vlot kunnen rijden op de baan, karresporen en bospaden. Echt ploeteren, technisch en het betere bochtenwerk ben ik niet van plan. Het mag natuurlijk wel kunnen.
Contacten leggen met een goede fietsenmaker is natuurlijk opportuun. Ik had echter graag het zelf wat opgezocht en liefst gemonteerd zodat ik toch geen complete leek ben qua materiaal of mezelf verder helpen in nood. Zolang ik hier zulke antwoorden kan vergaren, zelf wat kan opzoeken (en alle kleine bijvraagjes dit weekend kan stellen op de beurs ) kom ik er mogelijks wel.
Kleine samenvatting:
Ik heb geleerd over een compact met bergcassette te beschikken en dat een alleskunner niet bestaat. Daarnaast besef ik dat mijn kennis van fietsmechaniek wel erg erg beperkt is. Maar alle begin is een begin . Ik was al blij een uitgebreid antwoord te krijgen.
Triple
Een triple(46,34,24) is de meest ingrijpende aanpassing maar wel degene die de meeste zekerheid biedt. In dat geval heb ik een nieuwe crank, voorderailleur en sti-hendel nodig. Zelf monteren lijkt me niet zo evident. Een triple monteren met een tandwiel minder lijk me nog minder evident. Dan gaat het plots over kettinglijnen van MTB en road en dat lijkt m’n petje te boven te gaan.
Dit lijkt me ook een fijne oplossing om te kijken/, ik weet wel niet wat er bedoeld wordt met het plaatsen van een kortere as of vierkante as. Lijkt een combinatie van goedkoop en veel opties ?
CompactWat ik altijd deed was een goedkoop shimano mtb crankstel kopen met vierkante as (€30 oid), kettinglijn opzoeken en een navenant kortere as er in zetten (€15). Buitenste blad verwijderen of gewoon niet gebruiken. Werkt prima, is goedkoop.
Een ander dubbel crankstel lijkt eenvoudiger en minder aan de prijs. Een mountainbikecrank van 36-24 werd geopperd. Het crankstel dat stef opperde (BCD50.4: wat betekent dit eigenlijk ? ) leek me ook wel wat. 40/26 lijkt een goed compromis. Peter’s opmerking om niks ter veranderen buiten een kleiner groot voorblad is handig maar ik vermoed me dat te gaan betreuren op het eind van een dag windop de heuvel op. Daarnaast kan ik momenteel niet zeggen veel fietservaring te hebben. Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een berg of lange klim opgereden. Mijn voorkeur lijkt uit te gaan naar 40-26 crank voor en te kijken hoe ver ik kom. Als ik het goed begrepen heb, kost me dat enkel de crank.Iemand een suggestie wat dan zou passen ?
Cassette
Er werd aangegeven dat de cassette 11-32 ‘erg beperkt’ is. 12-36 zou een beter alternatief zijn. Maken die enkele tandjes zo’n verschil ?
Remmen
De standaard organic remblokjes waren inderdaad erg snel weg achteraan. Eerste setje is vervangen voor metallic blokjes van een euro of 10. Hopelijk gaan die langer mee. De bedoeling is niet om er echt mee te gaan mountainbiken dus grotere remschijven zijn niet echt aan de orde. Ik moet wel eens kijken of ik de hendels niet wat praktischer gezet krijg want ik vermoed dat daar het grootste probleem zit qua slecht kunnen remmen. Ik kan er vanaf de ‘hoods’ moeilijk bij. Vanuit de drops is dat eigenlijk al hetzelfde. Ik vermoed dat er wel een soort van spacertjes kan worden tussen geplaatst zodat het allemaal wat handiger komt.
Banden
Almotion werd aangeraden, maar als ik kijk, lijkt het profiel van de marathon of de marathon GT ietsje meer gericht te zijn om ook op onverhard beter uit de voeten te kunnen. Er kan nog wel wat breders op, dat was ik ook van plan.. Breder betekent mss wel op zoek gaan naar andere spatborden of om ze gewoon thuis te laten. Ze hangen er nu voornamelijk op om de broek te sparen in het rond de kerktoren verkeer. Dat is op tocht misschien minder belangrijk/
Er kwam ook een opmerking over ‘het hollowtech’ gedoe te vervangen door een vierkante as. Maar wat dat net inhoudt (en waarom) weet ik helaas niet
BTW: ik ben al ingeschreven voor een avondopleiding fietsreparatie/fietsenmaker, die start echter pas na de zomer. De vakantiefietserscursussen zijn te ver.“Je gaat ook het hollow tech gedoe moeten vervangen door een vierkante as (wat geen slechte zaak is). Velo duo raadt op hun website aan om eentje van 118mm te steken, maar op mijn racefiets was 113 beter.”