Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Genesis Croix de Fer 2015: ombouwen naar echte tourer/randonneur? - Forum Wereldfietser

Genesis Croix de Fer 2015: ombouwen naar echte tourer/randonneur?

Hoi

Ik heb sinds enige tijd een Genesis Croix de Fer 10 (2015 , zo'n mooie rode :wink: ) in bezit. Ik ben deze gaandeweg aan het uitrusten om er dit voorjaar/zomer mijn eerste fietsvakantie met te ondernemen. Zonder kennis van zaken of concrete ervaring blijft het echter een giswerk en met google kom je ook maar net zoveel te weten. De bedoeling is om met beperkte bagage een vlotte alleskunner (baan/bospad/karrespoor/paadjes) te blijven behouden.

Ik vroeg me af of ik er met de de huidige versnellingen wel vlotjes mee door bergen geraak met enige bagage. Momenteel is de fiets uitgerust als volgt (standaard uitvoering eigenlijk, ik heb er enkel een beter zadel opgezet, spatborden en een bagagerekje achteraan.) Het hele aanpassen van versnellingenverhaal is me te complex (van zodra m'n aantallen tandjes begint te vermelden, weet ik niet meer waar het eigenlijk over gaat). Als het dan gaat over pull ratio's en het combineren van mtb en road materiaal, loop ik helemaal verloren.

Wat lijkt jullie een mogelijke aanpassing om de fiets meer tourgericht te maken. Een triple word soms aangeraden (momenteel is het een compact ?) Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt geklommen, dus vermoed dat ik wel lagere versnellingen zal kunnen gebruiken. Ik heb het één en ander gelezen over het plaatsen van een MTB cassesette, maar zonder achtergrondkennis ben ik daar eigenlijk niets mee. Ik heb de fiets gekocht bij een fietsenmaker maar ben inmiddels verhuisd en heb dus geen lokale fietsenmaker waar ik vlotjes even een berg vragen kan gaan stellen zonder meer.

Daarnaast een vraagje over de remmen, zijn deze voldoende krachtig om met een fiets met bagage veilig een noodstop te kunnen maken ? Ik merk dat ik soms graag wat meer remkracht zou hebben. Suggestie naar bandjes mag ook altijd. :)

Alvast bedankt

Huidig:

Frame: Genesis Mjolnir Seamless DB Cr-Mo w/ mudguard & rack eyelets
Fork: Cr-Mo Unicrown w/ mudguard eyelets & lowrider bosses
Front Derailleur: Shimano Sora FD-3500
Rear Derailleur: Shimano Sora RD-3500-SS
Shifters: Shimano Sora ST-3500
Chain set: FSA Omega Compact MegaExo
Chain rings: 50/34T
Bottom Bracket: FSA BB-4000 MegaExo, 68mm
Cassette: Shimano CS-HG400, 11-32T, 9sp
Chain: KMC X9
Brakeset: TRP Spyre-C w/ 160mm Rotors & Jagwire KEB-SL Compression-less Outer
Brake Levers: w/ Shimano Sora ST-3500
Handlebars: Genesis Road Compact (125mm Drop x 70mm Reach)
Headset: FSA TH-857 Semi-Cartridge
Rims: Alex Rims XD-Elite, 32H
Front Hub: Shimano Deore M525, 32H
Rear Hub: Shimano Deore M525, 32H
Spokes: 14G Stainless Silver w/ Brass Nipples
Front Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Rear Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Seatpost: Genesis, 27.2 x 350mm

brooks cambium 17, een topeak rekje achteraan en sks spatbordjes
Dit is inderdaad een compact crankstel. Sommige mensen komen daarmee alle bergen over, de meeste echter niet!

De meest standaard oplossing is voor een triple monteren.
Ik zou inderdaad net Bert voorstelt een triple (46, 34, 24 of zo iets) monteren. En ik moet zeggen ik vind voor een cassette 11-32 ook erg beperkt - zou die zelf ook vervangen door 12 -36t

Ik weet niet waar je woont maar mocht in Utrecht of de buurt daarvan wonen neem eens contact op met Rinus van Cycleworks of met Horizoncycles. Die kunnen je wat betreft de mogelijkheden vast een stuk verder helpen.
Het lijkt me eenvoudiger een ander dubbel crankstel te laten monteren. Een mountainbike crank met 36-24 bladen of zo. Kan je alles laten zitten, alleen de voorderailleur moet opnieuw afgesteld worden.

En die remmen zijn overigens prima. Let er wel op dat de standaard organic remblokken erg snel slijten in regen/modder. Beter vervang je ze voor een paar metallic blokken.
Hoe werkt het monteren van een triple in combinatie met mijn racestuur/sti hendels. Nieuw schakelaartje erop? Past zoiets ook met een mountainbike crank? Met een crank van 36 - 24 mis ik kan dan niet een heel deel van mijn hogere versnellingen? Of ga ik die niet nodig hebben?

(sorry voor de beginner's vragen mss)

Kan er iemand een fietsenmaker aanrader in de buurt van mol?

Wat is eigenlijk het verschil tussen mtb versnellingen en baanversnellingen? Vermits ik zowel on als off-road wil kunnen rijden, ga ik dan niet best voor mtb spul?
Je hebt nu een compact met een bergcassette, zoals dat in de racefietserij heet. Je kan met heel weinig bagage daar een geasfalteerde berg mee over met een gemiddeld stijgingspercentage.
Als je offroad gaat klimmen, steile wegen, of meer gewicht mee gaat nemen zul je andere versnellingen moeten nemen. Dat betekent snel dat je je derailleur ook moet aanpassen en misschien ook je grepen op het stuur.

Een alleskunner is lastig qua afmontage en banden. Je zal moeten kijken wat je 75% van de tijd doet. Weg, zand of bergen? Dan ben je op die andere 25% niet optimaal, maar het lukt wel. Je remmen hebben ook nog kabels die niet samengedrukt worden, waardoor je remkracht maximaal op je schijf komt. Zou toch echt voldoende moeten zijn met wat bagage op een weg. Als je nou wil mountainbiken met bagage zou ik gaan kijken naar grotere remschijven. Ook moet je je dan afvragen of je wielen hier tegen bestand zijn.

Ik heb bijv. almotion banden op de gravelracer, zodat ik snel kan fietsen tijdens woon-werk, weekend en vakantie door de stad en gewone bospaden. Dat betekent dus geen (snelheid) op bochtige mbt-routes en of blubber/mul zand.
Misschien juist een goede reden om contact te leggen of op te bouwen met de lokale fietsenmakers?

Misschien eens googlen op dealers van de grote trekking-merken. Dan kun je misschien iets in de buurt vinden? In Hilvarenbeek zit volgens mij een dealer van bekende merken.
Als je jong en fit bent kom je hiermee een heel eind (ik had vroeger nog heel wat minder lichte verzetten). Helaas is er voor weinig geld niet veel aan te veranderen. Het enige wat zou kunnen is een cassette met maximaal 34 tandjes. Officieel is dat meer dan de achterderailleur aan kan, maar in veel gevallen lukt het toch wel (verstel eventueel de B schroef op je achterderailleur, of monteer zelfs een langere). Maar 34 tandjes is niet veel lichter dan 32 tandjes (al zou ik het wel doen).
Wil je echt een lichter verzet dan zit je vast aan andere cranks. Je kunt dan kiezen voor een race triple, maar dan moet je ook weer andere shifters hebben en een andere voorderailleur. Het alternatief zou zijn ultracompacte cranks met twee bladen, zoals de SunXCD. Daar kunnen bladen van bijvoorbeeld 42 en 26 tandjes op, en dat zou genoeg moeten zijn. Wel moet je dan je voorderailleur lager kunnen afstellen, en misschien heb je zelfs wel een andere voorderailleur nodig, speciaal geschikt voor kleine tandwielen. En het moet allemaal passen bij de frame geometrie. Kortom, dit is wel werk voor specialisten zoals m-gineering.
Deze banden zijn inderdaad niet fijn. Kunnen er nog bredere banden op? Mijn voorkeur zou uitgaan naar de breedste Panaracer Pasela die past (de 38 mm is ook echt 38 mm), maar als je iets degelijkers zoekt past de nominaal 40 mm Schwalbe Almotion mischien ook (in werkelijkheid vast een aantal mm smaller).
Ik reed tot vorig jaar rond met een sora triple 30/39/50 crankstel op mijn racefiets die ik gebruik om rond te trekken. De 30 was voor mij nog te groot, de 50 gebruikte ik nooit.

Dankzij een tip van PeterFokkinga hier op het forum rijd ik nu rond met dit crankstel: https://www.veloduo.co.uk/collections/s ... lotouriste. Hetzelfde idee (BCD 50.4) heb je ook van andere merken (stronglight, velo orange, rene herse...).

Je kan je tandwielen (o.a. via Specialites TA: https://www.veloduo.co.uk/collections/s ... nner-outer ) vooraan kiezen tussen 26 en 50 tanden (Rene Herse heeft ook 24). Wel zien dat je max. 16 tanden verschil hebt. Meer is problemen vragen met je derailleur. Ik rijd nu rond met 26/40.

Je gaat ook het hollow tech gedoe moeten vervangen door een vierkante as (wat geen slechte zaak is). Velo duo raadt op hun website aan om eentje van 118mm te steken, maar op mijn racefiets was 113 beter.
Velooms schreef:
wo 21 feb, 2018 11:06
Ik vroeg me af of ik er met de de huidige versnellingen wel vlotjes mee door de bergen geraak met enige bagage.
Ter illustratie; ik trek meestal vrij licht bepakt rond met zo'n 12-13 kg bagage. Soms na boodschappen 15kg.
En ik (man, betrekkelijk fit, geen overgewicht, 44 jaar) heb bij een beetje steil hellinkje of beklimming echt zeker vóór een 22 tands kettingblad nodig, met achter een 32 tands krans.
Met minder zou ik liever niet op vakantie gaan, hoewel een stukje lopen ook altijd kan natuurlijk, maar als ik zou mogen kiezen bedoel ik, ik sluit niet uit dat wat zwaarder ook nog gaat, maar fijner gaat dat niet fietsen.
Bocky schreef:
wo 21 feb, 2018 12:18
Het lijkt me eenvoudiger een ander dubbel crankstel te laten monteren. Een mountainbike crank met 36-24 bladen of zo. Kan je alles laten zitten, alleen de voorderailleur moet opnieuw afgesteld worden.
Dat lijkt me een heel mooi idee waarmee het niet al te gecompiceerd wordt.
Met zo'n voorblad 36 kun je in combinatie met de 11 achter ongeveer tot 35 km/u goed (rustig, normaal) meetrappen. Op vakantie in heuvelachtig gebied is dit zeker geen punt want als het omlaag gaat gaat het al gauw vanzelf harder en wil je boven de 35 km/u helemaal niet meer meetrappen :D
De meeste tijd, zeker driekwart, ben je dan bezig met omhoog gaan....

Over wat voor bergen heb je het eigenlijk? De laagste zijn vaak de steilste, beginnend met de Muur van Geraardsbergen natuurlijk. :D
of je monteert een triple crankstel waarop je een binnenblad en middelste blad monteert (en het buitenblad weglaat) en je de grootte van de kettingbladen zo kiest dat je een fijne reeks verzetten hebt. dan kun je ook dezelfde voorderailleur en shifter blijven gebruiken.
wel even opletten met de aslengte en kettinglijn en niet raken van het frame.
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
wo 21 feb, 2018 17:35
of je monteert een triple crankstel waarop je een binnenblad en middelste blad monteert (en het buitenblad weglaat)
Dit is een beter idee want de huidige voorderailleur is gemaakt voor een kettinglijn van 43,5mm (Shimano road). MTB cranks zijn gemaakt voor een kettinglijn van 50mm. Met een MTB crank zal de derailleur waarschijnlijk niet ver genoeg uitzwaaien.
Daar hoef je geen mtb cranks voor te monteren want de kettinglijn is, behalve van de cranks gewoon een functie van de lengte van de trapas. Als ik mocht kiezen ging ik zoals gezegd voor die SunXCD cranks, als ze passend te krijgen zijn op dit frame. Maar toch wel tegen de 200 euro vrees ik.
Wat ik altijd deed was een goedkoop shimano mtb crankstel kopen met vierkante as (€30 oid), kettinglijn opzoeken en een navenant kortere as er in zetten (€15). Buitenste blad verwijderen of gewoon niet gebruiken. Werkt prima, is goedkoop.
Mijn eerste reactie is niet te veel aan veranderen. Je hebt een schitterende fiets. Alleen zou ik het grote voorblad vervangen door een wat kleiner exemplaar. Dan moet alleen de voorderailleur wat omlaag.
Met een klein blad voor van 34 en achter 32 heb je al zowat een verhouding van 1:1. Daarmee kun je al bijna stapvoets fietsen. Niet te veel bagage meenemen en lekker gaan fietsen.

http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
peter123 schreef:
za 24 feb, 2018 11:28
Met een klein blad voor van 34 en achter 32 heb je al zowat een verhouding van 1:1. Daarmee kun je al bijna stapvoets fietsen. Niet te veel bagage meenemen en lekker gaan fietsen.
Vergeleken met de meeste vakantiefietsen is dit echter nog steeds een best zwaar verzet, en niet zonder reden. De meeste vakantiefietsers, behalve die met veel langeduurpower, zijn erg blij met 22 voor en 32 achter en de meeste rohloffvakantiefietsen kunnen zeker zo licht.
my 2 cents..
- 11-32 casette en 9sp 26-38 crank vóór; kun je 5-6kmh klimmen en 40 kmh bij 93rpm.
- grotere remschijf vóór monteren als dat kan i.v.m. meer massa

2 cents more..
Aub niet luisteren naar mensen die maar klakkeloos getallen roepen, 11-36 casette werkt waarschijnlijk niet en lager klein tandwiel vóór dan 25 kan je huidige voorderailleur officieel niet aan aan, crank van 24-38 is dus gokken; misschien werkt het, misschien moet je dan weer een andere voorderailleur installeren; zie: compatibiliteit shimano
Ik zou ook geen triple doen, is niet nodig en een nieuwe shifter is duur.
Ik vind het advies van JaapG wel een goed advies. De goedkoopste manier om zo efficient mogelijk boven te komen. Ik had op mijn reis van Nederland naar Kirgistan 24 voor en 32 achter. De lichtste combinatie heb ik best wat keren nodig gehad, en ik was met 15 kg redelijk licht bepakt. Wel had ik 28" wielen, dus dan trap je 2/28 zwaarder dan met 26"wielen (toch?). Ik kon wel overal redelijk makkelijk naar boven fietsen, ook op de onverharde passen in Tajikistan en Kirgistan.

Het argument dat je soms beter kan gaan lopen dan een licht verzet trappen deel ik niet geheel. Ik vind het vaak zwaarder om de fiets bergop te duwen dan om met licht verzet te trappen.
timvanveen schreef:
za 24 feb, 2018 13:24
Wel had ik 28" wielen, dus dan trap je 2/28 zwaarder dan met 26"wielen (toch?).
Mwa, dat ligt er aan. De termen 26 en 28 inch zijn zoals veel inchmaten ergens in de historie bepaald door iemand die er een slag naar geslagen heeft. De ETRTO-velgmatenmaten, waaronder 559 en 622, zijn wel op echte SI-eenheden gebaseerd wat inhoud dat een millimeter ook een millimeter is en zo.
Maar wat er nog wel bijkomt is de band en dan is het zo dat er op de meeste 28"-velgen dunnere banden liggen dan op de meeste 26"-velgen. Resultaat is dat de omtrek (voor de kilometerteller) van een 28" wiel met een 622-32 band bij mij een omtrek had van 2125 mm en een 26"wiel met een 559-52 band een omtrek van 2072 mm. Het verschil is dan nauwelijks 2,5%`ofwel een nulkomaazevende deel van een achtentwintigste.
timvanveen schreef:
za 24 feb, 2018 13:24
Het argument dat je soms beter kan gaan lopen dan een licht verzet trappen deel ik niet geheel. Ik vind het vaak zwaarder om de fiets bergop te duwen dan om met licht verzet te trappen.
Dat is mijn ervaring ook. Als ik fietsend nog met 4 km/u naar boven ga en dan afstap dan hou ik die 4 km/u bij lange na niet langer dan een minuutje vol voordat alles pijn begint te doen van de scheve manier van belasten.