Hoi
Ik heb sinds enige tijd een Genesis Croix de Fer 10 (2015 , zo'n mooie rode ) in bezit. Ik ben deze gaandeweg aan het uitrusten om er dit voorjaar/zomer mijn eerste fietsvakantie met te ondernemen. Zonder kennis van zaken of concrete ervaring blijft het echter een giswerk en met google kom je ook maar net zoveel te weten. De bedoeling is om met beperkte bagage een vlotte alleskunner (baan/bospad/karrespoor/paadjes) te blijven behouden.
Ik vroeg me af of ik er met de de huidige versnellingen wel vlotjes mee door bergen geraak met enige bagage. Momenteel is de fiets uitgerust als volgt (standaard uitvoering eigenlijk, ik heb er enkel een beter zadel opgezet, spatborden en een bagagerekje achteraan.) Het hele aanpassen van versnellingenverhaal is me te complex (van zodra m'n aantallen tandjes begint te vermelden, weet ik niet meer waar het eigenlijk over gaat). Als het dan gaat over pull ratio's en het combineren van mtb en road materiaal, loop ik helemaal verloren.
Wat lijkt jullie een mogelijke aanpassing om de fiets meer tourgericht te maken. Een triple word soms aangeraden (momenteel is het een compact ?) Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt geklommen, dus vermoed dat ik wel lagere versnellingen zal kunnen gebruiken. Ik heb het één en ander gelezen over het plaatsen van een MTB cassesette, maar zonder achtergrondkennis ben ik daar eigenlijk niets mee. Ik heb de fiets gekocht bij een fietsenmaker maar ben inmiddels verhuisd en heb dus geen lokale fietsenmaker waar ik vlotjes even een berg vragen kan gaan stellen zonder meer.
Daarnaast een vraagje over de remmen, zijn deze voldoende krachtig om met een fiets met bagage veilig een noodstop te kunnen maken ? Ik merk dat ik soms graag wat meer remkracht zou hebben. Suggestie naar bandjes mag ook altijd.
Alvast bedankt
Huidig:
Frame: Genesis Mjolnir Seamless DB Cr-Mo w/ mudguard & rack eyelets
Fork: Cr-Mo Unicrown w/ mudguard eyelets & lowrider bosses
Front Derailleur: Shimano Sora FD-3500
Rear Derailleur: Shimano Sora RD-3500-SS
Shifters: Shimano Sora ST-3500
Chain set: FSA Omega Compact MegaExo
Chain rings: 50/34T
Bottom Bracket: FSA BB-4000 MegaExo, 68mm
Cassette: Shimano CS-HG400, 11-32T, 9sp
Chain: KMC X9
Brakeset: TRP Spyre-C w/ 160mm Rotors & Jagwire KEB-SL Compression-less Outer
Brake Levers: w/ Shimano Sora ST-3500
Handlebars: Genesis Road Compact (125mm Drop x 70mm Reach)
Headset: FSA TH-857 Semi-Cartridge
Rims: Alex Rims XD-Elite, 32H
Front Hub: Shimano Deore M525, 32H
Rear Hub: Shimano Deore M525, 32H
Spokes: 14G Stainless Silver w/ Brass Nipples
Front Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Rear Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Seatpost: Genesis, 27.2 x 350mm
brooks cambium 17, een topeak rekje achteraan en sks spatbordjes
Ik heb sinds enige tijd een Genesis Croix de Fer 10 (2015 , zo'n mooie rode ) in bezit. Ik ben deze gaandeweg aan het uitrusten om er dit voorjaar/zomer mijn eerste fietsvakantie met te ondernemen. Zonder kennis van zaken of concrete ervaring blijft het echter een giswerk en met google kom je ook maar net zoveel te weten. De bedoeling is om met beperkte bagage een vlotte alleskunner (baan/bospad/karrespoor/paadjes) te blijven behouden.
Ik vroeg me af of ik er met de de huidige versnellingen wel vlotjes mee door bergen geraak met enige bagage. Momenteel is de fiets uitgerust als volgt (standaard uitvoering eigenlijk, ik heb er enkel een beter zadel opgezet, spatborden en een bagagerekje achteraan.) Het hele aanpassen van versnellingenverhaal is me te complex (van zodra m'n aantallen tandjes begint te vermelden, weet ik niet meer waar het eigenlijk over gaat). Als het dan gaat over pull ratio's en het combineren van mtb en road materiaal, loop ik helemaal verloren.
Wat lijkt jullie een mogelijke aanpassing om de fiets meer tourgericht te maken. Een triple word soms aangeraden (momenteel is het een compact ?) Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt geklommen, dus vermoed dat ik wel lagere versnellingen zal kunnen gebruiken. Ik heb het één en ander gelezen over het plaatsen van een MTB cassesette, maar zonder achtergrondkennis ben ik daar eigenlijk niets mee. Ik heb de fiets gekocht bij een fietsenmaker maar ben inmiddels verhuisd en heb dus geen lokale fietsenmaker waar ik vlotjes even een berg vragen kan gaan stellen zonder meer.
Daarnaast een vraagje over de remmen, zijn deze voldoende krachtig om met een fiets met bagage veilig een noodstop te kunnen maken ? Ik merk dat ik soms graag wat meer remkracht zou hebben. Suggestie naar bandjes mag ook altijd.
Alvast bedankt
Huidig:
Frame: Genesis Mjolnir Seamless DB Cr-Mo w/ mudguard & rack eyelets
Fork: Cr-Mo Unicrown w/ mudguard eyelets & lowrider bosses
Front Derailleur: Shimano Sora FD-3500
Rear Derailleur: Shimano Sora RD-3500-SS
Shifters: Shimano Sora ST-3500
Chain set: FSA Omega Compact MegaExo
Chain rings: 50/34T
Bottom Bracket: FSA BB-4000 MegaExo, 68mm
Cassette: Shimano CS-HG400, 11-32T, 9sp
Chain: KMC X9
Brakeset: TRP Spyre-C w/ 160mm Rotors & Jagwire KEB-SL Compression-less Outer
Brake Levers: w/ Shimano Sora ST-3500
Handlebars: Genesis Road Compact (125mm Drop x 70mm Reach)
Headset: FSA TH-857 Semi-Cartridge
Rims: Alex Rims XD-Elite, 32H
Front Hub: Shimano Deore M525, 32H
Rear Hub: Shimano Deore M525, 32H
Spokes: 14G Stainless Silver w/ Brass Nipples
Front Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Rear Tyre: Continental Cyclocross Speed, 700x35c
Seatpost: Genesis, 27.2 x 350mm
brooks cambium 17, een topeak rekje achteraan en sks spatbordjes