door
Hugsni » ma 25 feb, 2019 23:22
Leuk, een topic over de Weehoo! Elders op het forum heb ik ook al wat zitten emmeren over mijn Weehoo, maar ik kom nog van alles tegen waar ik graag jullie ideeën voor wil inwinnen.
Inmiddels is dit de tweede Weehoo Igo Two die ik bezit. De eerste is overigens weer doorgeschoven naar een andere eigenaar. Het vorige model had een koppelstang met wat minder bolling, waardoor deze bij mijn 29” de band raakte. (Overigens die het nieuwe model dat ook al bijna, door de kleine framemaat van mijn mtb)
Wat ik me zo af en toe bij de Weehoo een beetje afvraag zijn de krachten die het uitoefent op zichzelf en de fiets. Welke toleranties hebben ze meegenomen in het ontwerp.. Het houdt allemaal prima hoor, maar ik beeld me altijd in hoeveel kracht er op sommige delen komt te staan. De nieuwste Weehoo heeft bijvoorbeeld een enkelzijdige wielophanging. Waarom? Handig voor te verwisselen bandjes, tuurlijk. Maar bij mijn 'Two' kunnen er twee kids op, en dan is ie ook nog bedoelt voor off-road gebruik, hobbelen en bobbelen tot je erbij neervalt. Dat lijkt toch een beetje de grens op te zoeken van het kunnen van het materiaal. Want voor zover ik de naafconstructie heb bekeken, is er weinig speciaals aan (niet zoals bijvoorbeeld Cannondale’s lefty’s met conische as).
En ook de torsikrachten op de zadelpen. Ik kan me zo voorstellen dat de zadelpen daar op den duur moe van wordt. Of denk ik dan te min over een alu zadelpennetje? Bij een testritje van mijn kampeersetup had ik bedacht om de spacing tussen fietsband en koppelstang nog wat de vergroten met een spacer (zoals op deze foto te zien is), dan heb ik iets mee clearance bij heuveltjes enzo, maar weet ook niet of dat zo’n goed idee is:
Ik ben technisch redelijk onderlegd, maar het inschatten van materiaalsterkte is niet mn sterkste punt
Meen ergens op het internet een nederlander zien rondrijden met een IGo Two waar hij een bob-yak vork op gemonteerd had ([url =
https://lh3.googleusercontent.com/-8Ahp ... a84f8d15cf]Gevonden!..[/url]) . Lijkt me grote vooruitgang qua wendbaarheid op singeltracks, maar hoe verantwoord is dat, hangend op een 9mm QR as? (Zucht, was ik maar ingenieur..
)