Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versleten ketting en cassette na 2800 km? - Forum Wereldfietser

Versleten ketting en cassette na 2800 km?

De laatste tijd heb ik op mijn high speed e-bike last van een vervelend euvel. Namelijk doorschietende versnelling, met name op het moment dat ik extra kracht zet. Onlangs is de versnelling bijgesteld door de dealer/fietsenmaker, maar na aantal keren probleemloos fietsen ontstond het probleem opnieuw.

Omdat de fiets relatief nieuw is (namelijk 3/4 jaar oud, circa 2800 km gefietst) ben ik vandaag weer naar de dealer gegaan in de verwachting dat dit binnen de garantie valt. Eerste beoordeling/meting door de dealer is dat sprake is van een versleten ketting, mogelijk ook van versleten cassette. Volgens de dealer is dergelijke slijtage na 2800 km niet vreemd.

Op mijn huidige fiets zit een Shimano Sora derailleur, 9 speed. Ketting is ongetwijfeld ook Shimano.

Mijn vraag is of dergelijke slijtage inderdaad normaal is? Mijn gevoel zegt dat versleten ketting na 2800 km nogal snel is, zelfs bij een e-bike waar de trekkrachten groter zullen zijn.

Daarnaast de vraag welke ketting en cassette ik het beste kan kiezen, waarbij ik het liefst veel langer kan rijden. Ik heb wat rondgeneust en zou kunnen kiezen uit Shimano, KMC of SRAM. Ik begreep dat je deze merken door elkaar kunt gebruiken, wel steeds 9 speed aanhouden dan. Klopt dat?

Ik vind het nogal een woud aan keuzes die je kunt maken voor ketting én cassette. Een beetje hulp, tips/tricks is zeer welkom! Voor mij is slijtvastheid zeer belangrijk, mag wat kosten als het ook probleemloze extra km's oplevert. Naar verluid is KMC goed als het om de ketting gaat. Bijvoorbeeld de KMC X9.93 9 speed ketting of KMC X9 EPT 9-speed ketting, of misschien ook de SRAM PC 991 9-speed ketting. Wie heeft ervaring met deze kettingen, of weet een goed alternatief? Evenzo dergelijke vraag voor een goede slijtvaste 9-speed cassette. Dank alvast voor de hulp!
Op mijn huidige fiets zit een Shimano Sora derailgleur, 9 speed. Ketting is ongetwijfeld ook Shimano.
Dat er en Shimano “Sora derailgleur” op zit betekend zeker niet dat de ketting en cassette van Shimano zijn of van Sora kwaliteit zijn. https://www.12gobiking.nl/blog/racefiet ... no-groepen
Slijtage is afhankelijk van zoveel factoren, dat het eigenlijk altijd giswerk blijft waar het nu precies aan ligt.
Hoeveel schakel je of heb je eigenlijk genoeg aan 3 versnellingen (niet echt mogelijk bij de meeste e-bikes ik weet het) maar dit verklaart mogelijk dat beide versleten zijn. Inwerking van de ketting op de meest gebruikte kransjes.
Als je fietst bij weer en wind dan heeft dat, zeker gezien de vele regen van de afgelopen tijd, invloed op je materiaal, ervoor zorgen dat de boel goed is ingesmeerd heeft dan meer resultaat in het verlengen van de levensduur dan een schone ketting.
Als ik lees dat de derailleur een sora zal er ook niet de duurste ketting en cassette zijn gemonteerd.
Zelf gaan bij mij de ketting en cassette er na zo'n 3000 km af of in ieder geval voor de vakantie worden ze vervangen.
Een duurdere ketting en cassette wil niet altijd zeggen dat ze ook langer meegaan vaak zijn de cassettes lichter en zijn de kransjes zelf iets beter afgewerkt waardoor de ketting iets minder te lijden heeft.
Zelf ben ik nogal te spreken over KMC met een nikkel-oxide laag die helpt roesten tegen te gaan (zeker met pekel op de weg helpt dit roest te verminderen) De KMC X9e EPT E-Bike schijnt speciaal voor E-bikes gemaakt te zijn en is in Duitsland voor de helft van de adviesverkoopsprijs te koop. Met SRAM als cassette heb ik goede ervaringen al gaan ze denk ik niet langer mee dan Shimano.
10-Speed kan overigens ook afhankelijk van of je voorbladen dat ondersteunen. De keus in 10-speed is groter dan in 9-speed.

Wil je dat een cassette en ketting langer meegaan dan denk ik dat vaker schakelen, zeker bij het wegrijden kan helpen. Je rijdt tenslotte ook niet in de vijfde versnelling met een auto weg vanuit stilstand, al zal je garage dat niet erg vinden zo ze al om werk verlegen zitten.
Achterwielmotor of krankmotor?

Voor een achterwielmotor is 2800 km normale slijtage, voor een krankmotor is 2800 km zelfs zeer goed gefietst aangezien de ketting al die extra krachten moet overbrengen...
Een spatbord met spatlap dat ervoor zorgt dat je ketting niet gezandstraald wordt als je in de regen rijdt, is de beste manier om een ketting langer te doen meegaan. KMC X... kettingen lijken iets langer mee te gaan en kosten niet veel.
Bij 3-4 jaar heeft je ketting meerdere winters overleefd. Dat is een super prestatie.
Bij fietsen die je het hele jaar door gebruikt kun je er eigenlijk van uit gaan dat je de ketting na de winter vervangt. Die heeft dan genoeg op z'n donder gehad van de pekel. Een ketting vervangen is vrij goedkoop. Heb je een goede kwaliteit kransjes dan kun je met wat geluk 2 ketingen op 1 cassette gebruiken, bij slechte kwaliteit (Shimano) moet je gelijk je cassette verwisselen. Rij je te lang door met je ketting dan is ook je voortandwiel naar de haaien en wordt het echt duur.
Op tijd vervangen is raadzaam, te lang wachten en je krijgt een vette rekening gepresenteerd.
Ivo Miesen schreef:
za 10 feb, 2018 08:02
Bij 3-4 jaar heeft je ketting meerdere winters overleefd. Dat is een super prestatie.
Bij fietsen die je het hele jaar door gebruikt kun je er eigenlijk van uit gaan dat je de ketting na de winter vervangt. Die heeft dan genoeg op z'n donder gehad van de pekel. Een ketting vervangen is vrij goedkoop. Heb je een goede kwaliteit kransjes dan kun je met wat geluk 2 ketingen op 1 cassette gebruiken, bij slechte kwaliteit (Shimano) moet je gelijk je cassette verwisselen. Rij je te lang door met je ketting dan is ook je voortandwiel naar de haaien en wordt het echt duur.
Op tijd vervangen is raadzaam, te lang wachten en je krijgt een vette rekening gepresenteerd.
Ik gebruik al een jaar of 10 een Rohloff Caliber om de kettingslijtage in de gaten te houden. Als ik mijn ketting - SRAM, 8V, 12 euro, meestal 2000 km - op tijd vervang, gaan de cassettes - Shimano, meestal HG50 (de goedkoopste die mooi blinken :wink: - 6000 of 8000 km mee. Het is geen E-bike, ik gebruik vanwege mijn woonplaats alle kransjes en voorbladen regelmatig. Smeren doe ik vaak genoeg, schoonmaken doe ik niet; dat is óók een voordeel van vaker de ketting vervangen. Ik fiets er niet mee door de pekel overigens.
Er zijn genoeg kettignen die drie keer zo duur zijn en mooier blinken als je ze uit het pakje haalt maar ze zouden bij mij denk ik heus niet 3x zo lang meegaan en worden toch ook zwart.
Ivo Miesen schreef:
za 10 feb, 2018 08:02
Bij 3-4 jaar
Ik denk dat hij hier 3 kwart jaar bedoeld. En niet 3 a 4 jaar.
Maar dit is normale slijtage.
M276 schreef:
za 10 feb, 2018 10:31
Maar dit is normale slijtage.
Lijkt mij ook. Zelfs zonder motor en met goed onderhoud kunnen dergelijke kilometrages voorkomen, helemaal als er ook met slechter weer wordt gereden.
Blijkbaar is 2800 km een normale km-stand bij een versleten ketting. Weer wat geleerd. Maar valt mij wel tegen. Reden te meer om (nog) positiever tegen een naafversnelling aan te kijken. De extra kosten van een naafversnelling wegen m.i. op tegen dergelijke regelmatige vervanging van ketting en cassettte. Nog afgezien van de hassle van vervanging. Zeker bij een high speed bike waar de km's onder je kont vandaan vliegen.

Ik ga nu voor een KMC ketting en een middenklasse Shimano cassette. In het vervolg zal ik kettingslijtage controleren en tijdig de ketting vervangen.

Dank voor de reacties/tips!
Met een naafversnelling ben je er nog niet, de ketting zal wel langer mee gaan maar niet meer dan een factor twee of drie denk ik.

Voor nog minder onderhoud heb je of een kettingkast of een riem nodig.
Voor een fiets die je veel in weer en wind gebruikt zou ik persoonlijk altijd voor een fiets met kettingkast gaan. Hiermee haal ik naar schatting zeker wel 15 000 a 20 000 met een ketting, met velomobielen met gesloten aandrijflijn zijn 30 000 - 60 000km met een aandrijfset (3,5 kettinglengtes en casette/voortandwielen) normaal. Daarmee vergeleken is 3000km als mishandelen van het materiaal. Nu kost een ketting niet veel maar het vele extra onderhoud/sores/vieze gedoe wat je eraan hebt is ook een flink nadeel.

Overigens is het vooral zand/stof wat funest schijnt voor de kettingslijtage, dit zit in straatvuil wat met slecht weer vanaf je wielen gemakkelijk in de ketting spettert. Roest heeft denk ik weinig invloed en zeker niet als je je ketting over het algemeen voldoende gesmeerd houdt. Dus anti-roest eigenschappen voor kettingen komen op mij nogal zinloos over.
B M schreef:
za 10 feb, 2018 01:17
Achterwielmotor of krankmotor?

Voor een achterwielmotor is 2800 km normale slijtage, voor een krankmotor is 2800 km zelfs zeer goed gefietst aangezien de ketting al die extra krachten moet overbrengen...
Sorry hoor, maar dit is echt overdreven. Ik heb een middenmotor met shmano XT op mijn Bulls speedpedelec, en rijd er nu 6000 km mee, nog steeds eerste cassette en ketting. Tweede winter nu, na de winter ga ik de set vervangen, maar als ik de boel goed schoon houd, (niet overdreven, gewoon wekelijks doekje en spuitbusje smeermiddel) heb ik geen last van overslaande ketting,
Polling schreef:
vr 02 mar, 2018 08:46
B M schreef:
za 10 feb, 2018 01:17
Achterwielmotor of krankmotor?

Voor een achterwielmotor is 2800 km normale slijtage, voor een krankmotor is 2800 km zelfs zeer goed gefietst aangezien de ketting al die extra krachten moet overbrengen...
Sorry hoor, maar dit is echt overdreven. Ik heb een middenmotor met shmano XT op mijn Bulls speedpedelec, en rijd er nu 6000 km mee, nog steeds eerste cassette en ketting. Tweede winter nu, na de winter ga ik de set vervangen, maar als ik de boel goed schoon houd, (niet overdreven, gewoon wekelijks doekje en spuitbusje smeermiddel) heb ik geen last van overslaande ketting,
Wat zegt de kettingslijtagemeter?
Die zegt dat ie inmiddels aan verrvanging toe is, en dat doe ik dus nog niet, maar na de winter wel. Ik vind het zonde om de tandwielen en ketting nog door de pekel te paten opvreten, dat mag het oude setje nog opvangen.

Ik denk dat ik misschien als ik na 3000 km de ketting zou hebben vervangen, de cassette wat langer had kunnen houden. Nu moet na 6000 km de hele set worden vervangen, maar blijft goedkoper en gemakkelijker dan 2 x ketting / 1 cassette.
Polling schreef:
vr 02 mar, 2018 19:51
Die zegt dat ie inmiddels aan verrvanging toe is, en dat doe ik dus nog niet, maar na de winter wel. Ik vind het zonde om de tandwielen en ketting nog door de pekel te paten opvreten, dat mag het oude setje nog opvangen.
Ik denk dat ik misschien als ik na 3000 km de ketting zou hebben vervangen, de cassette wat langer had kunnen houden. Nu moet na 6000 km de hele set worden vervangen, maar blijft goedkoper en gemakkelijker dan 2 x ketting / 1 cassette.
Ik vind wat vaker een ketting vervangen toch minder werk dat ketting + cassette + voorbladen vervangen. Van voorbladen mag je je ook altijd afvragen of je ze nog kunt krijgen, waar je ze kunt krijgen en of ze echt passen, zelfs al zijn het dezelfde typenummers. Dat laatste trucje stel ik dus graag uit. Bovendien hoef ik zo de ketting helemaal nooit schoon te maken.
Wat voor cassette heb je? Op een speed pedelec breng je het grootste deel van je tijd door tussen de 30 en 45 km/uur neem ik aan?

Dan wil je een cassette die in dat snelheidsbereik kleine stapjes heeft, zodat je de slijtage over meer kransjes verdeelt.

Wellicht is een race cassette (12-23 bijvoorbeeld) dus veel geschikter dan een mountainbike cassette (11-32) bijvoorbeeld.

En wellicht kun je een groter voorblad monteren zodat je groot-groot combinaties kunt rijden ipv sneller slijtende klein-klein.

En: 9-speed cassettes en kettingen goedkoop online kopen en zelf monteren natuurlijk ;)