Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugroep Baramind flex-bars - Forum Wereldfietser

Terugroep Baramind flex-bars

Mensen hier met een Idworx/Gaastra met een flex-bar, lees dit even:

https://www.idworx-bikes.de/wp-content/ ... nal_NL.pdf
Al onze klanten met zo'n stuur hebben inmiddels bericht van ons gehad. Er ontbreekt er echter nog een. Ik kan niet meer achterhalen wie dat laatste stuur heeft gekocht.
Als jij dat bent, kom dan langs met je aankoopnota.
Dit heeft even op de home-page van de Idworx-website gestaan maar het is nu nergens meer te vinden. Ik zou verwachten dat dit wel ergens onder een menu-item zou staan.

Het is natuurlijk geen reclame maar als service voor mensen die een Idworx willen kopen (bijv. 2e-hands of bij een niet-dealer/handelaar) is dit wel heel belangrijk.
Is het raar dat ik een "flex-bar" echt een extreem stupide idee vind? Waarom zou je moedwillig een stuur verzwakken? Vroeg of laat is dat ding een keer "uitgeflext" en het stuur is echt het laatste onderdeel van een fiets waarvan je wil dat het spontaan breekt.
Ik ben geen fan van vering, maar als een klant serieuze klachten heeft, dan kan deze vering rust bieden. Of ik heb ook wel eens een klant doorverwezen naar een ligfiets collega.
En tja, als je voorop loopt met nieuw dingen dan kan er soms iets tussenzitten wat op langere termijn niet zo goed blijkt te zijn (ondanks uitvoerig testen).
Daarom zie je vaak dat idworx met nieuwe vindingen komt en andere leveranciers pas een, twee of drie jaar later komen. Zij kijken eerst de kat uit de boom en laten de ander de kastanjes uit het vuur halen tot de aap uit de mouw komt en een andere leverancier de put moet delven waarin het kalf is verdronken ook al is dat als mosterd na de maaltijd. :D
Zuiz schreef:
zo 04 feb, 2018 11:01
Is het raar dat ik een "flex-bar" echt een extreem stupide idee vind?
Nope. En er is een mix van "glass fiber" & "technical plastic" gebruikt om het City stuur betaalbaarder te maken tov het XC stuur. De eerste versie was enkel geschikt voor 60-80 KG rijders. Bij latere versies zal het max gewicht wel omhoog zijn gegaan.
Gelukkig is geen enkel stuur helemaal stijf. Goede sturen geven altijd een beetje mee, maar het moet niet zoveel zijn dat het kapot kan. Zelf is bij mij laatst het stuur gebroken van mijn (weinig gebruikte tweedehands) Koga stadsfiets uit 1988. Dat was eng maar het is goed afgelopen. Ik weet natuurlijk niet wat daar ooit bij de vorige eigenaar mee is gebeurd, maar wat me wel opviel was dat dit een extreem licht stuur was: net over de 200 gram. Ter vergelijking, een overeenkomstig Nitto Albatros stuur uit hun lichte serie weegt 360 gram. Koga trok in die tijd de aandacht met fietsen die echt lichter waren dan de concurrentie, en afgemonteerd waren met een keur aan zorgvuldig geselecteerde heel lichte onderdelen. In mijn geval heeft men achteraf denk ik gewoon teveel risico genomen.
Schijnbaar heeft IdWorks de flex-bar verbeterd, want er zijn nu Flex-Bars advanced.

Ja, je kan zeggen wat je wil, maar ik ben wel blij dat er fabrikanten blijven die risico's nemen om producten te verbeteren.
Helemaal mee eens. Vaak zie je bij die fabrikanten ook een hoog eigen reflectievermogen om zaken terug te draaien als iets niet goed is. Die combi moet je wel hebben. Evenals de financial armslag want een terugroepactie kost best wat centen.
Idee van een wiebelend stuur (sorry voor mijn populistische weergave, dat is het natuurlijk ook weer niet) spreekt mij alleen veel minder aan. Dat is prima op te lossen met soepele banden. En inderdaad, juist daar teveel flexibiliteit in bouwen is best wel een dingetje. Maar goed, dat is een subjectieve mening van mij die niets af doet aan de waardering om het toch te proberen. Heb graag ongelijk op dit punt :lol:
Het Flex-bars stuur van de eerste generatie hebben wij laten terugroepen. Zie ook de idworx site onder "idworx" en "belangrijk". Het stuur had een ISO test certificaat uit Frankrijk, maar wij laten onderdelen voor de productie regelmatig zelf her-testen bij het gerenommeerde testinstituut Zedler Prüftechnik in Duitsland. Hier kwam het stuur niet door de test. De huidige versie, Flex-bars Advanced, komt bij Zedler door de ISO test en zelfs een stap hoger, de Advanced test. Dit is zeer goed.

Het stuur zelf is voor de meeste idworxers van groot voordeel door het comfort wat geboden wordt. Het werkt goed en is nu betrouwbaarder dan de meeste gewone sturen op de markt.

Mijn dikke banden concept pakt al veel maar het stuur absorbeert de iets "scherpere" impacts.

Proefrijden!