Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eindelijk gevonden na zovéél jaren zoeken.... - Forum Wereldfietser

Eindelijk gevonden na zovéél jaren zoeken....

Afbeelding

Deze foto heb ik op 2 juli 1982 in de Amerikaanse staat Michigan genomen. Links op de voorgrond staat mijn fiets met hét befaamde NL-bordje, welke ik nog steeds gebruik. Een andere fietser rijdt voorbij. Rechts een klein kerkje. Ik kijk heel vaak naar die foto. Wat een heerlijk fietsweer, vroeg in de ochtend. In het vlakke Michigan kon ik gemakkelijk dag-afstanden afleggen van ver over de honderd kilometer. 160 tot 180 km per dag waren zelfs geen uitzonderingen. Jaren zijn verstreken en er kwamen 'gaten' in mijn geheugen. Nou wist ik al 10 of 15 jaar niet meer precies wáár deze foto is genomen. Ik kwam vanuit Port Huron, waar ik vanuit Canada op de Bluewater Bridge de grens heb overgestoken. Ik fietste naar Yale, waar de jeugdherberg stond. De volgende nachten waren in Flint en Lansing, enzovoorts. Ik heb tussen Yale en Lansing de kaarten bestudeerd en dagenlang gezocht op Google Streetview, echter zonder succes. Zou het kerkje misschien verdwenen zijn? Om met je vuisten op de tafel te timmeren. Ik heb ook helemaal geen reisverslag van deze 1 maand en 2320 kilometer lange fietsvakantie geschreven, hoe stom....
Inmiddels ben ik toch begonnen aan een Albelli-boek over de fietstocht van 1982. Heel diep nadenkend, ging ergens diep achterin mijn grijze cellen toch een achterdeurtje open en vergeten herinneringen kwamen weer tevoorschijn. Ik kan wel zeggen dat mijn reisverslag nu voor 75 % is geslaagd. Op zolder heb ik een stoffige map gevonden met vliegtickets, ansichtkaarten, folders, kassabonnen en zo meer. Er is een haast vergeten adressengids bij van de jeugdherbergen van Michigan. Die van Yale lag op het adres 8220 Logana Road, in werkelijkheid 12 km ten oosten van het dorp. En daar viel het kwartje: op Streetview volgde ik vanaf de jeugdherberg westwaarts de route naar Yale en dáár is het kerkje, eindelijk gevonden! Het is dit hier:
https://www.google.nl/maps/@43.1339998, ... 312!8i6656
En nu ben ik druk doende om aan het Albelli-boek te werken, want er zijn zoveel prachtige foto's, die ik niet wil laten 'verstoffen'.
Grappig. Volgens mij valt het met die gaten in je geheugen best mee. Bij mij is het gewoon een groot zwart gat.
Van zulke foto's krijg ik zin op mijn fiets te stappen!
Op oudere leeftijd is er niets mooier dan je memoires schrijven.
janenliseth schreef:
do 01 feb, 2018 06:32
Op oudere leeftijd is er niets mooier dan je memoires schrijven.
Afbeelding

Helemaal mee eens, ik heb al een omslag ontworpen, zie hierboven. Zal nog wel een maand of drie duren voor het klaar is. Er bestaat een online versie van Albelli. Zoals mijn op 25 januari ontvangen boek over mijn andere hobby: https://www.albelli.nl/onlinefotoboek-d ... d=13850884
Hier nog enkele foto's van 1982, echt fietsprikkelend!

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige foto's en mooi glas-in-lood ook!
Afgezien van de mode en de fietsen zien de foto's eruit alsof ze gisteren zijn genomen. Mooi helder, goede kleur ook. Heel leuk om te zien.
Dit artikel past niet onder mijn topic. Kan de moderator hem verplaatsen?
Oh sorry. Stom dat ik deze hier geplaatst hebt.

Mario
@Martin:
Heb jij voor die Albelli albums je oude foto's/dia's gescand?
En hoe/waarmee heb je dat gedaan?

Maarten
Smitty schreef:
za 03 feb, 2018 12:37
@Martin:
Heb jij voor die Albelli albums je oude foto's/dia's gescand?
En hoe/waarmee heb je dat gedaan?

Maarten
Hallo Maarten,
Ik ben al jaren in bezit van een Epson Perfection V100 scanner, kan zowel papier en foto's maar ook films en dia's scannen. Maar daar heb je ook Adobe Photoshop CS2 op je PC voor nodig. Ik ben zelf grafisch vakman en mijn PC heeft een groot scherm (doorsnee 49 cm). Met photoshop kun je vuiltjes verwijderen/corrigeren, scheefstand rechtzetten, kleuren op orde brengen, het beeld scherper maken en zo veel meer. Denk erom dat bij fotografie van gebouwen enz. de hoeken echt verticaal moeten zijn. Geleerd uit de jaren '60 toen ik nog voor architect studeerde, maar is afgebroken. Wel veel werk, maar je krijgt dan mooiere foto's voor terug. Als ik mijn foto's wil publiceren of in mijn fietsboeken monteren, is Adobe Photoshop altijd mijn standaardprocedure. Pietje precies.
In de laatste jaren van de analoge filmfotografie kon je bij je fotozaak ook een CD-rom erbij laten maken, wat scannen overbodig maakte.

Afbeelding
Originele, onbewerkte foto. Schuine lijnen en de kleur is te gelig. De bestrating op de voorgrond is door de felle zon te licht. Schaduwpartijen te hard.

Afbeelding
Dezelfde foto maar dan bewerkt. „Il Vittoriano" in Rome met rechts mijn fiets.
Zelfs het vuile verkeersbord rechts is schoongemaakt, maar niet al té....
Martin E. van Doornik schreef:
do 01 feb, 2018 10:11
Hier nog enkele foto's van 1982, echt fietsprikkelend!

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou toch bij de onderste foto ook een enkel transpiratieplekje met de digitale deodorant hebben bewerkt :wink:
Travelmaster schreef:
za 03 feb, 2018 20:35

Afbeelding

Ik zou toch bij de onderste foto ook een enkel transpiratieplekje met de digitale deodorant hebben bewerkt :wink:
Ik heb het origineel bekeken: is geen transpiratie maar schaduw van een plooi in de grijze broek.
Bovendien was het die dag niet warm.
Laat ik het dan anders forumleren (pun intended): ik zou toch bij de onderste foto ook een enkel plooischaduwtje met de digitale lichtbron hebben bewerkt.
Travelmaster schreef:
ma 05 feb, 2018 14:52
Laat ik het dan anders forumleren (pun intended): ik zou toch bij de onderste foto ook een enkel plooischaduwtje met de digitale lichtbron hebben bewerkt.
Ach, bij sport horen zweet of vuil op de kleren te zitten. Kijk maar eens naar krantenfoto's van voetbalwedstrijden of marathons en zo veel meer. Dus laat ik deze foto met de twee fietsers in the Rockies intact. Die is straight van de originele dia niet eens bewerkt.
Joh je hebt gelijk hoor, ik zat maar wat te geinen, die schaduw viel me ineens op :wink:
Travelmaster schreef:
ma 05 feb, 2018 15:32
Joh je hebt gelijk hoor, ik zat maar wat te geinen, die schaduw viel me ineens op :wink:
Neem nou de omslagfoto met Elmar op ons mooie tijdschrift De Wereldfietser van zomer 2016. Heel mooi overtuigd en valt onmogelijk te corrigeren!
De oneffenheden daarin verwijderen is heel simpel. In Photoshop is het Ctrl-A, Del.
Afbeelding