Deze foto heb ik op 2 juli 1982 in de Amerikaanse staat Michigan genomen. Links op de voorgrond staat mijn fiets met hét befaamde NL-bordje, welke ik nog steeds gebruik. Een andere fietser rijdt voorbij. Rechts een klein kerkje. Ik kijk heel vaak naar die foto. Wat een heerlijk fietsweer, vroeg in de ochtend. In het vlakke Michigan kon ik gemakkelijk dag-afstanden afleggen van ver over de honderd kilometer. 160 tot 180 km per dag waren zelfs geen uitzonderingen. Jaren zijn verstreken en er kwamen 'gaten' in mijn geheugen. Nou wist ik al 10 of 15 jaar niet meer precies wáár deze foto is genomen. Ik kwam vanuit Port Huron, waar ik vanuit Canada op de Bluewater Bridge de grens heb overgestoken. Ik fietste naar Yale, waar de jeugdherberg stond. De volgende nachten waren in Flint en Lansing, enzovoorts. Ik heb tussen Yale en Lansing de kaarten bestudeerd en dagenlang gezocht op Google Streetview, echter zonder succes. Zou het kerkje misschien verdwenen zijn? Om met je vuisten op de tafel te timmeren. Ik heb ook helemaal geen reisverslag van deze 1 maand en 2320 kilometer lange fietsvakantie geschreven, hoe stom....
Inmiddels ben ik toch begonnen aan een Albelli-boek over de fietstocht van 1982. Heel diep nadenkend, ging ergens diep achterin mijn grijze cellen toch een achterdeurtje open en vergeten herinneringen kwamen weer tevoorschijn. Ik kan wel zeggen dat mijn reisverslag nu voor 75 % is geslaagd. Op zolder heb ik een stoffige map gevonden met vliegtickets, ansichtkaarten, folders, kassabonnen en zo meer. Er is een haast vergeten adressengids bij van de jeugdherbergen van Michigan. Die van Yale lag op het adres 8220 Logana Road, in werkelijkheid 12 km ten oosten van het dorp. En daar viel het kwartje: op Streetview volgde ik vanaf de jeugdherberg westwaarts de route naar Yale en dáár is het kerkje, eindelijk gevonden! Het is dit hier:
https://www.google.nl/maps/@43.1339998, ... 312!8i6656
En nu ben ik druk doende om aan het Albelli-boek te werken, want er zijn zoveel prachtige foto's, die ik niet wil laten 'verstoffen'.