Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates, CDC, CDX, en Santos - Forum Wereldfietser

Gates, CDC, CDX, en Santos

Van de Santos site:
..
Riemaandrijving
Weg met de ketting.

Original vs CenterTrack
Riemaandrijving: waarom kiest Santos voor de Original riem?

De riemaandrijving is veel besproken; veel meningen, veel ervaringen. Santos werkt met de Gates riem en die is er inmiddels in twee versies. Naast de Gates Original riem (ook wel CDC genoemd) is er sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX genoemd).

Beide riemen hebben we uitgebreid getest, voordat we er mee gingen werken. Hierdoor weten we dat de Original riem heel lang mee gaat.

Bij het testen van de CenterTrack riem kwamen we echter tot hele andere conclusies. De testen wezen uit dat de CenterTrack riem 2 tot 4 keer korter mee gaat dan de Original riem. We testen de CenterTrack nog steeds, inmiddels al meer dan 100.000km. In weer en wind, op reisfietsen, forenzenfietsen en mountainbikes, zomer en winter. We komen steeds tot dezelfde conclusie: met de Original riem rij je veel meer kilometers dan met de CenterTrack riem.

Bij Santos houden we van duurzaam. Veel fietsen en met weinig onderhoud.

Daarom gebruiken we de Original riem.
.....

Tot zover niets aan de hand, Santos vindt CDX inferieur. Maar als ik het goed heb, en dat is niet zomaar op de site te zien, want daar is verder steeds sprake van "santos riemaandrijving", zijn de Pinion-modellen wel degelijk uitgevoerd met CDX. Dat lijkt elkaar redelijk tegen te spreken.

Vervolgens lees ik weer ergens anders dat de onderdelen voor CDC nog maar tot 2021 geleverd worden, dat is minder dan 4 jaar.

Conclusie:

- Riemaandrijving CDC is heel goed, maar is in minder dan 4 jaar verdwenen
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd

en dan vraag ik me af: Hoezo, weg met de ketting?
Heb je een vraag?
Heb je iets nieuws ontdekt?
Waarom schrijf je dit?
Leon schreef:
ma 29 jan, 2018 12:51
Heb je een vraag?
Waarom schrijf je dit?
Als ik zo vrij mag zijn;
Santos vindt CDX inferieur ten opzichte van de CDX. Maar als ik het goed heb zijn de Pinion-modellen uitgevoerd met CDX? Vervolgens lees ik weer ergens anders dat de onderdelen voor CDC nog maar tot 2021 geleverd worden.

Conclusie:
- Riemaandrijving CDC is heel goed, maar is in minder dan 4 jaar verdwenen
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd

en dan vraag ik me af: Hoezo, weg met de ketting?
kan weg
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:58
Leon schreef:
ma 29 jan, 2018 12:51
Heb je een vraag?
Heb je iets nieuws ontdekt?
Waarom schrijf je dit?
Ik heb inderdaad voor mezelf iets nieuws ontdekt, misschien dat anderen dit al wisten, maar hoe moet je duurzaamheid nu uitleggen? Het verbijstert me min of meer dit soort dingen niet voor de eerste keer aan te treffen in het topsegment. En ik vraag me een beetje af ben ik nu gek of is dit normaal? Misschien ben ik enigszins conservatief en ga meer voor "proven technology" dan de gemiddelde fietser, maar dit lijkt toch wel heel veel op een oplossing voor een probleem dat er niet is en waarbij bovendien de consument(fietser) met veel hogere kosten wordt geconfronteerd dan de oudere bestaande toepassingen.

En natuurlijk ook de vraag: wat is er mis met de ketting?
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:58
maar dit lijkt toch wel heel veel op een oplossing voor een probleem dat er niet is
Exact mijn mening. Let op, slechts een mening. Er zijn ook mensen die hinder ondervinden bij een ketting (geluid/ kettingolie) en de riem een verbetering vinden. Wel hoor je van deze zelfde groep enig geluid zodra de riem gaat piepen en kraken, ook vies wordt, met vaseline ingesmeerd moet worden (!?), of niet helemaal recht uitgelijnd is, niet berekend is (was?) op het dagelijkse gebruik en/of het weer in NL etc. Los daarvan moet het frame op delen steviger worden gemaakt dan bij een ketting.

Maar dit geschreven hebbende, er zijn voldoende mensen die er dagelijks plezier van hebben en iedereen moet doen waar hij of zij plezier aan beleeft. Ik zie er geen voordeel in en hou het bij een ketting. Zie het voornamelijk als een uitvloeisel van de marketing & promotie jongens aan het bureau.
Friso* schreef:
ma 29 jan, 2018 13:03
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:58
maar dit lijkt toch wel heel veel op een oplossing voor een probleem dat er niet is
Exact mijn mening. Let op, slechts een mening. Er zijn ook mensen die hinder ondervinden bij een ketting (geluid/ kettingolie) en de riem een verbetering vinden. Wel hoor je van deze zelfde groep enig geluid zodra de riem gaat piepen en kraken, ook vies wordt, met vaseline ingesmeerd moet worden (!?), of niet helemaal recht uitgelijnd is, niet berekend is (was?) op het dagelijkse gebruik en/of het weer in NL etc. Los daarvan moet het frame op delen steviger worden gemaakt dan bij een ketting.

Maar dit geschreven hebbende, er zijn voldoende mensen die er dagelijks plezier van hebben en iedereen moet doen waar hij of zij plezier aan beleeft. Ik zie er geen voordeel in en hou het bij een ketting. Zie het voornamelijk als een uitvloeisel van de marketing & promotie jongens aan het bureau.
Als ik zo overal de ervaringen met CDC lees, denk ik dat dat een heel goed product is. Maar als ik vervolgens allerlei negatieve dingen over CDX lees, dan verbaas ik me erover dat CDX toch toegepast wordt en denk dat dan een ketting inderdaad een betere en goedkopere oplossing is, ook slechts een mening natuurlijk. Maar ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb en iemand me een logische verklaring kan geven.
Er zijn verschillende kerken en geloven
1. Ketting – Idworks
2. Oude CDC Gates – Santos
3. CDX – gates
Realiteit is dat elke oplossing heeft eigen voor en nadelen. De "wonder oplossing." is nog niet gevonden.
Tips – Lees onafhankelijke berichten. Bijv de kerk van Santos gooi roet over CDX en ketting maar vertelt niet over de problemen van een CDC aandrijving.
miro schreef:
ma 29 jan, 2018 13:42
Bijv de kerk van Santos gooi roet over CDX en ketting maar vertelt niet over de problemen van een CDC aandrijving.
Oke, dat was me ook opgevallen, maar ik vind het zo raar dat ze dat enerzijds doen en anderzijds die CDX gewoon zelf ook gebruiken:

https://www.fietsspecialist.nl/elektris ... ite-e-bike
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 13:57
miro schreef:
ma 29 jan, 2018 13:42
Bijv de kerk van Santos gooi roet over CDX en ketting maar vertelt niet over de problemen van een CDC aandrijving.
Oke, dat was me ook opgevallen, maar ik vind het zo raar dat ze dat enerzijds doen en anderzijds die CDX gewoon zelf ook gebruiken:

https://www.fietsspecialist.nl/elektris ... ite-e-bike
hetzelfde doet Idworx hoor
https://www.idworx-bikes.de/nl/riemaand ... 01-09-2014
miro schreef:
ma 29 jan, 2018 13:42
Er zijn verschillende kerken en geloven
1. Ketting – Idworks
Klopt.

Ze adviseren, volgens de site, nog steeds de ketting voor de consument die elk jaargetijde wilt fietsen. Anderzijds laat volgens Idworx de ervaring zien dat voor de gematigde omstandigheden waarin de meeste hoogwaardige trekkingbikes worden gereden, de nadelen van het riemsysteem niet in die mate optreden als bij de tests van Idworx het geval was.

Met name voor deze handelaren willen we de zaken vereenvoudigen. Daarom hebben we besloten, de riemaandrijving als optie aan te bieden. Hiermee willen we ook helpen voorkomen, dat een handelaar die weinig tot geen ervaring heeft met de montage van de riemaandrijving bij de inbouw achteraf een fout maakt die in het ergste geval tot een ongeluk kan leiden.

"Daarom volgen hier onze uitsluitingscriteria. Kunt u één (of zelfs meerdere) van onderstaande vragen met ja beantwoorden, dan adviseren wij u uw idworx niet van riemaandrijving te voorzien."

  • Rijdt u met uw bike ook in de winter op sneeuw of sneeuwblubber?
    Met name situaties bij temperaturen rond 0 °C zijn kritisch, omdat dan van het door strooizout ontdooide wegdek een mengsel van sneeuwblubber en vuil (en granulaat) tegen de fiets opspat en dan vastvriest.
  • Rijdt u met uw bike ook bij nat weer over onverharde ondergrond, zodat de fiets en de aandrijflijn door de loopwielen met grotere hoeveelheden modder/vuil worden bespat?
  • Moet u het achterwiel van uw fiets vaak verwijderen en monteren, omdat u bijvoorbeeld de fiets in een relatief kleine auto moet transporteren?
    Anders dan bij de ketting is voor een goede werking van de riem een bepaalde voorspanning vereist, die het monteren en verwijderen van het achterwiel kan bemoeilijken. Bovendien is de riem in uitgebouwde toestand alsmede bij het monteren en verwijderen van het achterwiel gevoelig voor knikken, waardoor de dragende carbonvezels van de riem onzichtbaar beschadigd kunnen worden.
  • Maakt u met uw fiets avontuurlijke tochten van meerdere weken?
    Met name bij reizen tijdens welke u rekening moet houden met rijwegen van onbekende kwaliteit en u ook niet echt zelf kunt bepalen bij welke weers- en rijwegtoestand u uw fiets gebruikt, weegt volgens ons het risico van een riembreuk resp. een beschadiging van de voorste riemschijf zwaarder dan het voordeel dat u hierbij geen ketting hoeft te smeren. Zeker omdat de verkrijgbaarheid van onderdelen voor de riemaandrijving zelfs in hoogontwikkelde landen nog zeer beperkt is. In gebieden als Zuid-Amerika en grote delen van Azië en Afrika is de situatie nog veel slechter.
https://www.idworx-bikes.de/nl/riemaand ... 01-09-2014

Wie de laatste jaren onze uitlatingen over riemaandrijving heeft gevolgd, vraagt zich nu misschien af, of en zo ja, waarom we onze bedenkingen aan de kant hebben gezet.

Het antwoord is heel eenvoudig: er zijn economische redenen. Er is intussen een substantieel deel van de potentiële kopers van een idworx bike (en ook eigenaren van een idworx) die dermate zijn overtuigd van de voordelen van riemaandrijving, dat ze geen fiets met kettingaandrijving meer willen aanschaffen. Ze willen echter wél een idworx kopen, omdat ze uitgaan van optimale kwaliteit en functionaliteit. En wij willen natuurlijk ook dat ze een idworx kopen.
https://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving


https://www.idworx-bikes.de/nl/riemaand ... jving-2009
https://www.idworx-bikes.de/nl/gerrit-g ... e-spannung
https://www.idworx-bikes.de/nl/gerrit-g ... rtungsfrei
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 13:01
En natuurlijk ook de vraag: wat is er mis met de ketting?
Een verhaal van een leverancier van een vrij dure fiets: na een jaar werd de fiets gebracht om een lekke band te repareren. Wat bleek: die band was helemaal niet lek: hij moest gewoon opgepompt worden.

Bepaalde mensen bekijken en behandelen een fiets als een auto. Ieder onderhoud aan zo'n fiets wordt door een fietsenmaker verricht. En als zo'n fiets te vaak naar de fietsenmaker moet is het geen goede fiets.

Als je voor zulke klanten een fiets maakt is een ketting een onding: hij moet om de zoveel tijd even opgespannen worden, en dat gaan dat soort klanten niet zelf doen. Een riem is dan een uitkomst.

Over het uitfaseren van de CDC is al eerder in een draadje geschreven.
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 13:01
En natuurlijk ook de vraag: wat is er mis met de ketting?
Waarschijnlijk niet heel veel. Dat ik afgelopen oktober toch voor een riem heb gekozen heeft vooral te maken met het feit dat ik de fiets behalve op vakantie ook voor ww-verkeer gebruik, ik geen goede binnenplek heb waar ik fietsonderhoud kan plegen, en ik bij mijn vorige (ketting-)fiets heb gemerkt dat dat bij mij veroorzaakt dat ik minder goed voor mijn fiets zorg dan eigenlijk zou moeten.
De eerste vier maanden met de (CDC-)riem zijn prima verlopen, maar dat is uiteraard een verwaarloosbaar korte periode op de verwachte levensduur van de fiets.
Volgens mij had Idworx juist een mooie automatische kettingspanner bedacht?

Het ding is dat Santos graag de CDC wil hebben maar dat Gates zijn klanten er van overtuigd heeft dat de CDX beter is, de klanten die ná Santos de riemaandrijving willen toepassen krijgen volgens mij de CDX geleverd, inclusief Pinion. Wat is er beter? geen idee, ik heb nog nooit een riemfiets gehad eigenlijk.
Maar het is duidelijk dat zelfs de meest fervente tegenstander (dhr. Gaastra) overstag moet om fietsen te verkopen.
Al het tweede draadje binnen 3 dagen, waar rooss over santos klaagt. Je zou bijna beginnen te denken dat ze een obsessie heeft met dat merk.
Fiets-avontuur schreef:
ma 29 jan, 2018 15:14
Al het tweede draadje binnen 3 dagen, waar rooss over santos klaagt. Je zou bijna beginnen te denken dat ze een obsessie heeft met dat merk.
Ik denk er ook het mijne van...
Shadow schreef:
ma 29 jan, 2018 14:53
Volgens mij had Idworx juist een mooie automatische kettingspanner bedacht?
Tot dusver zie ik het ding altijd in combinatie met een Pinion.
mdw schreef:
ma 29 jan, 2018 15:17
Fiets-avontuur schreef:
ma 29 jan, 2018 15:14
Al het tweede draadje binnen 3 dagen, waar rooss over santos klaagt. Je zou bijna beginnen te denken dat ze een obsessie heeft met dat merk.
Ik denk er ook het mijne van...
Tja, dat merk is ook het meest actief op dit forum, wat spam betreft.
Met dat ding introduceer je ook een derde boocht in de riem. Ik begrijp na het lezen van het Duitse artikel over rendement dat dat niet bevorderlijk zal zijn voor het rendement.
Dat deze bocht tegengesteld is aan de andere twee zal niet bevorderlijk zijn voor de levensduur, want in plaats van nooit tegengesteld gebogen wordt de riem zo elke kettingomwenteling tegengesteld gebogen.

Afbeelding
Zelf heb ik geen Pinion maar vind ik wel een mooi systeem. De positie in het frame is esthetisch gezien niet mijn ding, al went het steeds meer, heb er weleens op gereden en dat werkt goed. Ook met riemaandrijving gereden op een 29'er maar dit kon mij niet overtuigen.
Fiets-avontuur schreef:
ma 29 jan, 2018 15:14
Al het tweede draadje binnen 3 dagen, waar rooss over santos klaagt. Je zou bijna beginnen te denken dat ze een obsessie heeft met dat merk.
Ik ben nog niet zo lang geleden op dit forum actief geworden omdat ik een electrische santos wilde kopen en er hier een discussie over gaande was. De prijs van die fiets lag boven de 8000 euro. Al snel bleek dat die achterwielmotor niet voor bergen geschikt was, dat bleek uit een test van de fietsersbond. Ja, toen was ik wel even kritisch gefixeerd op dit merk dat ik overigens (als lezer) van dit forum ken en waarover ik zoveel goeds had gehoord. En nog, zeker nadat ik me nu weer in dit onderwerp verdiep en er notabene op diezelfde fiets nog iets twijfelachtigs zit, n.l. een aandrijflijn die door het merk zelf als "minder goed" wordt gekwalificeerd. Dus obsessie? Nee, maar kritisch? Ja.

Al met al weer veel over fietsen geleerd door deze processen.