Dit lijkt me een onzinnige beschouwing. Correct me if I'm wrong: geen enkele electromotor geeft zijn volle vermogen vanaf een snelheid nul, ze leveren een bepaald koppel. (Heeft iemand een koppelkromme van een typische e-bike beschikbaar?)math schreef: ↑za 13 jan, 2018 01:43Heel terechte vraag. De krachten die overgebracht worden zijn veel groter dan van een gemiddelde fietser. De trekspaken belasten de velg zwaarder. Je ziet in hun catalogi dat de velgfabrikanten voor e-bikes zwaardere velgen adviseren. Het zou me niet verbazen als ook de banden een zwaarder karkas moeten hebben.
Je kunt dat vermogen ook niet vanaf stilstand inzetten zonder te slippen. Zeg dat een fietser 80 kg weegt en dat daarvan 60% op het achterwiel drukt. Dan is de belasting op het contactvlak achterband-weg dus ongeveer 480 N. Je kunt geen hogere wrijvingskracht hebben dan 480N, dwz 'ideale' grip, wrijvingscoefficient=1. Het maximum vermogen zonder te slippen is dan 480 (N) x snelheid (m/s). Je kunt die 500W dus pas inzetten vanaf ca. 1 m/sec = 4 km/h. Bij een nat wegdek ligt de wrijvingscoefficient eerder bij 0,8 en bij zand op de weg of op gravel bij 0,5. Het opendraaien van het gas moet dan navenant voorzichtiger gebeuren.
Wel klopt het uiteraard dat een fiets mét motor zwaarder belast wordt dan een fiets zonder. Maar de grootste aandrijfkrachten op een frame zonder motor treden op bij gebruik van een klein voorblad (kracht x arm) en wel bij het wegrijden op een steile helling. Gelukkig zijn vakantiefietsen precies vanwege die krachten al bovengemiddeld sterk uitgevoerd. Dat geldt ook voor achterwielen, zij het dat de gehele overbrengingsverhouding bepaalt hoe groot het koppel op de as wordt.
Ook slippen achterwielen van fietsen niet op een droog wegdek. Wat veel eerder gebeurt is dat de fiets gaat steigeren. Dat limiteert de aandrijfkracht automatisch. Iedereen die wel eens na een fietsvakantie met voortassen ineens zonder tassen rijdt en een beetje fors wegfietst in een laag verzet kent het wel.
Als er electrische aandrijvingen zijn die zo fors en bruusk werken dat de fiets achterover slaat is dát een groter probleem dan de levensduur van het frame en achterwiel.
Edit: Ik heb googelend op afbeeldingen met trefwoord e-bike torque graph vanalles gevonden waarbij onderstaande afbeelding illustratief is. Hij verklaart meteen waarom een middenmotor voor een vakantiefiets een betere keuze is: er moet langduring bij lage snelheden gereden worden. Bij een achterwielmotor betekent dat lage motortoerentallen en die zijn niet gunstig. Bij een middenmotor houdt je als rijder middels de versnellingen het motortoerental op een gunstiger niveau.