Ik open dit topic omdat er misschien nog meer mensen zijn die interesse in hebben om een bestaande vakantiefiets om te bouwen naar elektrisch. Ik kon hier zo geen info over vinden.
Dus wat ben ik aan het doen. Ik heb een Koga Traveller Lady, wat ouder model, tweedehands gekocht en hier fiets ik sinds een paar jaar naar volle tevredenheid op. Twee jaar geleden heb ik hiermee de Hart van Engeland route gereden tot bristol. Erg leuk, maar zodra het heel steil wordt dan moet ik toch lopen. Een en ander was ook omdat ik niet de lichtste ben. Nu in 2018 ben ik wel een stuk lichter en heb ik weer plannen zoals de Way of the Roses en de Muur van Hadrianus. Geholpen door een maagverkleining is de 70 kg wel bereikbaar voor mij. Dit heft dan de hoeveelheid kg die erbij komt door motor en accu lekker op.
De fiets ga ik ook dagelijks gebruiken om mijn pedicure bezoeken af te leggen met een klein boodschappenwagentje als aanhanger. Aangezien hier in de polders nog wel eens wind staat leek mij elektrisch een stuk beter. Dan kan ik er van op aan dat ik op tijd aan kom ongeacht het weer.
Wat gaat er nu gebeuren?
Bike4travel gaat de fiets nu een beurt geven en er komen oa magura 33 remmen op en nog wat andere kleine dingen.
In april gaat de fiets dan naar fietsunie in emmen. Daar komt een Bafang middenmotor van 500watt eronder (volgens bike4travel een fijne profwielrenner ) en een ruime 36volt 20.4Ah 734.4Wh frame accu. Verder worden de tandwielen nog iets aangepast zodat ik er fijner in de heuvels mee kan rijden. Ik ga namelijk van 3 x 9 naar 1 x 9.
Op de rechte stukken hier zo in de polder zou ik dan met een gangetje of 30 kunnen rijden. Harder hoeft van mij ook niet. Omdat er geen km beperking op zit houdt de ondersteuning niet op bij 25. Aan de buitenkant ziet het er ook uit als een gewone elektrische fiets. Wel zo fijn, want ik ga echt niet op de rijbaan tussen de autos met een speedpedelec. Totale kosten van het elektrische ombouwen bij fietsunie inclusief de tandwielen is begroot op 1450 incl btw. Aangezien ik de fietsaanpassing ook zakelijk ga gebruiken krijg ik de btw terug, dat maakt het weer een stuk aantrekkelijker.
In de tussentijd blijf ik natuurlijk gewoon lekker fietsen en kamperen zoals de fiets nu is om conditie en gewicht zo goed mogelijk te krijgen. Hoe langer ik met de accu doe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
Dus wat ben ik aan het doen. Ik heb een Koga Traveller Lady, wat ouder model, tweedehands gekocht en hier fiets ik sinds een paar jaar naar volle tevredenheid op. Twee jaar geleden heb ik hiermee de Hart van Engeland route gereden tot bristol. Erg leuk, maar zodra het heel steil wordt dan moet ik toch lopen. Een en ander was ook omdat ik niet de lichtste ben. Nu in 2018 ben ik wel een stuk lichter en heb ik weer plannen zoals de Way of the Roses en de Muur van Hadrianus. Geholpen door een maagverkleining is de 70 kg wel bereikbaar voor mij. Dit heft dan de hoeveelheid kg die erbij komt door motor en accu lekker op.
De fiets ga ik ook dagelijks gebruiken om mijn pedicure bezoeken af te leggen met een klein boodschappenwagentje als aanhanger. Aangezien hier in de polders nog wel eens wind staat leek mij elektrisch een stuk beter. Dan kan ik er van op aan dat ik op tijd aan kom ongeacht het weer.
Wat gaat er nu gebeuren?
Bike4travel gaat de fiets nu een beurt geven en er komen oa magura 33 remmen op en nog wat andere kleine dingen.
In april gaat de fiets dan naar fietsunie in emmen. Daar komt een Bafang middenmotor van 500watt eronder (volgens bike4travel een fijne profwielrenner ) en een ruime 36volt 20.4Ah 734.4Wh frame accu. Verder worden de tandwielen nog iets aangepast zodat ik er fijner in de heuvels mee kan rijden. Ik ga namelijk van 3 x 9 naar 1 x 9.
Op de rechte stukken hier zo in de polder zou ik dan met een gangetje of 30 kunnen rijden. Harder hoeft van mij ook niet. Omdat er geen km beperking op zit houdt de ondersteuning niet op bij 25. Aan de buitenkant ziet het er ook uit als een gewone elektrische fiets. Wel zo fijn, want ik ga echt niet op de rijbaan tussen de autos met een speedpedelec. Totale kosten van het elektrische ombouwen bij fietsunie inclusief de tandwielen is begroot op 1450 incl btw. Aangezien ik de fietsaanpassing ook zakelijk ga gebruiken krijg ik de btw terug, dat maakt het weer een stuk aantrekkelijker.
In de tussentijd blijf ik natuurlijk gewoon lekker fietsen en kamperen zoals de fiets nu is om conditie en gewicht zo goed mogelijk te krijgen. Hoe langer ik met de accu doe. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.