Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 maanden fietsen in Europa - Forum Wereldfietser

3 maanden fietsen in Europa

Mijn vriendin en ik hebben kunnen regelen dat we in 2018 3 maanden kunnen fletsen in de zomer.
De kogel is door de kerk en we willen lekker door Europa gaan toeren.

Ik wil mijn plan hier voorleggen en ben benieuwd of jullie hier nog ideeen over hebben.

- Benjaminse naar Barcelona
- van Barcelona doorsteken naar Rome
- Reitsma naar Nederland

Een alternatief is:
- benjaminse naar Barcelona
- doorsteken door Spanje (heel warm in de zomer)
- Frankrijk langs de kust terug (vélodyssée)

Oh ja en om de twijfel compleet te maken wil mijn vriendin heel graag naar John o’Groats maar dat kan ook een andere keer.

Wat denken jullie van deze route?
Ik zou - afhangend van je vertrekmoment - de Baltische zee rond kiezen. Ga je van 1 juni tot 31 augustus?
Dan is dat een fraai begin, via Denemarken, Zweden en de eilanden naast Stockholm oversteken. (Daar is net een onderwerp over geopend)

Dan van Helsinki door via Estland-Letland en Litouwen naar noordoost Polen en het merenlandschap, wellicht een uitstapje Wit-Rusland (provincie Grodno is makkelijk toegankelijk zonder visum) en/of een detour naar Lviv in Oekraine. Of via Slowakije en Tokay.

Ik zou dan (met nog twee maanden voor de boeg) naar het zuiden rijden, via Budapest en het Balatonmeer naar de west Balkan, en in Noord Italië, na even in de Adriatische zee gezwommen te hebben, de Dolomieten door richting het noorden.
Oostenrijk, Zwitserland - dan zijn jullie toch in topconditie en zijn mogelijke overbodige kilo's al lang weg - de Alpen doorkruisen naar het westen. Al naargelang de tijd afbuigen naar de Middelandse zee, of rechtsaf via de Jura en de route van Basel naar huis de laatste twee weken genieten van de Elzasser keuken en als einde via de Ardennen of een wat grotere lus door België.

En als feestje om thuis te komen een aantal vrienden uitnodigen om het laatste lange weekend met jullie een paar dagen mee te fietsen naar huis.

Veel plezier met de voorbereiding!
Belangrijk is inderdaad het tijdstip van het jaar.
3 maanden is lang maar je wilt vast niet alle dagen fietsen, neem de tijd voor stadjes of mooie plekken waar je langer wilt vertoeven. Het hoeft geen haast klus te worden.
Afhankelijk van conditie, weersomstandigheden maar nog belangrijker van je eigen visie op vakantie, kan je op en neer fietsen naar zuid Portugal of zuid Italië via diverse routes.
Houdt rekening met de warmte, dus misschien een rondje Noordzeekust?
Met daarbij rustig rondkijken op de eilanden en de stadjes die je tegen komt.
Maar geniet vooral van het fietsen.

Groet, Anja
Wat leuk, wij hebben ook een lange zomer vakantie in 2018. Vier maanden, half mei tot half september. Hoe wij het aanpakken:
We zijn keuzes aan het maken. Welk continent, welke landen en gebieden, voorkeur voor Benjaminse routes, waar is de kans op mooi fietsweer, hoeveel km gemiddeld per dag.
De plannen op dit moment: vliegen naar Sevilla, zuid Portugal, de Zilverroute, terug via Madrid naar het Zuiden, omhoog naar de Pyreneen,de Ronald/wf route onderlangs naar Barcelona, met de boot naar Sardinië, Corsica natuurlijk, met Benjaminse door Noord Italië, de alpen een paar keer door, in het hoogseizoen door Frankrijk, via Praag en Duitsland terug.
Verder: We houden van lekker km maken, plannen ruim 7000 km, houden veel keuze momenten open, af en toe een rustdag, bij voorkeur op prettige campings en mogelijk wat ontmoetingen met vrienden en familie.
Mogelijk heb je hier wat aan.
Ik geniet ook erg de voorbereidingen. Jullie ook veel plezier hiermee.
aandegracht schreef:Wit-Rusland (provincie Grodno is makkelijk toegankelijk zonder visum)
Hee, is dat werkelijk zo? Kan je vanuit Polen of Litouwen zonder afspraak de grens over in die provincie? Voor een bepaalde tijd? Verplicht reisplan, uitnodiging, allemaal niet nodig?

Hans
egopro schreef: alternatief is:
- benjaminse naar Barcelona
- doorsteken door Spanje (heel warm in de zomer)
- Frankrijk langs de kust terug (vélodyssée)

Oh ja en om de twijfel compleet te maken wil mijn vriendin heel graag naar John o’Groats
Gaat er ook niet een ferry van Spanje naar Engeland? Dan kun je in spanje beginnen, en in Engeland langs de kust naar Schotland. Iedereen blij.
Met 3 maanden voor de boeg zou ik zeggen: niet te veel plannen.
Maak een grove schets en zorg voor goeie kaarten dan ligt Europa aan je voeten.
Laat je verrassen en maak er een avontuur van.
Hoi allemaal,
Wat een positieve reacties allemaal.
@aandegracht; mooie route suggestie die gaat zeker in het archief. Momenteel willen wij focussen op west Europa, mijn vriendin is niet heel erg ervaren met fietsvakanties.

@willem.m; de ferry naar de UK nemen is ook een optie. Ik wil eerst naar het zuiden om de benen een beetje op te warmen. Meteen naar Schotland lijkt me zwaar. Aan de andere kant in het midges seizoen is Schotland misschien ook geen feest.

@reinder; wat een leuk avontuur, waarom
vliegen jullie eerst naar het zuiden in plaats van thuis wegfietsen?

Volgens mij gaat er een aardige tas met kaarten en routeboekjes mee. En inderdaad 3 maanden is genoeg om lekker met zijn tweeen te verdwalen en gewoon zien welke avonturen ke tegenkomt.
Wij hebben nu enkele jaren drie maanden door Europa gefietst en merken daarbij dat we behoefte hebben aan een flexibel plan: kies een route waarbij alternatieven mogelijk zijn (de laatste maal wegens overbelasting de lengte van de tocht moeten halveren) en plan niet te strak: houd ruimte voor een spontaan langer verblijf als de omgeving je erg aanspreekt. Onze oriëntatie blijkt meer gericht op fietsend kamperen dan kamperend fietsen. Vanzelfsprekend kun je vrij eenvoudig 8000-9000 wegfietsen in drie maanden, maar in mijn geval zijn mijn herinneringen dan één grote brei die ik niet zonder foto's kan reproduceren.
We vliegen naar Sevilla/het zuiden, om alvast de warmte(genieten we erg van) mee te nemen en de hitte van Spanje voor te zijn. Het van huis weg fietsen vinden we wel leuker maar weegt niet zwaarder bij het kiezen.
De mogelijkheden in Europa zijn eindeloos, misschien is het daarom leuk om een thema te bedenken waaraan je de reis kunt ophangen. Dat geeft wat houvast bij de planning. Wij zijn in enkele vakanties naar de Zwarte Zee gefietst via de Romeinse Limesroute, dat is zo'n ietwat vaag thema, en het voordeel is dan dat je ook door gebieden komt die in eerste instantie niet je belangstelling hebben maar die toch heel interessant blijken. Een ander thema is bv. pelgrimssteden als Santiago de Compostela, Lourdes en Rome met elkaar te verbinden.
Routes met alternatieven is een heel goed plan. Beetje rekening houden met het weer. Ik prop mijn hele gps vol routes en neem een hoop kaarten mee.

En een thema… mmm als we toch Frankrijk gaan fietsen zal het thema “savonds een wijntje bij de tent” worden dus de wijnstreken zullen we zeker niet omzeilen.
Ik heb gisteravond een tijdje zitten kijken. En we hebben nu het volgende plan gemaakt. Uiteraard is dit plan niet met zekerheid wat we gaan doen maar mijn medefietser wil graag een plan hebben.

Dit is het plan:
St Jacobsroute richting Spanje een bekende route met relatief veel kampeer mogelijkheden

In Spanje stappen we over op El Cid, 900 km iets avontuurlijker.

En vanuit het Oosten van Spanje pakken we “onbegrensd fietsen naar Barcelona” in tegenover gestelde richting. (Alhoewel de groene route ook een optie is)
De El Cid route, die zit ook in ons reisplan :) Wij fietsen er twee stukken van, beide van Oost naar West om de Benjaminse routes in Spanje met elkaar te verbinden. In de laatste Op Pad stond een reisverslag over de El Cid..
egopro schreef:
ma 08 jan, 2018 12:29
Dit is het plan:
St Jacobsroute richting Spanje een bekende route met relatief veel kampeer mogelijkheden
In Spanje stappen we over op El Cid, 900 km iets avontuurlijker.
En vanuit het Oosten van Spanje pakken we “onbegrensd fietsen naar Barcelona” in tegenover gestelde richting. (Alhoewel de groene route ook een optie is)
In plaats van het eerste deel van de St.-Jacobsroute kun je ook de route 'Langs oude wegen' (routeboekje van Sweerman) tot Nevers overwegen, die vind ik zelf wat spannender en afwisselender.
En na Spanje zou nog een overdosis Frankrijk mij altijd tegenvallen (niet zozeer qua landschap overigens, dat is mooi zat). Je zou ook door Italië (Rivièraroute Benjaminse)/Zwitserland/Duitsland terug kunnen keren.
Kortom, keuzes te over maar dat wist je al.
Even een wat ouder topic terug oprakelen omdat mijn vraag hier wel bij aansluit :

Wij hebben volgend jaar van april t/m juni 3 maanden vrij. (één van de) Plan (nen) is om de TGV te nemen naar Portbou. Vandaar "fietsen naar andalusië" te volgen tot Valencia. In Valencia zouden we de El Cid doen en in Burgos aansluiten op de camino. Langs de camino (of langs oude wegen) zouden we terug richting België fietsen.

Ik vraag mij voornamelijk af of de El Cid ook goed in omgekeerde richting te fietsen is? Ik vind er elders niet direct iets over terug.