Shrek schreef:Ik heb inmiddels 2x een vork kapot gecrasht. Beide keren had ik geen reservevork bij me.
Dat heb ik 1x meegemaakt (zie
hier). Na het likken van mijn wonden heb ik de tocht voort kunnen zetten op een geleende fiets.
Shrek schreef:Ik heb wel eens een zadel gesloopt. Ik had geen reservezadel bij me.
Mijn zadels hebben het tot nu toe altijd uitgehouden. Wel heb ik na het lezen van o.a.
dit draadje de de spanbout van mijn Brooks zadel preventief vervangen door een bout van de ijzerhandel. En ik neem onderweg nog zo'n bout mee voor het geval dat de spanbout van Corries zadel het begeeft.
Shrek schreef:Ik heb wel eens een boutje uit mijn zadelpenkop gesloopt. Ik had geen reserveboutje bij me.
Ik heb altijd 2 filmkokertjes met reserveboutjes, ringetjes, moertjes e.d. bij me. Soms heb ik ze enkele jaren niet nodig. Toen ik op het Schotse eiland South Uist merkte dat een van mijn voorbladen loszat, was er al een voorbladboutje verdwenen. Ik was blij dat er een reserve exemplaar in een van mijn filmkokertjes zat, want op de Outer Hebrides zijn fietsenmakers - if any - nog dunner gezaaid dan in de rest van Schotland.
Shrek schreef:Ik heb weleens een frame gesloopt. Ik had geen reserveframe bij me.
Corrie is een keer door haar ligfietsframe gezakt (zie
hier). We waren toen blij dat we ook nog stevige wandelschoenen meegezeuld hadden
Ook venijnig: een afgebroken kop van het boutje waarmee de linkerpoot van de bagagedrager aan de achtervork vastzit. Honderd km voor Namwala in
Zambia. Ik had wel een reserveboutje, maar had een elektrische boor nodig om het restant van het afgebroken boutje uit zijn nokje te krijgen. Met een tuinslangklemmetje kon ik de drager wel een tijdje op z'n plek houden, maar op de Zambiaanse wegen duurde dat niet heel lang.