yeshouse schreef:Er zijn (nog steeds) de comfortabele IC treinen van Parijs naar Maubeuge (fr)
Deze treinen hebben wel fietsplaatsen (weet iemand hoeveel?)
Vertrek Paris Nord 7.19,11.19, 13.19, 17.19 en 19.19 uur, reistijd krap twee uur.
Van hier is het 11 km fietsen naar het grensstation Quevy. Vanaf hier is er een uurdienst met 1 x overstap in Mons op Brussel Zuid, met zelfs een goede aansluiting op de Beneluxtrein. (de fietsplaatsen in de boemel naar Mons zijn wel beperkt denk ik (weet iemand hoeveel)
Als je s'avonds aankomt in Maubeuge is er een goede camping op de route naar Quevy....
grt Hans
Die trein vanuit station Quevy naar Bergen (Mons) gaat niet in de weekends. Het station Quevy is niet in het plaatsje zelf maar in Aulnois: net over de grens.
Dit was ooit een belangrijk grensstation op de lijn Amsterdam-Brussel-Parijs.
Het grotendeels dichtgetimmerde station ligt er nu desolaat bij. Er is geen loket.
Wil je geen toeslag betalen, dan moet je een kaartje en een fietskaartje uit de automaat betrekken. Nu kan ik me voorstellen dat de automaat daar niet functioneert. Geef dat dan voor vertrek aan bij de conducteur. Je hebt kans dat je de enige passagier bent die daar instapt. Overigens valt de toeslag dik mee in Belgie.
Niet ver van het station is een bakker annex levensmiddelenwinkeltje. Je kunt daar proviand inslaan voor tijdens je treinreis.
Het station van Bergen is een grote bouwput. Er komt een pretentieus station van Calatrava.
Overigens is de gemeentecamping van Maubeuge prima. Ligt aan de grote uitvalsweg naar het noorden. Niet ver van de camping is een supermarkt.
Maubeuge zelf is niet zo veel bijzonders. Het stadje is zwaar geschonden uit de Tweede Wereldoorlog gekomen.