Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch banden - Forum Wereldfietser

26 inch banden

welke band in nu prettiger rijden en heeft meer voordelen
Schwalbe marathon Xr of de Continental contact ?
Ik vraag mij af of de rolweerstand van de Schwalbe niet redelijk hoog ?
groet Frans

De Marathon XR geldt als de degelijkste band voor erg verre reizen. Helaas geldt hij ook als een band met een hoge rolweerstand (en rolweerstand van je banden is op vlak terrein meestal de belangrijkste weerstand die je ontmoet - de luchtweerstand loopt pas echt op boven de 20 km/u).
Er zijn diverse Conti banden met 'contact' in hun naam, van heel licht en snel tot knap stevig en stroef lopend. Kortom, daar kan ik niets over zeggen.
Voor welke tochten zoek je wat (en welke diameter)?
Wim
frietser schreef:welke band in nu prettiger rijden en heeft meer voordelen
Schwalbe marathon Xr of de Continental contact ?
Ik vraag mij af of de rolweerstand van de Schwalbe niet redelijk hoog ?
groet Frans
De Schwalbe Marathon xr is erg duurzaam, maar heeft veel rolweerstand!! Daar tegenover staat dat je een band hebt die erg lang meegaat!!
Deze band is geschikt voor lange afstanden zoals al een xtje eerder- vermeld was.
Deze band is dus bedoeld voor duurzaamheid en niet voor een wat hogere snelheid.
Als ik ga trekken met mn Koga Worldtraveller leg ik er voor vertrek mn xr's- onder.
Altijd als ik weer terug ben dan gaan toch mijn Continental travel contact er weer onder.
En wat me erg opviel is dat door het gladde loopvlak van de travel contact- je zoweinig rolweerstand heb dat mijn snelheid gemiddeld zo'n 7 km/h- hoger ligt als met de xr! maar of dat ze zoveel sterker zijn durf ik niet te zeggen.

hopelijk heb je wat aan deze info!
groetjes Bas

Bedankt voor de info .Ik zag trouwens al meer draadjes op dit forum over de banden ..
Ik wil de banden gebruiken voor een reis door Spanje met 20 kg bagage en afwisseld gravel,steenachtig terrein en dan weer asfalt.
Ik heb altijd 28 inch gereden en nu dus voor het eerst 26 inch (santos travelmaster,)
heb geen vering voor of zadelpen met vering .Dus het comfort moet van de banden komen .Op mijn vorige reis naar Santiago reed ik een Marathon Schwalbe van 28 inch ,13 maal lek.Iets waar iik nu graag van vrij wil blijven .(inshallah )
Nu wordt de santos over 8 weken afgeleverd en staan op de bestelling die Marathons XR .Ik kan nog ruilen voor Continentals of Bigapples.
Die XR zijn dus degelijk ,Maar wat is degelijk ,comfortabel en gelijk snellopend.Of is dat een kombinatie die moeilijk te realiseren .

groeten Frans

Comfortabel en snel kan wel samen (Big Apple), maar ook nog degelijk wordt moeilijker. Van degelijk en lekbestendig worden banden stug, en dat is minder comfortabel, en verhoogt de rolweerstand.
Overigens zijn degelijk en lekbestendig niet helemaal hetzelfde. De XR is vooral degelijk door een harde rubbersoort en stevig karkas. Lekbestendigheid verhoog je door de brekerlaag. De kampioen is dan de Marathon Plus. Die is dan wel wat stug zeggen ze, en rolt dus iets minder mooi en is iets minder comfortabel. Bovendien slechts leverbaar in maximaal 1,75 inch breed. Wel is er ook de Marathon Plus atb in 2 inch. Omdat je ook nogal eens van de gebaande weg af lijkt te willen is dit misschien een alternatief voor de wel erg stroeve XR. Bel anders Schwalbe eens op.
Lekke banden zijn een ellende, en 13 is veel te veel. Zelf heb ik goede ervaringen met de 50 mm brede gewone Marathon op onze tandem (en dat stelt best eisen), maar helemaal lekvrij is hij niet. Overigens schijnt de 2006 serie beter te zijn (lagere rolweerstand en beter lekbescherming). Of het veel uitmaakt? Ik weet het niet. Zelf zou ik in Europa voor een solofiets aarzelen tussen de Big Apple en een brede Marathon 2006.
Lekke banden zijn vervelend, maar een hoge rolweerstand is ook een ramp. Bij tourfietsnelheden maakt de rolweerstand (behalve bij het klimmen) bijna altijd het overgrote deel van de rijweerstand uit. Met een stroeve band kun je makkelijk 25% meer rijweerstand ondervinden, of meer (kijk maar eens naar de tests van de fietsersbond). Dat scheelt heel wat kilometers op een dag.
Je zegt niet hoe zwaar je zelf bent. Dat maakt veel uit voor de lekke banden. Wie op sites van wereldfietsende stellen kijkt ziet bijna altijd dat de meestal zwaardere man heel veel meer lekke banden heeft dan de meestal lichtere vrouw.
Wim

Ik ben inderdaad zelf redelijk zwaar (95 ) dus dat zal wel een factor zijn bij het regelmatig lekrijden .Verder zijn de wegen in Spanje vaak vervuild met glas .zeker de stroken langs de grotere wegen .
Ik zal me eens beraden over de verschillende opties.
bedankt voor de tips

groet Frans

frietser schreef:.... (santos travelmaster,)
heb geen vering voor of zadelpen met vering .Dus het comfort moet van de banden komen. ...
groeten Frans
Tenzij je de stalen versie hebt genomen. Ik rijdt bijv. ook comfortabeler op m'n stalen Vittorio zonder vering maar met Marathon XR's op 2,5 bar door het bos, dan met m'n aluminium all-terrain bike mét goede voorvering en de stekelvarkenbanden op dezelfde 2,5 bar...

Ik fiets al 15.000 km met m'n eerste setje Marathon XR banden en heb slechts 1 lekke band gehad!! Ik moet wel zeggen dat ik licht bepakt fiets, zelf niet al te zwaar ben (ga ik niet verraden... :wink: ), maar verder op allerlei soorten wegen/paden fiets.

Groet, Rena :wink:

ps: Met al jullie verhalen, hierboven, zou het best eens kunnen zijn dat ik de snelheid van een wielrenner haal met andere banden, maar met m'n Marathon XR bespaar ik me een hoop tijd langs de kant van de weg met banden plakken...

dat is waar 13 x 20 minuten is 260 min plus 10% = ruwweg 300 min = 5 uur besparing
Of eigenlijk een fietsdag :-) :roll: :?:

dus ik heb nu een dag langer vakantie dankzij Schwalbe xr.
Maar big apple geeft 20% meer snelheid.
Dus dat is winst van 20% x 3500 km = 700 km
is dus 10 dagen langer vakantie

toch ??

frietser schreef:Ik ben inderdaad zelf redelijk zwaar (95 ) dus dat zal wel een factor zijn bij het regelmatig lekrijden .Verder zijn de wegen in Spanje vaak vervuild met glas .zeker de stroken langs de grotere wegen .
Toch vindt ik 13x lek naar Santiago wel veel voor standaard Marathons. Heb je de achterband wel met hulp een manometer opgepompt? Hoe oud (km) waren de banden bij aanvang van de reis? wat was de banddiameter? Had je stootlekken?
Leon

Het waren nieuwe banden en op de correcte wijze belast .
Ik heb ze na die 4000km naar Schwalbe gestuurd.Kreeg gelijk een stel nieuwe.De achterband was nl fors kaal .
Maar nogmaals ,die wegen in Spanje zijn rijkelijk bezaaid mat glas ,van oa flessen die ze uit de auto gooien .

frietser schreef:Het waren nieuwe banden en op de correcte wijze belast .
Ik heb ze na die 4000km naar Schwalbe gestuurd.Kreeg gelijk een stel nieuwe.De achterband was nl fors kaal .
Maar nogmaals ,die wegen in Spanje zijn rijkelijk bezaaid mat glas ,van oa flessen die ze uit de auto gooien .
De Spanjaarden zijn dus geen steek anders als Fransozen en Belgen.
die maken van hun bermen ook glasbakken. :evil:

Worldcycler schreef:
frietser schreef:De Spanjaarden zijn dus geen steek anders als Fransozen en Belgen. die maken van hun bermen ook glasbakken. :evil:
Nu generaliseer je best wel fors :cry:
Overigens hebben mijn banden er geen last van, ik fiets op de weg, niet in de berm :lol:
Leon

Worldcycler schreef:
frietser schreef:Maar nogmaals ,die wegen in Spanje zijn rijkelijk bezaaid mat glas ,van oa flessen die ze uit de auto gooien .
De Spanjaarden zijn dus geen steek anders als Fransozen en Belgen.
die maken van hun bermen ook glasbakken. :evil:
En de Amerikanen idem, ondanks de veelvuldige bordjes dat er $ 1000,= boete staat op littering.

Gerd

ok ,ik denk dat ik maar voor degelijk ga en weinig plakken .Dan koop ik voor thuis ,hier in het Friese,wel een stel Apples.

Nu nog even aarzelen of ik nu staal of aluminium neem ,maar daar is al een half forum mee volgeschreven .
Staal is wel 100 € duurder bij de travelmaster 26 inch.

groeten en allen dank voor de reacties
Frans

Wij Nederlanders maken zeker geen puinzooi van onze bermen?

marcoschriek schreef:Wij Nederlanders maken zeker geen puinzooi van onze bermen?
In Nederland mag ik niet op de vluchtstrook van de snelwegen fietsen, dus ik heb geen flauw benul hoe die eruit zien. Maar ik ben ik weer niet zo chauvinistisch dat ik daar veel fiducie over heb.

Gerd

Kijk maar eens in de bermen langs de fietspaden. Vooral daar waar de schoolgaande jeugd langs komt.
En vergeet vooral niet de McDrive gangers: raampje open en hup de overgebleven vette hap inclusief verpakking naar buiten.

Nog even over een frame van staal of alu. Ik heb zoals misschien bekend een voorkeur voor staal. Bij de Travelmaster moet je je daarbij wel realiseren dat het niet alleen om een ander materiaal gaat, maar ook om een erg verschillende geometrie. De alu travelmaster heeft een vrij diepe zit, terwijl de chromo travelmaster een zit heeft die veel meer rechtop is (het is een relatief kort frame).
Verder moet je bedenken dat je voor ongeveer dit soort bedragen ook een echt maatframe kunt hebben.
Wim

een telefoontje met Santos, leerde mij dat het verschil tussen een aluminium en stalen frame,niet meer is dan een verschil van 1 cm in de bovenbuis.Iets wat goed te reguleren is met de stuurpen.
Verder kunnen ze nu de excentrische bracket ook op een aluframe plaatsen (Bij een Rohloff)

groeten Frans